[volg] Voorhoofdsholte ontsteking pony

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Caitlin_K

[volg] Voorhoofdsholte ontsteking pony

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-12-20 09:56

Hoi!
Een soort van volg-topic aangemaakt voor mijn pony, die momenteel in de kliniek staat.

Mijn lieve Dante heeft een voorhoofdsholtes ontsteking. Misschien kunnen sommige herinneren dat mijn pony Dante een tijd geleden een snotneus had, in April al, en die is toen behandeld met antibiotica en eigenlijk heel goed weggebleven.

Het begon eigenlijk vorige week weer 1-12-2020, Dante had een snotneus (uit beide kanten) en ze lag, opzich heel rustig. Ze lag in het paddock en zag er echt niet uit. Temperatuur was op dat moment 39.1, later zelfs 39.8.
Dierenarts gebeld, die waren rondom 10.30 bij ons, koortsremmer, antibiotica en slijmverdunning. Vervolgens even aankijken. Om het idee te geven, zo stond ze er bij:

Afbeelding

Echter ze at niet, en ze startte zelfs met rollen en flemen. Dit was allemaal nog dezelfde dag, ik denk rond 15.30 uur. Wederom de dierenarts gebeld, maar die was op dit moment erg druk, dus de kliniek gebeld waar Dante bekend bij is. Deze zijn direct gekomen. Pony is gesondeerd, om te kijken of er teveel in de maag zat, en tevens is er bloed afgenomen, een snel-swap-test op Rhino, Droes en Influenza en heeft ze heel wat paraffine gehad. Daarbij kreeg ze een pijnstiller geïnjecteerd. Om een idee te geven:
Afbeelding.
Ze lag op zich heel rustig. Eigenlijk knapte ze enorm op daarna. Ze voelde zich beter. Wel bleef ze liggen, maar zolang ze rustig lag konden we het eigenlijk wel een beetje loslaten.
Ik ben op een gegeven moment rondom middernacht naar huis gegaan, nadat ik overleg had met de kliniek.

Afbeelding

De volgende dag belde de kliniek terug; Dante haar bloedwaarden toonde ontstekingen aan, en haar leverenzymen waren ook niet goed. Ook de sneltesten waren terug, en Dante had geen Droes, Rhino of Influenza. Dante at nog niet, en ze had ook nog niet gemest. Best wel veel contact gehad die dag, maar ze maakte zich niet druk om het mesten. Ze was niet koliekerig. Even het advies gehad met haar te gaan grazen en dit wilde ze wel. Pony was direct ook een stuk helderder.
Afbeelding
Uiteindelijk heeft ze om 15.30 ook gemest, ruim 30 uur later. Afgesproken met de dierenarts het zo even te laten, ze at geen hooi, maar wel gras en ook pulp en slobber wilde ze wel. Ze mestte, en dankzij de koortsremmer had ze ook geen koorts. Wel afgesproken de antibiotica behandeling stop te zetten, pony at nog lang 3/4 van de ruwvoer niet, en om orale antibiotica te geven, moest ze dat wel doen.

De volgende dag (donderdag) kwam de dierenarts weer, eigenlijk zouden we starten met penicilline spuiten. Even goed overleg gehad, hoe of wat. Ik wilde eigenlijk wel weten waar het vandaan kwam. Tanden waren tenslotte gedaan, en hier was niets geks te zien. Uitvloeiing uit de neus stonk ook niet.
Er is dus vrijdags niet veel gedaan, we hebben haar een opkikker gegeven zodat ze wat meer zou eten, en gezien ze bekend was met maagzweren zijn we weer gestart met de ulcergoldspuiten. Hierna ging haar eetlust aanzienlijk omhoog. Afgesproken de dag erna pony op te laden en naar de kliniek te gaan.

Afbeelding

Vrijdag:
Er is een scopie gemaakt, en echter zagen we hier heel veel kaasachtige pus. Ook een behoorlijke bal in haar neus, maar geen echte aanleiding van wat er nou precies was, dus besloten ook nog rongtenfotos te maken. Hierop was te zien dat alle holtes aangetast waren met pus, en een behoorlijke verdikking. Al met al kwam het dus neer op een voorhoofdsholteontsteking die vergevorderd is. Besloten haar woensdag (09-12) operatief te laten helpen. Ze gaat volledig onder narcose en ze boren een gat in haar schedel om daarna een “drain” te plaatsen en om al die sinussen te gaan spoelen. Verwachting is dat ze sowieso een week op de kliniek staat.
Afbeelding

Het weekend heeft ze gewoon op stal gestaan, en heeft ze lekker hier en daar gras gegeten, volgepropt met pulp. Hooi laat ze nog steeds liggen, maar dat zou kunnen omdat ze er teveel op moest kauwen, en dat dan pijn zou doen.

