2 shetten, foliebalen hooi een optie??

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

joozz

2 shetten, foliebalen hooi een optie??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-12-20 21:06

Iemand ervaring met foliebalen voor maar 2 Shetlanders? Is dat te doen zonder helemaal uit elkaar te trekken qua broei? En zo ja, welke maat?

Kidde

Re: 2 shetten, foliebalen hooi een optie??

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-20 21:08

Mijn ervaring is eigenlijk dat shetlanders het überhaupt beter doen op gewoon droog hooi

joozz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-12-20 21:16

Kidde schreef:
Mijn ervaring is eigenlijk dat shetlanders het überhaupt beter doen op gewoon droog hooi

Kleine baaltjes bedoel je toch? Heb ik nu ook, al is het wat bewerkelijker qua opslag en verkrijgbaarheid.

Ik zie wel foliebalen voorbij komen met hooi, maar is denk ik nooit zo droog als onverpakte kleine baaltjes?

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-20 21:19

Wat in folie zit, is nooit hooi. Ook niet als het er met 85% droge stof in gaat. Luchtdicht afsluiten (in plastic wikkelen) geeft altijd een fermentatieproces.

Ik zou in ieder geval niet groter dan midibaaltjes gaan, die meestal rond de 100 kg wegen als ze echt goed droog gewikkeld zijn. Zelfs als je dan 10 kg per dag zou voeren (5 kg per Shet) voer je het met een redelijke snelheid op.

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-20 21:22

Ik zou ook hooi doen, evt. een grote baal (vierkant of rond) let alleen op dat je geen bermhooi met jkk koopt dan.

joozz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-12-20 21:24

Dankjewel voor jullie reacties! Dus 1 midi kan ik zien als 4 kleine baaltjes? Dat zou ik nog uit elkaar kunnen halen.

Klinkt als te doen 10 dagen qua broei?

Heb nu nog hooi, maar weet niet of er straks nog te krijgen is in de omgeving

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-20 21:27

Mijn oude ruin en shet hoesten op gewoon hooi, zelfs al laat ik het een nacht weken. Mijn shet hoest zelfs op het stofvrije hooi van hyppohay, wat anti allergeen behoord te zijn. Met een midi baal van 100 kg kwam ik 4 dagen toe toen ik enkel nog mijn shet en oudste ruin had. Voor 2 shetten zou ik opteren voor kleine gewikkelde rechthoekige pakken. Die stockeren makkelijk, zijn vlot hanteerbaar en krijg je zeker vlot opgevoerd op korte tijd.

asjemenou

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-20 21:31

joozz schreef:
Ik zie wel foliebalen voorbij komen met hooi, maar is denk ik nooit zo droog als onverpakte kleine baaltjes?

Vorig jaar hadden we voordroog met 90% drogestofgehalte. Dat is dus kurkdroog en gaat echt niet broeien.
Dit jaar niet gevragen hoe droog het is, maar het ziet er net zo droog uit. We kunnen het rustig een paar weken open laten liggen en dan gebeurt er nog niks.

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-20 23:20

Uit folie is nooit hooi.

Ik heb wel midi baaltjes gevoerd, met 5 grote maatse shetten deed ik er ong 5 dagen mee. Dat ging prima, maar langer zou ik niet willen.

En op gewoon hooi doen ze het veel beter. Ik zou zeker met maar 2 ponys voor kleine baaltjes gaan.

Lori

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-20 00:01

Hoe groot zijn je shetten? Je hebt er van 70cm en je hebt er van 1m07 en dat is nogal een verschil. De eerste geef je rond de 1,5 a 2,5kg hooi per dag en de andere al snel 4 a 6kg per dag en als je onbeperkt geeft kan het nog iets meer zijn.

In de winter als het echt koud is kan zo een verpakte baal mits dat het goed droog was voor het in de folie ging wel even openliggen maar vanaf het warmer wordt krijg je erg snel broei in die pakken. Hier kreeg eentje diarree van verpakt hooi dus er vanaf gestapt, ik heb ook de opslag niet maar hier ligt het op paletten met iets bovenop het hooi met dan een vrachtwagenzeil erover.

dingogirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-20 15:27

ik voer mijn 4 pony's wel hooi uit grote ronde gesealde balen. het is harstikke droog en ik doe 1 baal binnen in de opslag uit elkaar. ik voer zo'n 3 weken ervan en het is nog hetzelfde als met binnen doen.
in de winter doen we ook wel eens 2 balen los binnen en ook dit blijft perfect mooi en droog.
het is mooi groen, stofvrij en net zo droog als gewoon hooi.
dit is wel het beste hooi in plastic verpakt dat ik ooit heb gehad. 2e jaar nu van deze leverancier en top tevreden.

ik voer het jaar rond en ook in de zomer kan het zo lang liggen als je wil. blijft echt perfect.