Wondgenezing bij jaarling

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Maaike_Indy

Wondgenezing bij jaarling

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-11-20 14:28

Vanochtend toen ik de paarden ging voeren vond ik onze jaarling met een jaap van een 10 cm op zijn borst.

Spoiler:
Afbeelding

Gelukkig alleen vel en de veearts heeft het netjes gehecht.

Afbeelding

Nu is het advies van de VA om hem een week lang kort vastgebonden te laten staan zodat hij niet aan de wond kan knabbelen. Vanwege het risico dat de hechtingen kapot gaan en er dan kans is op wildvlees groei.

Gevoelsmatig vind ik dat nogal wat. Hij staat normaal 24/7 in de kudde buiten en is niet gewend om vast te staan. Is het advies van de VA gegrond? Zijn er alternatieven zodat hij toch de kudde in kan? Ervaringen met een halsrek oid buiten bij een jong dier? Bedankt alvast voor het meedenken!

neetoch

Re: Wondgenezing bij jaarling

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-20 14:37

Mijn gedachte? Vooral niet een week lang 24/7 kort vast gaan zetten, risico op hangen en veel ergere dingen is dan groot aanwezig, als je al niet bedenkt wat zoiets in het koppie zal doen.

Buiten dat is het een onmogelijke rotplek voor in het verband steken. Die nekrekken zou ik zeker al niet doen 24/7 in een kudde en het is dan weer niet een hele vervelende plek voor wild vlees groei (ze tikken het niet continue aan bv).

XxDiandraxX

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-20 14:38

Pfoe, ik zou toch echt niet mee gaan in dat advies!

Je hebt toch van die speciale kapjes die je onder de kin kan hangen zodat hij er niet bij kan? Of evt een borstbeschermer die je wel eens onder dekens doet? Is zoiets niet een optie voor hem?

Maaike_Indy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-11-20 14:45

XxDiandraxX schreef:
Pfoe, ik zou toch echt niet mee gaan in dat advies!

Je hebt toch van die speciale kapjes die je onder de kin kan hangen zodat hij er niet bij kan? Of evt een borstbeschermer die je wel eens onder dekens doet? Is zoiets niet een optie voor hem?

Ik zou de wond liever niet afdekken. Ik ga eens kijken of ik iets voor onder de kin kan vinden. Extra uitdaging is dat we in Roemenie wonen en niet alles zo maar hier beschikbaar is...

tirzasarah10

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-20 14:46

Ik zou ruim om de wond sudocreme met misschien iets van anti bijt smeren en dan lekker laten lopen. Verandering geeft vaak zo veel meer stress en ellende. Pas wel op dat je niet in de wond ga smeren

XxDiandraxX

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-20 14:54

Ik heb even gegoogled maar dit is wat ik bedoel:

Afbeelding

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-20 14:58

Daarmee kan een paard niet grazen.

Femke_Tweety

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-20 14:59

Heeft hij überhaupt de neiging om er aan te bijten?

Ik vind het meer iets voor honden dan voor paarden, eerlijk gezegd, om hechtingen eruit te bijten.
Paarden doen normaal gesproken niet zo aan wassen en vachtverzorging met hun mond bij zichzelf. Niet zoals honden of katten in ieder geval.

Ik heb al best wat wonden en hechtingen gezien, ook plekken die veel lelijker waren. Ook wonden op vergelijkbare plek.
Ik heb eigenlijk nog nooit gezien dat paarden daaraan gingen bijten. Ik heb eigenlijk ook nog nooit gezien dat paarden iets 'om' kregen zodat ze niet bij hechtingen kunnen?

Ik zou er niet eens echt bij nagedacht hebben denk ik (en heb dus al heel wat lelijke wonden gezien en behandeld)

Zelf zou ik er denk ik voor kiezen om hem gewoon normaal te laten lopen, met even twee keer per dag check of het er goed uit ziet, niet te nat is, niet te vuil is etc.

Maaike_Indy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-11-20 15:44

Super bedankt voor de snelle reacties! Fijn om zo even uit de ervaring van anderen te kunnen putten.

Of hij er aan bijt weet ik (nog) niet. Hij is net weer een beetje bij positieven zeg maar. Hij staat weer in de kudde. Ik voer ze drie keer per dag en kom tussendoor ook nog wel langs dus ik houd het gewoon goed in de gaten.

