Wond bovenlip/neus - tips gezocht

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Jinte

Wond bovenlip/neus - tips gezocht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-12-20 11:06

Vorige week woensdag stond mijn jaarling ineens met een lelijke wond op haar bovenlip/neus. Ik was zelf niet thuis maar mijn vrouw heeft de dierenarts uiteraard gebeld. Ze zal ergens achter zijn blijven hangen.
De wond is schoon gesneden en gehecht. Uiteraard komt er af en toe wat viezigheid in.
Gister stond de wond toch wel weer erg ver open dus contact opgenomen met de DA, honingspray gehaald en 2 a 3 keer per dag schoonmaken en insprayen.

Probleem is.. Ik mag er al niet eens meer naar kijken. Ze is het volledige vertrouwen kwijt en komt gewoon recht overeind. Totaal niet hoe ik haar ken! Ze komt al van jongs af aan dagelijks in handen en is super braaf.
Ik kan moeilijk elke dag de DA laten komen om haar te sederen om het schoon te maken, dus ik vroeg me af of bokt wellicht tips heeft. Op het moment dat ik aan de kant van de wond sta draait ze haar hoofd van me weg, dus laat staan dat ik er nog aan mag komen.
Gister uiteindelijk met veel geduld met een doekje wat honingspray erop kunnen deppen, maar gezien ik het 2 a 3 keer per dag moet doen is ze daar ook snel klaar mee. Gister ben ik door de lucht gevlogen door haar heftige reactie en dat zie ik niet zo zitten :roll:

Hier zie je de wond/locatie van de wond

Afbeelding

Dit was net na het hechten

Afbeelding

En de wond nu (even in spoiler voor wie het niet wilt zien)
Spoiler:
Afbeelding
Laatst bijgewerkt door Jinte op 08-12-20 11:17, in het totaal 2 keer bewerkt

Duhelo

Re: Wond bovenlip/neus - tips gezocht

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-20 11:13

Foto is te vaag om iets over de wond zelf te zien.
ik zou overgaan op honingzalf ipv spray. Desnoods een grote klodder op je hand en die klodder erop "meppen", dat spul smelt zelf wel wat in de wond.
Is het nodig dat er iets van zalf op gaat? De mijne was onlangs gehecht aan haar oog, daar moest ik gewoon niks aan doen en is netjes genezen.

Jinte

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-12-20 11:16

Duhelo schreef:
Foto is te vaag om iets over de wond zelf te zien.
ik zou overgaan op honingzalf ipv spray. Desnoods een grote klodder op je hand en die klodder erop "meppen", dat spul smelt zelf wel wat in de wond.
Is het nodig dat er iets van zalf op gaat? De mijne was onlangs gehecht aan haar oog, daar moest ik gewoon niks aan doen en is netjes genezen.

Ik heb even een foto in de OP (spoiler) toegevoegd.
De DA had liever geen zalf ivm dat dit de hechtingen meer aantast. Nu lijkt het erop dat er 1 of 2 hechtingen geknapt zijn, maar de wond is al niet meer zo mooi als na het hechten en wil wel een enigzins mooie genezing als dat nog kan.

dioni

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-20 11:18

Ik denk dat het aan de spray ligt. veel paarden zijn daar bang voor. Er in ook honingzalf, kun je er gewoon op smeren.

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-20 11:43

Als er nu veel viezigheid in zit zou ik het eenmalig laten schoonmaken onder sedatie, en dan de komende dagen gewoon zo laten of behandelen met honingzalf, de zalf zal simpeler zijn dan de spray.

Britta31

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-20 11:54

Mijn ruin had vreselijke mok em wilde niet meer door mij behandeld worden omdat het natuurlijk pijn deed.Toen hebben mijn dochters en man het over genomen en elke keer met behandelen een ander.Dat ging wel goed.We konden hem ook met voer afleiden,maar dat gaat met jou merrie natuurlijk niet.

