Ja een ingewikkelde titel en ook een ingewikkeld verhaal... Ik ben eens benieuwd of er mensen zijn met zelfde ervaringen of verhalen. Ik zal het proberen zo kort mogelijk uit te leggen...
Mijn tinker heeft sinds 5 jaar nogal hormoon struggles. 5 jaar geleden stond zij op een stal waar ze helaas veeel te weinig buiten kwam. Hier stond ze naast een ruin die erg op haar reageerde. Toen is het gezeik begonnen. Een hel van een merrie, gemeen naar andere paarden, bijten, er vandoor gaan etc etc. Natuurgeneeskundig dierenarts erbij, wat bleek: hypofyse, eierstokken en baarmoeder waren allemaal uit balans. Hypofyse druppels gekregen en weer 24/7 naar buiten gezet en mevrouw werd langzaam weer haar zelf.
Echter, sinds die tijd loopt ze elk jaar wel te klooien met heftige hengstigheid. Met name in het voorjaar lijkt er soms geen eind aan te komen. Ruinen die op haar reageren is een drama, ze blijft hengstig dan. Inmiddels heeft ze al 4 zomers op rij melkgift. Ze is 3 jaar geleden zelfs schijndrachtig geweest. Vorig jaar oktober kregen we daar ook nog eens uierontsteking bovenop. Die uierontsteking bleef niet bij 1x helaas... We hebben er vorige winter 3 gehad in totaal. Vlak daarna weer extreem hengstig, naar kliniek voor onderzoek. Rechtereierstok bleek erg verdacht, meerdere bolletjes te zien. Bloedonderzoek op hormonen. Die wezen niet op een tumor. Advies was aankijken en als ze weer begon, meteen aan de bel trekken. Wel weer hele zomer melkgift gehad en hele zomer als een hysterisch mens elke twee weken de uier schoon maken.
4 weken geleden was het weer zover. Weer uierontsteking. Afgelopen vrijdag naar kliniek geweest voor nieuwe echo. Mevrouw bleek ook weer hengstig. Bolletjes waren echter niet te zien maar zelfde eierstok vertoonde wel verdacht weefsel. Weer bloedonderzoek om nu te testen op AMH. Ik moet nu twee weken wachten op de uitslag.
Mijn vraag is zijn er mensen die dit herkennen?
De dierenarts heeft dit eerder meegemaakt bij een ijslander met granulosaceltumoren. Die is succesvol behandeld. Echter, begint ook de dierenarts te twijfelen. Mocht het geen tumor zijn, denkt zij ook nog aan IR... Merrie is wel lastig op gewicht te houden, maar heeft ook vaak zat op volle weide gestaan waarbij ze wel heel mooi op gewicht was. Ik lees wel iets over hormoon disbalans door IR. Maar kan niet vinden hoe zich dit uit. In 1 artikel las ik dat merries juist slecht hengstig worden door IR...
Ik moet dus nog twee weken wachten op de uitslag. Maar ik zit zo met de handen in het haar nu en ben zo benieuwd of er mensen zijn die dit herkennen??