Daphneeeej

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-20 15:55

Femke_Tweety schreef:
Ik heb al best wat wonden en hechtingen gezien, ook plekken die veel lelijker waren. Ook wonden op vergelijkbare plek.
Ik heb eigenlijk nog nooit gezien dat paarden daaraan gingen bijten. Ik heb eigenlijk ook nog nooit gezien dat paarden iets 'om' kregen zodat ze niet bij hechtingen kunnen?.

Nou hier 2 paarden die alle 2 wel jeuk gehad hebben van hechtingen. Vooral ons jonge paard. Ooit een hoofdwond en die heeft toen binnen paar dagen alle hechtingen er uit geschuurd tot bloedens toe. Hechtingen van de castratie in de liezen... Heb ik hem ook aan zien bijten als hij lag in stal zat er lekker aan te krabben met de tanden (gelukkig waren de wondjes al zo goed als dicht) Vind het dus geen gek iets dat de dierenarts waarschuwt voor het evt openbijten.

Denk dat als je iets van extra bescherming wil bieden zo een antibijt bakje zoals boven genoemd niet gek is of evt een borst beschermer er overheen, dat houdt ook wat vuil buiten en is ademend genoeg voor de huid.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-20 15:58

Ik heb lang geleden een tweejarige gehad die een enorme wond op haar voorbeen had. Die heeft gewoon in de groep maanden met een halsrek gelopen. Zo'n halsrek kun je bovendien prima zelf maken met wat bezemstelen en dik touw.

Maaike_Indy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-11-20 15:59

Citaat:
Denk dat als je iets van extra bescherming wil bieden zo een antibijt bakje zoals boven genoemd niet gek is of evt een borst beschermer er overheen, dat houdt ook wat vuil buiten en is ademend genoeg voor de huid.

Zou een borstbeschermer juist niet voor irritatie zorgen omdat het over de wond heen schuurt?

Marie111

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-20 16:07

Goed smeren met Honingzalf (Mesitran) en voor de bescherming zou je een vliegendeken op kunnen doen.

Maaike_Indy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-12-20 18:10

*Update*
Het gaat goed met onze Adje. De wond ziet er netjes uit en hij en de andere paarden blijven er vanaf. Behalve een dagelijkse prik antibiotica en blauwspray hebben we er verder niets aan gedaan. Ik ben nog aan het kijken voor die honingzalf om erop te smeren.

Marie111

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-20 20:59

Maaike_Indy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-12-20 23:18

Marie111 schreef:

Bedankt voor de tip maar voordat het bij ons aangekomen is duurt het wel even denk ik :o Ik ga morgen naar de stad en dan kijk ik of het in een apotheek verkrijgbaar is. Er is een Roemeense website dus het moet hier wel te koop zijn neem ik aan.

Hutcherson

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-20 23:57

Oh hell no dat ik dit zou doen. Wat is dat voor ouderwets gedoe?

Er zijn letterlijk houten rekjes (soort dingen die ze ook om bomen heen doen om ze te beschermen) voor om de nek zodat paard niet aan wonden kan komen. Kan hier wel mee grazen en eten etc geloof ik.
Vastzetten zou ik echt niet doen.

Maaike_Indy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-12-20 12:28

Zondagochtend zag ik dat er twee hechtingen los/kapot waren. De veearts was er niet en veeartsen zijn hier dun gezaaid dus het moest tot maandag wachten. Maandag was alles weer los |( De wond zag er overigens netjes uit. Niet alsof er aan gebeten of geschuurd is.
De veearts is nog wel geweest maar die constateerde dat het hechtdraad niet kapot was gegaan maar de huid. Hij kon het niet meer opnieuw hechten. Het moet nu dus zonder hechtingen helen.

Die Mesitran, kan dat op de hele wond gesmeerd worden of alleen op de randen van de wond?

Rongyos

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-20 12:40

Maaike_Indy schreef:
Zondagochtend zag ik dat er twee hechtingen los/kapot waren. De veearts was er niet en veeartsen zijn hier dun gezaaid dus het moest tot maandag wachten. Maandag was alles weer los |( De wond zag er overigens netjes uit. Niet alsof er aan gebeten of geschuurd is.
De veearts is nog wel geweest maar die constateerde dat het hechtdraad niet kapot was gegaan maar de huid. Hij kon het niet meer opnieuw hechten. Het moet nu dus zonder hechtingen helen.

Die Mesitran, kan dat op de hele wond gesmeerd worden of alleen op de randen van de wond?

Och oliebol, dat is balen. Waarschijnlijk net teveel spanning en uitgescheurd?
Mesitran/Vetramil mag ruim aangebracht worden, dus over de hele wond. (Vetramil heeft een bettere smaak, dat likken ze niet op).