Jinte

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-12-20 19:11

Afleiden met voer gaat inderdaad niet. Trapt ze ook niet in :')

Zoals al eerder benoemd tast de zalf de hechtingen aan dus dat had de DA liever niet.
Heb het vandaag voorzichtig kunnen schoonmaken. Het is wat het is, kan er weinig aan veranderen. Ze staat 24/7 buiten (paddock paradise) dus kan viezigheid ook niet tegenhouden.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-20 09:09

wat je eventueel kunt proberen is een emmer met een flinke laag water en appelstukjes of wortelstukjes er in.
hopelijk lust ze die graag en je hebt kans dat bij het proberen te pakken ze zo flink in het water rondgaat en zo de wond nog enigszins gespoeld word.
zou de spray weg laten en kijken voor een zalf die er misschien makkelijker op gaat.
maar als het niet persé nodig is,zonder zalf laten?

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-20 09:37

Als er nog hechtingen inzitten zou ik de zalf idd laten voor wat het is.
Het spoelen in de emmer is inderdaad een goed idee, je zou er wat kamillethee voor kunnen gebruiken ook, dat verzacht de boel een beetje. Maar verder zou ik het gewoon zo laten en een paar dagen aanzien.

Jinte

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-12-20 14:14

Dat is een goeie, ga ik proberen! Had ik nog niet aan gedacht. Beter iets dan niets. Zo weer even kijken hoe het eruit ziet.

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-20 14:24

Is het normaal dat de wond terug open is gaan staan? Kan het zijn dat er een ontstekingsreactie op is gekomen die pijnlijk is? Ik zie het niet heel goed, maar ik vind de wonde best wel rommelig en er pijnlijk uitzien nu.

Jinte

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-12-20 15:10

Gini schreef:
Is het normaal dat de wond terug open is gaan staan? Kan het zijn dat er een ontstekingsreactie op is gekomen die pijnlijk is? Ik zie het niet heel goed, maar ik vind de wonde best wel rommelig en er pijnlijk uitzien nu.

Dat was maandag inderdaad zo. Temperatuur was wel normaal. Heb toen met de DA overlegd en deze heeft toen dus de honingspray voorgeschreven en geadviseerd om het schoon te maken. Dat was maandag dus gelijk drama en gister ook.
Vandaag, net, heel sneaky haar bovenlip vast kunnen pakken toen ik haar wat snoepjes gaf, en het even enigszins schoon kunnen maken, en met de hand de spray erop gedaan.
Viel me vandaag niet tegen, het is niet meer zo open als maandag maar begint dicht te groeien.
Temp blijf ik meten maar is nog steeds normaal. Verder is ze ontzettend fit en zichzelf, was gister gewoon rondjes over de track aan het racen :')
Dit was net voor het schoonmaken:

Afbeelding

En dit er na (nee niet perfect, maar ik was tevreden en mevrouw begon alweer te vliegen en dan kies ik toch voor mezelf)
Je ziet wel dat het inmiddels dicht aan het groeien is

Afbeelding

Barbabientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-20 15:14

Ik zou hier ook honingzalf op gaan smeren.

Mijn jaarling heeft een flinke wond gehad op haar borst. Die was ook door de hechtingen heen gegaan en uitreindelijk nog een stuk huid afgestorven.

Door 2dd honingzalf te smeren (wat minder spannend is dan spray) is het uiteindelijk helemaal goed gekomen!

Plus honingzalf heeft ook een licht anti bacteriële werking!
Afbeelding

olijf

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-20 15:21

Vindt het er opzich best netjes uitzien.
Zolang je het redelijk schoon kan houden en idd spray op je hand en dan beetje deppen?
Lijkt vaak allemaal viezer en erger dan het is, zolang ze geen koorts krijgt en lekker fit is.
Zou vervelend zijn als ze er lastig door wordt. Dan maar iets viezer en iets minder mooi, dat kan je echt nog wel oplossen als het moet.

Tessebes

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-20 23:41

Het valt me toch niet tegen hoe het er na het schoonmaken uitziet, ik zou alleen de hechtingen eruit laten halen en nog een keer dat korstachtige deel in het midden schoon laten maken. Verder oppassen dat er geen hypergranulatie ontstaat, want dat moet dan weer weggesneden worden.

noukie12

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-20 23:54

Hoi, ik zou de honingzalf laten staan.
Spoelen met schoon water alleen.
Rond de slijmvliezen is de kans op wildvleesvorming nog groter.
Mijn dierenarts waarschuwde mij om echt optijd te stoppen met zalf.
Zilverspray als ze buitenlopen om vuil eruit te houden. Werkt als een trein.
Lijkt alleen net Graffiti.

Afbeelding
Afbeelding