Paard wat van niets lijkt te schrikken

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Buuk

Paard wat van niets lijkt te schrikken

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-12-20 12:21

Mijn 11 jarige paard, is wat schrikkerig. Dat is ie altijd al wel geweest, en zit in zijn karakter..
Geeft niets opzich..hij doet niet meer dan klein hupsje links/rechts.

Wat ik merk dat ie dat bij koud weer meer schrikt dan bv in de zomer periode. ( zomers staat ie 24/7 buiten. in de winter op onze klei grond gaat ie uur of 6 naar buiten ( ivm mok krijg ik dat niet verhoogd..en gaat ie daarnaast nog 2x daags de stapmolen in en daarnaast nog 2 uur met mij aan de klooi) dus misschien niet ideaal, maar beste wat we kunnen.

Nu terug naar het schrikken: nogmaals..hij lijkt dingen te horen die ik echt niet hoor...en kan op 1 ronde soms 3 keer "afgaan" ..je voelt dat lijf samentrekken, we zijn even uit onze oefening...Allemaal reuze rijdbaar..echt..hij is niet gemeen..en komt goed onder me terug..maar lekker is het niet. Niet voor hem en niet voor mij. Zijn lijf wat in de arbeid zovaak soort van sametrekt lijkt me voor zijn spieren nou ook niet echt lekker..
Heeft iemand ervaring met kruiden die hem iets kunnen ondersteunen..dat ie wat relaxter zou kunnen worden?
Niet suf ..begrijp me goed..maar net een klein steuntje wat hem helpt ietsje koeler te raken? zijn die er uberhaubt?

Eatshay

Re: Paard wat van niets lijkt te schrikken

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-20 12:22

Heb je al eens gekeken of wat extra magnesium in het voer wat doet?

Jasmijn159

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-20 12:24

Wat voer je?

Minoes

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-20 12:32

Ik zou inderdaad je voer onder de loep nemen. Ben benieuwd wat je geeft.
Als je daarmee geen verbetering kunt krijgen kun je extra magnesium geven.

Buuk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-12-20 12:44

Ruw voer is onbeperkt, Halve basis brok..en dat is het..in basis

Momenteel krijgt ie daar equitop forte bij ( dat krijgt ie in haar verlies en haar aanmaak periode, dat doe ik inmiddels jaar of 3 daar ik merkte dat ie met wisselen van zijn vachtje, achteruitging in weerstand. tip van dierenarts) En PD LUCHTWEG MIX kruiden, daar zijn luchtwegen ook wat ondersteuning nodig lijken te hebben. Zomers niet- niet nodig, wanneer hij meer op stal staat geef ik dit in wat slobber ( pak equitopemmertje- daar zit dan bodempje van cm of 4 in..die manier eet ie het beter, en ik vind het wel fijne traktatie om te geven)

Magnesium heeft ie 7 of 8 jaar geleden eens gekregen voor zelfde uitdaging- dat heb ik na 3 weken weg gedaan. Daar reageerde ie heel gek op..voelde niet goed, en daar wil je wat uitleg bij..maar dat kan ik niet zo goed. Leek of ie inzichzelf ging, dat ik minder contact had...het voelde gewoon niet goed. ( en ja, nu ik het schrijf klinkt dat heel zweverig..maar magnesium heb ik gezien, en afgeschreven.)

marleen_a_a

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-20 12:54

Een paard hoort en ziet ook veel meer dan wij he. Een paard reageert niet om jou voor de gek te houden, dat is altijd een reactie op een prikkel.

Ik zou eraan werken dat je paard beter met dit soort vreemde prikkels leert omgaan. Je wilt niet dat hij steeds het idee heeft dat alles spannend is, je wilt graag dat hij weet dat hij ermee om kan gaan.

Roodvos

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-20 13:00

Rij je 's winters ook meer in andere piste? Dat je 's zomers meer in de buitenbaan rijdt en 's winters veelal binnen?
Die van mij is binnen veel kijkeriger dan buiten. Buiten kan het paard zien wat die hoort, en binnen is het alleen (onverwacht) geluid. Ik heb daarom altijd de radio aan als ik in de binnenbaan rij.

Ik snap wat je bedoelt met magnesium. Die van mij reageerde daar ook heel gek op. Werd er juist eerder heel erg ril van. En die van is behoorlijk heet, maar niet ril, dus dat vond ik niet zo'n fijne reactie.
Laatst bijgewerkt door Roodvos op 09-12-20 13:01, in het totaal 1 keer bewerkt

Buuk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-12-20 13:01

Marleen, ik begrijp dat ie meer ziet en meer hoort...en ik voel zeker dat ie me niet voor de gek houdt..( voel soms letterlijk hartslag omhoog gaan)
En eraan werken? ehh Hoe...ik hoor/zie het niet..werkelijk, ik weet niet hoe ik hem daarmee kan helpen..tips zijn meer dan welkom.
En onder het rijden negeer ik het, we gaan gewoon lekker door, dat kan ie ook, gaat ie ook met me mee...daarom zei ik al..hij is echt niet gemeen...lijkt samen te gaan met kouder weer, rillerigheid..

