Ervaringen, tips gezocht bij overstrekking pezen achterbenen

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Bravie

Ervaringen, tips gezocht bij overstrekking pezen achterbenen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-12-20 12:30

Hoi,

Toen ik gisteren thuiskwam bleek mijn 24 jarige D-pony bijna niet meer te kunnen bewegen. Ze stond te trillen en zakte precies door haar achterbenen bij het stappen. Met veel geduld en aanmoediging is ze uiteindelijk toch in haar stal geraakt.

De veearts is langsgekomen en het verdicht was dat aan beide achterbenen de pezen serieus zijn uitgerekt. Waarschijnlijk door een val of verkeerde beweging. Hierdoor houdt ze haar achterbenen momenteel bijna recht ipv met de gekende knik en zakt ze aan haar kogels bij het stappen vrij diep door.
Ze krijgt momenteel pijnstillers, gastroguard en staat op stal. Ze ging enkel af en toe nog mee op een kleine wandeling, de veearts heeft al laten weten dat dit waarschijnlijk niet meer mogelijk zal zijn.
Ik zal al blij zijn als dit redelijk herstelt en ze nadien pijnvrij kan rondlopen.

Heeft iemand dit ook al voorgehad en hoe verliep het herstel bij jullie?

Alvast bedankt!

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-20 12:54

Lijkt zoiets niet meer op maandagziekte dan op peesverreking ?

Ik heb er geen ervaring mee hoor, maar dat trillen, door de achterhand zakken en niet meer willen lopen doen bij mij een alarmbel richting maandagziekte rinkelen.

Bravie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-12-20 13:59

Pandora2 schreef:

Ik heb er geen ervaring mee hoor, maar dat trillen, door de achterhand zakken en niet meer willen lopen doen bij mij een alarmbel richting maandagziekte rinkelen.

Hoi Pandora,

Ik snap je redenatie. Volgens mij kwam het trillen op die moment van de pijn en ongemak. Ze heeft de voorbije weken niet moeten werken en er is niets aan haar voerschema veranderd. Voor zover ik weet komt spierbevangenheid meestal door 1 van deze beiden?

Sas_Mon

Re: Ervaringen, tips gezocht bij overstrekking pezen achterbenen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-20 14:14

heb je de pezen niet laten scannen op trauma?

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-20 14:26

Bravie schreef:
Pandora2 schreef:

Hoi Pandora,

Ik snap je redenatie. Volgens mij kwam het trillen op die moment van de pijn en ongemak. Ze heeft de voorbije weken niet moeten werken en er is niets aan haar voerschema veranderd. Voor zover ik weet komt spierbevangenheid meestal door 1 van deze beiden?

Ja, normaal wel. Maar ik heb er te weinig kennis van, misschien zijn er nog meerdere oorzaken zoals het eten van giftige plantjes ofzo.

Bravie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-12-20 15:00

Sas_Mon schreef:
heb je de pezen niet laten scannen op trauma?

De dierenarts is gisteren avond geweest. Ze kon op die moment amper een paar passen verzetten. Heb voor nu, eerst pijnstilling gekregen zodat het voor haar wat comfortabeler is. De veearts zei inderdaad dat je er een echo van kon maken en op beeld zetten maar dat hier het heel duidelijk was wat het probleem was. Ik moet hem binnen een paar dagen laten weten hoe ze het doet en dan zien we verder. Ze momenteel
opladen voor verder onderzoek gaat meer kwaad dan goed doen denk ik. Wat niet wegneemt dat dit later niet kan.

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-20 15:16

Als ik het zo lees, lijkt de DA zeker van zijn stuk.
Dan zou ik het inderdaad een paar dagen aankijken en zien of je daarna alsnog eventueel een echo kan laten maken bij je thuis.
Hoeft ze ook niet verplaatst te worden.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-20 15:20

Google eens op ESPA (of DSLD - de oude naam)
Dat is een (ongeneeslijke) ziekte waarbij de pezen 'versuikeren' en daardoor niet meer star zijn maar juist flexibel worden. Zoiets kan opeens (hoewel week of lang gekoot soms achteraf bekeken wel al duidelijk aanwezig was) opkomen als de hoeveelheid suikers in het collageen van de pezen over een grens heenkomen waarbij het collageen de boel niet meer bij elkaar kan houden.

Frederik1517

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-20 19:39

Vooral rust houden, en hopelijk gaat het dan vanzelf beter met de tijd

Bravie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-12-20 12:24

Ibbel schreef:
Google eens op ESPA (of DSLD - de oude naam)
Dat is een (ongeneeslijke) ziekte waarbij de pezen 'versuikeren' en daardoor niet meer star zijn maar juist flexibel worden. Zoiets kan opeens (hoewel week of lang gekoot soms achteraf bekeken wel al duidelijk aanwezig was) opkomen als de hoeveelheid suikers in het collageen van de pezen over een grens heenkomen waarbij het collageen de boel niet meer bij elkaar kan houden.

Bedankt voor de tip! Hier had ik nog nooit van gehoord. Wel interessant en zeker iets om in het achterhoofd te houden.

Bravie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-12-20 12:27

Frederik1517 schreef:
Vooral rust houden, en hopelijk gaat het dan vanzelf beter met de tijd

Ze staat nu op een stukje klinkers voor de stal waar ze wat kan rondwandelen op haar eigen tempo. Aangezien ze de dag nadien ook ineens twee dikke voorbeentjes had was het beter dat ze wat kon bewegen. Ondertussen stapt ze flink rond, al staat ze nog op pijnstillers dus het zal wat afwachten zijn hoe ze het doet zonder.