Pony kreupel

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

LauravdHam

Pony kreupel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-12-20 15:37

Hallo allemaal,

Drie weken geleden liep mijn pony ineens uit het niets kreupel aan zijn rechterachterbeen. Ik rijd altijd in de bak bij de buurman dus ik moet daarvoor een paar meter over de straat naar hem toe lopen. Terwijl ik over de straat daarnaar toe loop is er nog helemaal niets aan de hand. Op het moment dat ik in de bak kom en op het zand ga lopen voel ik hem een aantal keer een beetje door zijn achterbeen heen zakken. Vanaf dat moment liep hij kreupel. Niet zo erg dat hij niet meer kon lopen, maar draven kon hij niet en hij liet zijn voet ook de hele tijd rusten. Ik ben toen gelijk gestopt en heb zijn been gekoeld. Daarna heeft hij een aantal dagen rust gehad en na een paar dagen ging ik hem longeren. Er was toen niets meer te zien dus ik ben het rijden toen weer rustig op gaan pakken. Hij bleef gewoon goed lopen en ik dacht dat het weg was, tot afgelopen dinsdagavond. Ik wou gaan rijden en voelde dat het weer terug was. Hij wou prima meelopen en liep ook lekker door maar toen ik ging draven liep hij echt heel erg kreupel. Z'n rechterachterbeen was ook iets warmer dan zijn andere benen. Heb ook zijn temperatuur opgemeten en hij had gelukkig geen koorts. Nu zijn we een paar dagen verder en heeft hij rust gehad. Hij barst hierdoor van de energie en is een paar keer per dag flink aan het rennen in de wei. Als ik dan goed kijk zie ik hem niet kreupel lopen. Hij gaat flink tekeer maar loopt helemaal goed. Dit doet hij al een paar dagen dus ik dacht dat het wel weer beter ging, maar als ik dan met hem over de straat heen en weer ga draven loopt hij toch weer kreupel.

Nu weet ik niet zo goed wat ik moet doen. Moet ik hem nog een paar dagen rust geven en het even aankijken? Moet ik de hoefsmid even langs laten komen of de dierenarts? Want in de wei is er helemaal niets aan te zien, dus op zachte ondergrond gaat het duidelijk beter dan op een harde ondergrond.

Hebben jullie misschien tips over wat ik kan doen of wat jullie zouden doen?

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Re: Pony kreupel

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-20 15:45

Het zou van alles kunnen zijn. Misschien slaat zijn achterbeen op slot?
Ik zou sowieso de dierenarts laten kijken.

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-20 15:46

In elk geval even niet gaan rijden.Het is nu 3 weken,dan zou ik wel aan een DA gaan denken om een diagnose te krijgen.Zodat je weet hoe dit te gaan behandelen.

Pistasche

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-20 15:47

Wat jammer dat je pony kreupel is, dat is nooit leuk.

Als ik jou was, zou ik een afspraak met de dierenarts maken. Hoe sneller je erachter bent wat het is en waar het zit, hoe beter je de eventuele blessure in overleg met de dierenarts kan behandelen. Hoe langer je pony met de blessure door zal lopen, hoe erger het kan worden en vaak duurt het dan ook langer tot het weer over is.

Frederik1517

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-20 19:29

Enige manier om er echt achter komt is dierenarts inlichten, die weet ook goed wat voor vervolgstappen je moet nemen

quarterH

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-20 00:09

Hier hebben ze dierenartsen voor gemaakt :)

Sherivey

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-20 00:17

Zou de dierenarts even laten komen. Als het been warm is, kan er ergens een ontsteking zitten.

Zou de DA een hoefzweer vermoeden, kun je altijd de smid nog laten komen :)

Nyaleti

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-20 00:45

Niet rijden of longeren in de bak (of andere zwaardere ondergrond) totdat de dierenarts is geweest. Nu valt het nog mee, als je door blijft trainen kan je misschien wel dingen kapot maken en gaat het van kwaad tot erger.

Hevonen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-20 21:49

Als hij op zachte/mulle grond kreupel loopt kan het peesletsel zijn. Op harde ondergrond hebben ze daarvan vaak geen zichtbare last.