Paard met gluten allergie

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Iris_123

Paard met gluten allergie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-12-20 21:48

Zoals in de titel staat heeft mijn paard hoogstwaarschijnlijk een gluten allergie. Na meerdere koliek ‘aanvallen’ heb ik haar afgelopen week naar de kliniek gebracht voor een uitgebreid onderzoek. Uit dit onderzoek is naar voren gekomen dat ze een ontsteking heeft in haar dunne darm, deze wordt waarschijnlijk veroorzaakt door de allergie. Ze staat nu op een prednisolon kuur en is over gegaan op ander voer van de dierenarts; Bonpair Colon.

Heeft iemand ervaring met een soort gelijke situatie?

manubres

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-20 21:55

Ik heb zelf een glutenovergevoeligheid, maar daar heb je niks aan....
Maar sinds kort heb ik mijn paarden helemaal op gluten en melassevrij voer staan en het bevalt mij goed. De paarden moesten even wennen, maar waren daarna ook enthousiast. Ik denk maar zo: paarden zijn toch geen knaagdieren?...waarom zouden ze gluten in hun voer moeten hebben?
Hopelijk werkt de Prednisolon en daarna zorgen voor ander voer.
Sterkte en succes!

Sas_Mon

Re: Paard met gluten allergie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-20 22:14

Ik heb er geen ervaring mee maar ik weet wel dat er veel glutenvrije (graanvrije) voersoorten bestaan op dit moment dus goed voer vinden voor als alles weer okay is hoeft geen probleem meer te zijn gelukkig.

Mijn paard heeft ook lang graanvrij voer gegeten, gewoon omdat ze het graan niet nodig had en dit haar smaakte. maar die at alleen een vitaminebrokje. energie had ze zat. Voor meer energie kan je naar olie, of lijnzaadbrok kijken en voor eiwitten voor spieropbouw is soyaschroot heel geschikt.

Onali

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-20 23:11

Iris_123 schreef:
Zoals in de titel staat heeft mijn paard hoogstwaarschijnlijk een gluten allergie. Na meerdere koliek ‘aanvallen’ heb ik haar afgelopen week naar de kliniek gebracht voor een uitgebreid onderzoek. Uit dit onderzoek is naar voren gekomen dat ze een ontsteking heeft in haar dunne darm, deze wordt waarschijnlijk veroorzaakt door de allergie. Ze staat nu op een prednisolon kuur en is over gegaan op ander voer van de dierenarts; Bonpair Colon.

Heeft iemand ervaring met een soort gelijke situatie?

IJslander in mijn kudde had dit.
Voor zover ik weer heeft ze dit merk niet gevoerd.
Wel zat hij aan de prednison vast. Zodra dat gestopt werd kreeg hij de aanvallen weer.
Wegens meerdere gezondheidsredenen is hij van de zomer ingeslapen.

CS_LP

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-20 03:25

Hi! Ja ik heb er inmiddels de nodige ervaring mee. Mijn 10-jarige rijpaard merrie van 1.76 heeft een glutenallergie. Na 2 jaar vele kolieken, stad en land afreizen en vanalles proberen kwam ik er eindelijk achter. Bloedtest heeft dit overduidelijk aangetoond. Benader Han van der Kolk van Euregio lab in Maastricht, check: https://files8.design-editor.com/93/934 ... 7AA6FD.pdf.
De mijne kan echt geen gluten verdragen, lees: gerst, rogge, tarwe en spelt. Wordt er doodziek van. Inmiddels 31 kolieken gehad en 2 operaties, dus helaas de nodige ervaring. Als ik jou was zou ik echt direct met de Bon Pard stoppen. Kijk maar eens op de zak naar wat er in zit... Wat voor die van mij werkt: niet op stro (gluten!!!) maar op zaagsel, droog hooi als basis rantsoen en aanvullen met Hartog Luzerne mix, multivitamine (Phytonics), olie (zonnebloemolie en lijnzaadolie, tot max 500ml per dag) en haver. Als je paard onvoldoende op gewicht te krijgen of houden is, rantsoen aanvullen met sojaschroot. Ik heb een ruwvoeranalyse van het hooi dat ze krijgt en de rest van het rantsoen is door begeleidend dierenarts samengesteld. Als je paard niet op een goed gewicht blijft of komt, weet je dat het mis is. Succes!