Minoes

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-20 13:05

In basisbrok kan nog steeds best veel suiker en/of melasse en graan zitten.
Je zou kunnen kijken hoe hij reageert op alleen een balancer. (Bijv pavo vital, mastall force, vs200)

Buuk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-12-20 13:08

Roodvos, hmm ja ik rij in de winter altijd in de binnenbak in de zomer meestal buiten..maar we staan er 11 jaar- en bakken zijn al zolang hetzelfde. ( zie net dat ik in opening geschreven heb dat ie 11 is...das niet waar..hij is 14..ik heb hem 11 jr ..oeps!) Ik zeg gekscherend altijd dat ik een autist heb, een balk die anders ligt hij ziet het en geeft reactie, een pion die ligt ipv staat...hij ziet het en geeft reactie..ik merk echt aan mijn paard dat er ergens iets anders is..nek komt erop- gaat als een hengst briesen..en ik kan er gewoon naartoe hoor, lang teugeltje..laat hem zelf maar kijken en uitvinden dat het niet eng is, dat doet ie...maar zo loopt ie er 3 keer langs en de 4de keer gaat ie er ineens weer op schrikken...

Muze

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-20 13:09

Halve brok dekt sowieso niet de vitaminen en mineralen. Dus ik zou al adviseren die te vervangen door een vitaminekorrel

Pattypaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-20 13:11

Ik heb er ook zo een staan die met kouder, herfstachtig weer extreem op geluid kan reageren.
Helemaal geen vervelend paard, maar eentje die er dan ook gewoon écht van schrikt omdat ze 'ergens' te hoog in zit.
Ik geef haar Liquihorse Relax bij. Dat helpt echt een heel eind bij haar! Vitaminen & mineralen aanvulling met extra magnesium.
(Verder krijgt ze Vitalbix Daily)

Minoes

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-20 13:16

Muze schreef:
Halve brok dekt sowieso niet de vitaminen en mineralen. Dus ik zou al adviseren die te vervangen door een vitaminekorrel

Ook dat inderdaad. Mogelijk heeft hij nu tekorten, dat kan ook invloed hebben op zijn gedrag.

Roodvos

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-20 13:19

Buuk schreef:
Roodvos, hmm ja ik rij in de winter altijd in de binnenbak in de zomer meestal buiten..maar we staan er 11 jaar- en bakken zijn al zolang hetzelfde. ( zie net dat ik in opening geschreven heb dat ie 11 is...das niet waar..hij is 14..ik heb hem 11 jr ..oeps!) Ik zeg gekscherend altijd dat ik een autist heb, een balk die anders ligt hij ziet het en geeft reactie, een pion die ligt ipv staat...hij ziet het en geeft reactie..ik merk echt aan mijn paard dat er ergens iets anders is..nek komt erop- gaat als een hengst briesen..en ik kan er gewoon naartoe hoor, lang teugeltje..laat hem zelf maar kijken en uitvinden dat het niet eng is, dat doet ie...

Ja, wat zal ik zeggen. Die van mij vindt ook al 10 jaar het krukje in de hoek van de bak eng. Want die staat elke keer net een fractie anders uiteraard :roll: . Balken en hindernisjes in de baan zijn ok, maar als je hetzelfde materiaal in de hoek van de bak zet is het ineens doodeng.
Sommige paarden zijn ook gewoon zo hè.

Citaat:
maar zo loopt ie er 3 keer langs en de 4de keer gaat ie er ineens weer op schrikken...

Is het een Jazz? Of zit er Jazz achter? Ik ken dit van de Jazz-nafok. Daarom wil ik geen Jazz. Ik kan hier niet tegen en wordt er heel onzeker van.

Buuk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-12-20 14:15

haha- ja klopt, sommige zijn gewoon zo. En nogmaals hij shrikt, springt stapje links of rechts, allemaal niet zo spannend, bokken zit niet in zijn aard. Hij kan een ontzettende pieper zijn, maar bv voor het eerst samen naar het strand, is geen probleem, hij leunt dan echt op mij. Dat is ook zijn karaktertje. Hij laat me leiden, vertrouwd me onvoorwaardelijk..we komen overal langs, over onder..uiteindelijk..maar dat geschrik is gewoon eerder vermoeiend dan iets anders..
Het is een RivaalxJetset-D.

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-20 15:15

De mijne is ook zo, ik noem hem ook regelmatig autist. Al 12,5 jaar :+
Ik geef hem inderdaad een vitaminebrok, naast ruwvoer als basis. En laat 1x per jaar bloed trekken om te kijken of er geen tekorten zijn.
Daarnaast krijgt hij magnesium. Ik merk duidelijk verschil wanneer hij het niet krijgt. Het haalt net het scherpe, schrikkerige en rillerige randje er vanaf.