Domosedan voor vervoer groen paard

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Tinka

Domosedan voor vervoer groen paard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-11-20 21:43

Ik ga volgend weekend een paard kopen wat eigenlijk alleen maar in de wei heeft gestaan en waar dus niets mee gedaan is.
Nu denk ik erover of ik haar domosedan moet geven van te voren. Ze moet natuurlijk niet te suf worden dat ze haar evenwicht niet goed kan bewaren. En ze mag dan ook niets eten.
Het is ongeveer 3 uur rijden.
Ik denk sowieso minder geven dan de geadviseerde hoeveelheid. Maar hoeveel minder dan?

Molfre

Re: Domosedan voor vervoer groen paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-20 21:53

Ik zou sowieso een paard dat vervoerd niet sederen en zeker niet bij voorbaat al. Gewoon laden en rijden, als ze nooit op een trailer hebben gestaan hebben ze al hun aandacht nodig bij hun evenwicht.

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-20 21:59

Niet sederen, beter vragen of de verkoper het paard komt brengen zodat die het vervoersrisico draagt en niet jij.
Paard pas betalen als het heel de trailer af komt.

_Nelleke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-20 22:06

Ik heb het wel gedaan met een 2,5-jarige omdat de fokker daar goede ervaringen mee had en ik zelf ook nogal wat stress voor de rit had en dit is erg goed bevallen. Heb het wel door de DA laten inspuiten en niet oraal gegeven.

Was ook een rit van 2u, paard was net 'suf' genoeg om zichzelf niet helemaal over de zeik te helpen en alert genoeg om evenwicht te houden. Ze mocht ook gewoon hooi eten en dat heeft ze de hele rit ook gedaan. Ging om een merrie die werd gescheiden van haar maatje waar ze al haar hele leven mee stond en dit is op een hele rustige en kalme manier gegaan met de domosedan.

Edit: liever zo dan een paard die zijn/haar eerste rit al traumatisch ervaart en daarna niet meer op de trailer te krijgen is.

Romeo2007

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-20 22:13

Mijn jonge paard gaat eind van de maand ook voor het eerst op de trailer en gaan we ook een beetje suf maken dmv injectie. Het moet wel veilig blijven namelijk!

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-20 22:14

hier ook gedaan met een 2 jarige ruin.
hebben hem halve dosering gegeven zodat hij wel iets relaxeder stond.
ging hartstikke goed :j

Sherivey

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-20 22:16

Heb ik wel gedaan toen ik mijn eerste paard liet ophalen. Moest 3 uur op de trailer. Dan liever bij voorbaat rustig houden.

Ons nieuwste paardje ook sedatie gegeven. Daarvan was bekend dat ie problemen had met de trailer.
Al kan ie inmiddels wel vervoerd worden, toen vonden we de rit Drenthe -> Zuid Holland wat teveel van het goede

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-20 22:19

Ik heb 1 streepje sedalin (voor 50 kg) gegeven toen ik mijn paard uit de opfok haalde. Ik moest namelijk importeren bij de douane en had enkel mijn vader als back-up mee die niets van paarden weet. Vond dat een te groot risico op de parkeerplaats aan de grens.
Voor gewoon rechtoe rechtaan vervoer zou ik het niet gedaan hebben.

Melvern

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-20 22:21

Toen ik mijn 2,5 jarige ging halen twijfelde ik ook wat ik moest doen.

Ik heb haar geladen, direct klep dicht en rek ervoor. Dubbel vast gezet en gaan rijden. Ging helemaal goed. Helaas het uitladen een drama, maar dat is met training helemaal goed gekomen.

2 jaar terug onze jaarling verkocht. Hij moest ook lang op de trailer. Hem ook geladen en alles dicht gedaan en direct gaan rijden. Ook zonder problemen gegaan.

Ik stopte wel soms even om te checken en nu heb ik een cameraatje zodat ik ze kan checken.

Ik heb op wedstrijd wel eens confidence gel gebruikt. Dat werkte bij haar geweldig. Maakt niet suf maar wel geruster enzo.

LiselotZorro

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-20 22:30

Juist ideaal zo'n eerste lange rit. Op het begin kunnen ze nog een beetje stuiteren, maar daarna hebben ze echt wel in de gaten dat ze niet dood gaan en dat ze beter stil kunnen staan.

Dus zorg voor een goede chauffeur (daar gaat het nogal eens fout), zorg dat je door kunt rijden zodra de klep dicht is en gaan.

Tinka

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-12-20 21:08

We hebben haar vandaag opgehaald. De verkoper had met zijn Dierenarts overlegd en die adviseerde ook domosedan. Dus toch maar gegeven, voor 300 kg, ik schat dat ze 450 kg weegt. Ze was wel rustig, maar kon nog wel lopen en liet het hoofd ook niet hangen. De trailer rit is goed verlopen gelukkig.

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-20 21:11

Ik doe altijd zonder sedatie en zet ze los in de trailer of vrachtwagen. Als ze al wat willen doen ze dat de eerste paar minuten en daarna zijn ze moe en moeten ze hun evenwicht bewaren.

MirandaMalik

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-20 21:20

Fijn dat het goed is gegaan!
Mijne is ook zo vervoerd toen hij hier kwam, is wel prettig hoor, beter dan stress.
En achteraf geven als ze wel erg stresserig zijn is niet handig want dan werkt het niet zo goed.