Hallo, vanmorgen ging ik naar buiten om de mest uit de wei te halen en niks leek abnormaal, maar toen had hij ineens erge diarree, de rest van de mest die er lag zag er gewoon normaal uit. Hij is ook suf en staat op dezelfde plaats met zijn hoofd omlaag, het leek ook alsof hij een beetje trilde (zijn onderlip en benen), hij heeft zelfs geen zin meer in zijn brokjes waar hij normaal gek op is. Ik maak me heel erg veel zorgen en heb de dierenarts ook al gebeld maar die hebben het druk dus ik vroeg me af of iemand misschien iets wat hetzelfde is heeft ervaren?
Hij heeft 24/7 hooi met ongeveer 1 kg brok per dag. Ik had het hooi gecheckt maar het ruikt nog goed etc.
Sintara
Geplaatst: 05-12-20 12:19
Ik zou als ik jou was even zijn temperatuur meten, de dierenarts zal dat vast ook doen en als je meerdere metingen hebt kan je zien welke trend de temperatuur op gaat. Goed dat je de dierenarts hebt gebeld! Hopelijk valt het mee en heeft hij gewoon een klein griepje ofzoiets
Femke_Tweety
Geplaatst: 05-12-20 12:23
Dierenarts gebeld, maar komt die ook snel?
Inderdaad even temperaturen. Als het paard (pony??) erg lusteloos is, en wat trillend op zijn benen staat, kan hij koorts hebben. Maar ook ondertemperatuur kan. In dat laatste geval direct een deken erop gooien (of extra warme deken, als hij normaal al met staat) Verder even afwachten wat de dierenarts zegt.
(mijn paard liep heel zwalkend afgelopen voorjaar toen hij een behoorlijke ondertemperatuur had, 34,7 gemeten met meerdere thermometers)
Er zijn in onze buurt niet veel dierenartsen en omdat het niet een spoedgeval is kan de dierenarts niet meer vandaag komen.. vandaar dat ik naar bokt keerde
Ik zal zijn temperatuur proberen te meten, alvast heel erg bedankt voor alle reacties. Ik had echt even paniek hoor, dat is altijd als het om mijn paard gaat
Oef. Ik zou zelf hier toch echt vandaag een dierenarts bij willen hebben. Niet eten, trillen op de benen, suf, hoofd omlaag is bij mij echt spoedgeval.
Kan maar zo koliek zijn namelijk, en je wilt daar echt even een dierenarts bij hebben dan. Naast koliek kan het allerlei andere redenen hebben. Maar ik zou dit niet vertrouwen.
Mijn onderkoelde paard stond met deken en leek niet koud. Was wat bezweet zelfs. We (staleigenaar en ik ) namen de temperatuur omdat we beiden koorts verwachtten. De eerste thermomether gaf 34,5. We dachten dat die kapot was. Andere thermometer gepakt. 34,7. We geloofden het nog niet, nog twee maal gemeten met beide thermometers, maar het was echt waar. Dus ipv dek eraf ging daar met spoed een extra dikke deken op, en uiteraard dierenarts. Hij is er goed doorheen gekomen gelukkig, maar het was wel even op het randje. En ik ben dus heel blij dat ik toen gemeten heb... Anders had ik er namelijk even een extra dun dek opgegooid, ipv een extra dik...
Oh, ja zijn temperatuur is normaal die heb ik net gemeten. Maar als het koliek kan zijn zal ik de dierenarts even opnieuw bellen, dat zou inderdaad serieus zijn...
Nog een update: Hij is weer veel actiever en ziet er veel beter uit ook trilt hij niet meer, gelukkig. De dierenarts komt toch morgen langs voor de zekerheid maar hij is echt opgeknapt! Heel erg bedankt voor alle reacties.
Zand koliek . Kan je simpel zelf testen met een handschoen of uitspoelen in een emmer maar wel meerdere mest buurten testen zand komt er uit in golfjes
38 is volgens mij een lichte verhoging. Ik zou hem een goede zandkuur geven en idd ff de mest testen. De dierenarts hebben van dier mooie handschoenen en anders een glazen pot. Van verschillende drollen wat mest nemen water erbij en ff een uurtje ofzo laten staan. Zand zinkt naar de bodem. Op 3a4 drollen mag een klein theelepeltje zand erin zitten.
Dan mag ik hopen dat je da je niet ook nog even zondag tarief door je neus gaat boren ts. Als hij voor de zekerheid komt kijken? Ik weet niet of dit je eerste paard is ook, maar daar mag je best alert op zijn. Sterkte. 38 is bij paarden een prima temperatuur. Stopt hij met eten, gaat hij stampen, schrapen, naar zijn buik trappen of kijken, dan kan je er een spoedje van maken ts.
Sintara
Geplaatst: 05-12-20 18:33
38 is in elk geval geen spoed, en als hij weer goed mest en eet zou ik er morgen geen da naar laten kijken maar het gewoon goed in de gaten houden.
Tegen zand kan je een zandweg kuurtje geven, maar voor nu zou ik gewoon een paar keer lekker een stukje gaan stappen als ik jou was en het goed in de gaten houden allemaal ook de temperatuur!
Beste stap is zeker om eerst de temperatuur zelf te meten. Zo krijg je een beter beeld, zodat je makkelijker een gesprek kunt voeren met de dierenarts.
Ik zal zeker meer onderzoek gaan doen naar zandkoliek en kijken of dat het kan zijn geweest. Zijn mest is nu ook weer normaal en hij is weer net zo pittig als normaal. Erg nuttig advies heb ik wel gekregen, echt heel erg fijn!