Dus daar zijn we dan, gister heb ik Dante alvast naar de kliniek gebracht, en morgen wordt ze geopereerd. Zometeen ga ik even naar haar toe. Ze heeft nogal last van “verlatingsangst” dus toen ik haar gister alleen liet was het ook echt een zielig angstig hoopje.

Afbeelding

Voor de nieuwsgierige heb ik dus maar een topic aangemaakt. Ik vind het echt heel spannend, het is maar een kleine Shetlander haha.
In ieder geval, ik hou jullie op de hoogte.

Groetjes
Laatst bijgewerkt door Caitlin_K op 08-12-20 10:25, in het totaal 2 keer bewerkt

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-20 10:10

Altijd vervelend.
Mijn paard had een kaakholte ontsteking, en uiteindelijk is er onder narcose een kies eruit gestempeld die de reden was van de ontsteking.

Ik hoop dat je paard er snel vanaf is. Als het probleem blijft dan zou ik het paard er niet te lang mee door laten lopen en ermee naar de kliniek, het kan best gevaarlijk zijn.

Caitlin_K

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-12-20 10:19

8nnemiek schreef:
Altijd vervelend.
Mijn paard had een kaakholte ontsteking, en uiteindelijk is er onder narcose een kies eruit gestempeld die de reden was van de ontsteking.

Ik hoop dat je paard er snel vanaf is. Als het probleem blijft dan zou ik het paard er niet te lang mee door laten lopen en ermee naar de kliniek, het kan best gevaarlijk zijn.

Ja was nog niet klaar met verzenden haha, te vroeg gedrukt. Inmiddels staat ze te wachten op een operatie.

mvdbijl

Re: [volg] Voorhoofdsholte ontsteking pony

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-20 10:55

Het komt wel vaker voor bij deze kleintjes, wij hebben er ook 2 gehad met deze problemen.

Hopelijk voelt ze zich snel beter, vergis je er niet in hoeveel deze sterke pony's aankunnen, mijn ervaring is dat ze stuk sneller herstellen dan de grote paarden. Sterkte!

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-20 11:12

Ah, fijn dat ze goed geholpen gaat worden! Ik duim mee dat de operatie goed gaat en ze er snel vanaf is!

Zick_Zack

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-20 13:31

Hopelijk knapt ze snel op na de operatie!
Als kleintje heeft ze in ieder geval genoeg ruimte in die grote box :o

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-20 13:48

Oh jeetje, wat sneu zeg! Hopelijk gaat het allemaal goed met de operatie morgen. Heel veel sterkte! Moeilijk he om ze achter te laten? :(:)

Lys_PPA

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-20 14:00

Ohh idd heel sneu. Hopelijk knapt ze snel op!

Mijn probleem minipaardje heeft afgelopen zomer waarschijnlijk ook iets van ontsteking gehad (kort na bezoek van de tandarts). Kreeg ineens koorts, niet echt energiek, at wel maar zijn hoofd was best opgezet. Gelukkig is dat met inflacam weer normaal geworden. Maar het blijft toch altijd lastig om precies de oorzaak te vinden..

Veel sterkte alvast!

Earth

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-20 14:02

Jeetje wat heftig. Enig idee hoe ze daar aan komt? Ik heb er ook bijna chronisch last van, en ook als mens kun je je aardig belabberd voelen, dus ik snap haar helemaal.

Caitlin_K

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-12-20 21:05

Ja! Ruimte zat! :) Ze was best onrustig gister en galoppeerde zelfs rond in haar stal := .

Ik vind/vond het echt vreselijk om haar achter te laten. Zojuist even bij haar langs geweest. Afbeelding
Morgen is het zo ver, ik heb geen idee hoelaat ze geopereerd wordt. Waarschijnlijk ergens in de middag.

Vorig jaar hebben we haar kies laten trekken, in Juli. In april kreeg ze plotseling weer snotneus klachten, welliswaar zelfde neusgat, toen hebben we haar tanden opnieuw laten checken en is ze op de antibiotica gegaan. Het was eigenlijk goed oplosbaar, tot nu. Waarschijnlijk loopt ze er dus al een tijdje mee. Of het is nooit helemaal weggeweest. Op de scopie was haar neus ook al wat aangetast.

sharief

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-20 21:32

Spannend hoor, sterkte morgen net wachten tijdens de operatie. Knapt ze vast weer snel van op

sasika

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-20 22:40

Hopelijk knapt je kleine knappe Dante snel op! duimen draaien :(:)

bromfiets

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-20 23:01

Sterkte met de operatie en ik hoop dat Dante zich daarna weer snel lekker voelt!

