Paard bijt opeens

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

yarkayunda

Paard bijt opeens

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-11-20 10:03

Hoi,
Mijn Fjord van 8 jaar oud, ik heb haar sinds ze 1 was, probeert sinds een paar weken vaker te bijten. Soms met aansingelen, hoeven uitkrabben, maar nu ook al een paar keer uit het niks. Ze heeft dit in de 7 jaar dat ik haar heb nog nooit eerder geprobeerd. Ze heeft nu ook al 2 keer echt hard gebeten. Weet iemand misschien wat dit kan zijn? Zou ze pijn hebben? Ze staat trouwens op een paddock paradise.

Kaitlyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-20 10:07

Dit kan voortkomen uit zand in haar darmen. Wat was de laatste keer dat je een kuur hebt gegeven?

yarkayunda

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-11-20 10:08

Kaitlyn schreef:
Dit kan voortkomen uit zand in haar darmen. Wat was de laatste keer dat je een kuur hebt gegeven?

Heel lang geleden, maar we controleren dit wel een paar keer per jaar.

Kaitlyn

Re: Paard bijt opeens

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-20 10:09

Je kunt voor de zekerheid altijd even een kuur doen natuurlijk. Met alleen mestcontroles kun je soms ook niet genoeg zien.

N4N4

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-20 10:25

Bijten kan ook een vorm zijn van ongemak/pijn

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-20 10:28

Ik denk gelijk aan buikpijn, voornamelijk omdat ze het bij het aansingelen doet.

Maagzweer uitsluiten, wormen uitsluiten, zand uitsluiten en anders een echo laten maken van de baarmoeder en eierstokken zou ik adviseren.

yarkayunda

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-11-20 10:29

Maagzweer is bijna onmogelijk, ze hebben onbeperkt ruwvoer en we hebben een paar weken geleden nog ontwormd. We gaan vanmiddag een zandkuur halen.

yarkayunda

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-11-20 10:30

Maar ze doet het niet alleen met aansingelen. Meestal uit het niks

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-20 10:37

Paarden kunnen ook maagzweren krijgen door andere oorzaken.

In ieder geval wat de oorzaak ook is, wat doe je als ze bijt? want het is wel erg belangrijk om duidelijk te maken dat dit niet mag.

SweetVanille

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-20 10:38

Zit ze wel lekker in haar lijf? Osteo en tandarts up to date? :)

yarkayunda

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-11-20 11:00

SweetVanille schreef:
Zit ze wel lekker in haar lijf? Osteo en tandarts up to date? :)

Osteo niet maar ik laat altijd een equine touch behandeling doen ipv osteopaat. Deze komt volgende week. Tanden is niet lang geleden nog naar gekeken

Fataal

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-20 11:16

Een maagzweer of maag irritatie kan ook voorkomen bij voldoende ruwvoer zelf meegemaakt. En ze uiten dat ongemak vaak door bijten dus zou er wel naar kijken, want ze gaan niet zomaar bijten.
Hoe is ze verder? Zie je nog andere veranderingen behalve het bijten?

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-20 11:42

Opeens bijten klinkt wel als een uiting van pijn.
Dat zou ik eerst uitzoeken.

yarkayunda schreef:
Maagzweer is bijna onmogelijk, ze hebben onbeperkt ruwvoer en we hebben een paar weken geleden nog ontwormd. We gaan vanmiddag een zandkuur halen.

Maagzweer onmogelijk is onzin... ;)
Ook met onbeperkt ruwvoer en weidegang hebben paarden met regelmaat zweren, komt door de samenstelling van het maagzuur. Het eten hoeft er niet altijd aan ten grondslag te liggen. Er zijn veel factoren mogelijk.

Celebi

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-20 11:51

Dit kan echt van alles zijn, maar bijten is nooit zomaar, zeker niet als je je paard al zo lang kent. Vaak is het de laatste uitweg om te laten weten dat ze ergens pijn of ongemak hebben. Ze kunnen immers niet praten. Zoals hierboven al staat even een rondje tandarts, osteopaat en mestonderzoek, maar daar wil ik ook de hoefsmid aan toevoegen. Dat was bij mij het probleem namelijk. Ik heb mijn pony pas 2,5 maand, dus ik had niet in één keer door, maar er was op een zekere dag steenpuin gestort om het pad achter te verharden. Toevallig vanaf die dag is hij begonnen met bijten bij het uit stal halen. Niet alleen bij mij, ook bij de mensen die hem 's ochtends buiten zetten. Na een aantal dagen werd het bijten erger, ook met halster wisselen. Bleek uiteindelijk dat hij last had van zijn voetjes door al die steentjes. Hij liep nog prima, maar pas een week later begon hij iets onregelmatiger te lopen op dat pad. Toen pas begon er iets bij me te dagen. Met de dagen liep hij steeds slechter en uiteindelijk had hij dus een gekneusd randje in beide voorhoeven door het steenpuin. Dit werd op een gegeven moment dus ook op de verharde ondergrond en zelfs op het zand. Iedereen zei maar dat het dominantie was en ik hem op zijn flikker moest geven, maar de arme schat wist gewoon dat hij pijn zou krijgen als ze hem buiten zouden gaan zetten. Nu hij (tijdelijk) op ijzertjes staat is het bijten volledig over. Niks dominantie, niks bijten omdat ik hem vaak worteltjes voer, gewoon pijn.

Lang verhaal kort: het bijten kan dus eerder beginnen voordat de duidelijke pijnoorzaak naar voren komt. Kijk goed terug naar wanneer het begonnen is en of er veranderingen geweest zijn op stal, in het voer management, in het tuig, in de kudde, misschien nieuwe ijzers die net niet lekker zitten of juist na een tandarts afspraak wat niet helemaal lekker gegaan is.

Gerinck

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-20 17:12

Er zijn verschillende oorzaken waardoor een paard ineens bijt. Vaker ligt het aan fysiek ongemak, zoals buikpijn, rugpijn, etc. Kan het door koliek komen? Hierdoor bijt het paard richting zijn buik vanwege de pijn.

EquiStatera

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-20 22:20

Je kent je eigen paard het beste en luister naar je gevoel. Je paard geeft het niet zomaar aan en denk inderdaad dat hij ergens last van heeft. Je kan het beste een voor een dingen gaan uitsluiten. Zou je naast je Equine Touch therapeut toch ook de osteopaat aanraden, zodat de organen op spanningen gevoeld kunnen worden.

Frederik1517

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-20 19:31

Een plotseling verandering in gedrag heeft meestal wel een rede, kan van alles zijn van stress tot pijn. Benje toevallig verhuids van stal/iets anders veranderd

yarkayunda

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-12-20 13:19

Er is wel een nieuw paard in de kudde. Ik denk zelf dat het daarmee temaken heeft