Gewrichtsupplementen en de effectiviteit ervan

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Kelly_ann

Gewrichtsupplementen en de effectiviteit ervan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-12-20 18:36

Op zoek naar een supplement voor een wat ouder paard dat verdacht wordt van wat artrose ben ik gestuit op meerdere supplementen die hierbij kunnen helpen.

Glucosamine, MSM, Collageen, Hyaluronzuur en ook Magnesium komen aan bod. Wellicht vergeet ik er nog een? Ik wil de kruidenkant (gember/Yucca/Rozemarijn etc) even achterwege laten....

Fysiek zal je de slijtage niet kunnen wegnemen. En of je daadwerkelijk met een supplement erger kan voorkomen of toch het lichaam kan stimuleren zich aan te passen? Wat heeft in dat geval bewezen effecten voor het kraakbeen en gewrichtsvloeistof?

Ik ben benieuwd naar persoonlijke ervaringen die heel duidelijk zijn terug te leiden naar het supplement. Maar ook wel naar wetenschappelijke onderzoeken en hun bevindingen. Note: ik ben geen fan van pagina's onderzoeksmateriaal doorspitten. Maar de conclusies met bronvermelding in jip en janneketaal zijn wel heel fijn ;-)

Frederik1517

Re: Gewrichtsupplementen en de effectiviteit ervan

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-20 20:24

Voor een wetenschappelijk onderbouwde mening zou ik altijd even de dierenarts bellen. Die heft er 6 jaar voor gestuudeerd :)

Kelly_ann

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-12-20 20:39

Ik zoek echter niet naar het advies van de dierenarts..... ik zoek naar ervaringen en verwijzingen naar artikelen en onderzoeken.

Sas_Mon

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-20 20:45

Groenlipmossel word veel gebruikt bij artrose. Het punt met elk supplement is dat je nooit weet hoe het geweest was als je het niet gegeven had...

Padoertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-20 21:03

Slijtage aan gewricht cq te weinig gewrichtsvloeistof ga je met een supplement niet oplossen. Inspuiten rechtstreeks in het gewricht kan wellicht iets doen, maar je weet nooit van tevoren hoe lang je hier effect van hebt.
Belletje met je DAP kan je vertellen of een supplement verlichting kan geven en of de werkzame stoffen op de juiste locatie aan komen.

Mijn ervaringen met cavalor artri matrix en Ekyflex arthro is erg goed. Wel prijzig.