Wij hebben gisteren onze merrie opgehaald bij de kliniek met soortgelijke klachten. Bij haar zijn er 2 kiezen verwijderd en zij had aan 1 kant neusvloeiing. Ook een drain geplaatst om de sinus te kunnen spoelen en dat heeft wat langer geduurd omdat er prut uit bleef komen. Helaas waren wij tussendoor niet welkom om haar te bezoeken vanwege corona, maar nu ze thuis is lijkt ze wel weer happy te zijn.

De foto is van toen ze weer thuis was en de drain er uit. Je ziet nog wel waar hij heeft gezeten en in real life kun je er ook echt in kijken.
Spoiler:
Afbeelding

Caitlin_K

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-12-20 21:06

Morgen een update, ze is goed de operatie doorgekomen en ze moet echt bijkomen. <3 ik ben nu bij haar, maar ga zo thuis douchen en naar bed. Zit helemaal onder haar bloed hahahah
Afbeelding
Afbeelding

sasika

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-20 21:27

AG het arme snuitje :knuffel: Fijn dat de operatie is goed gegaan!

Chapeau2002

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-20 21:38

Wat fijn dat de operatie goed gegaan is. Hopelijk knapt ze nu snel weer op. :(:)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-20 22:08

Ach de kleine uk <3
Hopelijk voelt ze zich gauw beter nu :(:)

Ik heb ook vaak bijholte en voorhoofdsholte ontsteking en je hoofd naar beneden doen kan pijnlijk zijn en idd kauwen op eten ook -O-
Heel akelig -O-

MirandaMalik

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-20 22:22

Arme schat!
Veel beterschap, hopelijk voelt ze zich snel beter nu!

Wildgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-20 22:26

Veel beterschap, wat goed dat je zo snel doorgepakt hebt!

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-20 23:39

Fijn dat de operatie goed is gegaan. Op naar een goed herstel!

Lys_PPA

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-20 09:01

Fijn dat het goed is gegaan. Hoelang moet ze nu nog in de kliniek blijven?

Caitlin_K

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-12-20 09:54

Dank jullie voor de lieve reacties! De operatie is dus goed gegaan. Ze stond vrij vlot weer op haar beentjes. Gisteravond langs gegaan, en daar trof ik wel een beetje een zielig hoopje aan. Ze was nog wat wankel op haar benen, en ze had het koud. Nou ja, snel een extra dekentje geregeld. Ze bloedde nog behoorlijk uit haar neus, dit is normaal. Ze hebben uiteindelijk heel veel pus en rotzooi weten te verwijderen en het besluit genomen geen drain te plaatsen, dit was echter wel gezegd van de week, dus blij verrast toen ze belde dat ze dat niet hadden gedaan, wel houden ze het goed in de gaten dat er geen nieuwe pus ontwikkeling is. Ze ademde zichtbaar vrijer en was niet meer benauwd. Ik hoop dat ze een beetje eet, ze heeft wel flink ingeleverd gezien ik iedere keer de dekensingels strakker moet doen.

Voorlopig blijft ze daar, afhankelijk van hoe snel de troep en het bloeden stopt uit haar neus. Het kan dus zijn dat ze nog een week staat, kan ook maar 3 dagen zijn. Ze houden me hier goed over op de hoogte. :)

Ik heb net gebeld hoe ze de nacht doorgebracht heeft, en dat was prima. Ze lopen nu een stalronde en dan bellen ze straks terug. Vanmiddag ga ik naar haar toe. Kleine draak <3
Ze zijn wel gek op haar, ze is heel sociaal dus regelmatig krijg ik lieve reacties van personeel dat ze zo graag wilt knuffelen enzo.

Nou en knuffelen wilde ze gewoon, vandaar mijn lekker onder het bloed zittende jas :') ik kan niet wachten tot vanavond, ben altijd zo blij haar weer te zien. Ik heb 3 ukkies, maar zij is toch wel degene die het liefst, het knuffeligst is <3 (en het zorgenkindje, maar ja.)

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Zick_Zack

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-20 12:35

Fijn dat het allemaal goed is gegaan! Hopelijk kan ze snel weer lekker naar huis :)

Caitlin_K

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-12-20 20:09

Vandaag ging het heel goed, ik krijg morgen de röntgenfoto’s en tevens heb ik de operatiefoto’s gekregen. Zal ze later even plaatsen.

Vandaag ging het goed met de kleine smurf. Morgen ga ik even met haar een stukje wandelen. Morgen gaan ze ook nogmaals in haar neus kijken, kijken of de bal weg is. Ze is goed wakker. Eten is nog niet heel goed, maar ik hoop dat het snel komt.

Ze bloed nog steeds flink uit haar neus.

Afbeelding

Afbeelding

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-20 21:31

Wat fijn nieuws! Wat een zorgen kan je toch hebben om die ukkies! Heel veel sterkte voor jullie beiden!