Mijn paard heeft een griffelbeenbreuk

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Sherivey

Mijn paard heeft een griffelbeenbreuk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-11-20 19:01

Na weken dokteren met Titane is de oorzaak van zijn kreupelheid eindelijk duidelijk.

Het begon met van de weide komen op 3 benen, kogel was dik en warm.
Na ruim een week koelen en boxrust was dit weg en leek hij steeds beter te lopen. Dus mocht hij de paddock weer in.

Helaas van korte duur, want hij kwam na een aantal dagen weer enorm kreupel van de weide. Foto's van de kogel gemaakt (was dit keer niet warm) en pezen gescand. Niks te zien. Na een poos boxrust toch weer de paddock op.
Uitverdoven van de ondervoet leverde ook niks op. Dus mogelijk kreupel vanuit de schouder.
Fysio erbij, maar ook niks in dr schouder.

Mijn fysio ging het been verder bekijken, omdat ie toch nog kreupel liep. Pas bij knijpen in zijn onderbeen, vlak onder de knie, kregen we reactie.
Dus, DA weer gebeld, weer foto's dit keer van zijn griffelbeen.

En jawel, botvorming over de lengte van het griffelbeen met een fractuur bovenin, net onder de voorknie.
Opereren gaat niet, volgens de radioloog op de kliniek. Moet met 6 weken boxrust herstellen.

Mag 10 minuten per dag op harde ondergrond stappen en krijg een middel om te smeren.
Na 6 weken weer foto's maken.

Nu vroeg ik me af of er hier mensen zijn die het hele proces rond een griffelbeenbreuk hebben meegemaakt en hoe jullie paarden hersteld zijn.

Veraaaaah

Re: Mijn paard heeft een griffelbeenbreuk

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-20 19:57

Bij ons op stal staat een merrie die haar griffelbeentje had gebroken. Is helemaal goed gekomen met rust/stappen.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-20 19:58

Hier een jong paard gehad met een griffelbeenbreuk als veulen. Dat is vanzelf over gegaan en het stukje griffelbeen is nooit teruggevonden. Als 3 jarige op de foto geweest en het griffelbeen was duidelijk afgebroken maar het afgebroken stukje was nergens. Maar nooit meer kreupel aan geweest.

Balou_k

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-20 20:07

Dit jaar ook een griffelbeenbreuk bij mijn merrie, deze was wel operabel en werd ook hoogst geadviseerd. Hier alles goed gekomen. <3

spottedponie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-20 20:13

Hier ook afgelopen februari geopereerd aan een griffelbeenbreuk, loopt pas sinds september weer goed... Normaal herstellen ze sneller

stefje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-20 20:16

Mijn toenmalige merrie herstelde ook met boxrust en wat stappen. Daarna nog vele jaren probleemloos voluit gereden .

stefje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-20 20:16

Mijn toenmalige merrie herstelde ook met boxrust en wat stappen. Daarna nog vele jaren probleemloos voluit gereden :).

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-20 20:18

Mijne is nooit meer goed geworden maar dat was een uitzondering en domme pech. Meestal herstelt het prima.

Kaatje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-20 20:44

1 van mijn paarden had ook een griffelbeen stuk in maart 2019. Meteen geopereerd maar na de operatie veel botvorming en bleef kreupel. Eind 2019 weer geopereerd, weer hetzelfde resultaat. Paard bleef kreupel en was opgegeven. Omdat ik ze thuis heb en het een ontzettend lief dier is besloten om hem maar gewoon een jaar op de wei te laten. Wonder boven wonder leek ie in maart dit jaar niet meer kreupel. In september ben ik begonnen met opbouwen en hij loopt nu weer met gemak 30 tot 45 minuten in alle gangen. De verwachting is dat hij weer gewoon 100% terug aan het werk kan!

Mooblie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-20 20:45

Mijn vorige pony heeft het ook gehad. Merk je helemaal niets meer van. Mijn vorige pony is er destijds wel aan geopereerd.

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-20 20:48

Hier ook ervaring.

Toen na een week de zwelling niet weg ging (halverwege onderbeen) een foto laten maken. Paard was niet kreupel.
Griffelbeen was dwars door midden, mooie vlakke breuk.
Omdat mijn paard wel rustig was op de wei heeft hij daar een week of 6 gestaan. Toen is er weer een foto gemaakt en was het zover hersteld dat hij weer wat mocht gaan doen. Van mij kreeg hij toen nog 2 extra weken ivm vakantie.

Het is inmiddels ...13 jaar terug :? . Nooit meer problemen gehad. Alleen nu hij weer op stal staat in de nacht is het smorgens wel wat dikker...beetje vocht t.o.v het andere been en er zit een bult op. Maar als dat alles is. Hij is nu 22 en doet het prima ook op zwaarder ondergronden.

Ik ken zo nog 1 succes verhaal en 1 verhaal waarbij het zo verbrijzeld was dat helaas euthanasie de enige optie was.

Sherivey

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-11-20 21:28

Gelukkig veel succesverhalen zo te lezen.

Bij verbrijzeling hoor ik idd vaker dat het slecht af loopt.
Ik hoop maar dat de botvorming geen problemen oplevert. Al vond de dierenarts hem wel een stuk verbeterd sinds hij nu een kleine week weer op boxrust staat.

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-20 21:31

Hier eenzelfde succesverhaal als dat van Cowgirl. Begin oktober 2014 een wondje op het pijpbeen dat maar niet dicht wilde. Er bleef troep uit komen. Paard liep totaal niet kreupel. Om uit te sluiten dat het het griffelbeen was ben ik er na een kleine week toch mee naar de DA gegaan. Die had zijn vermoedens, maar wilde ook uitsluiten dat het het griffelbeen was. Foto gemaakt en voilà: een prachtige breuk in het griffelbeen. :+

Met 'prachtig' bedoel ik dan ook letterlijk prachtig: het was een mooie breuk en zolang het puntje niet zou afbreken zou het netjes kunnen helen. Boxrust was niet mijn eerste keus: mijn paard loopt 24/7 buiten en heeft jaren geleden met zijn peesblessure ook op de wei gelopen. Daar is hij veel rustiger dan op stal. Dan maar wat langer de tijd nemen voor de genezing.

Anyway, bij de controlefoto na 6 weken zag het er prima uit. Ik durfde er nog niet op, al had het eventueel wel gemogen. Ik zou net voor de kerst weer naar de DA, maar uitgesteld wegens storm. Gewoon maar over de feestdagen heen getild, nieuwe controlefoto op 2 januari en niets meer te zien. Toen ben ik er direct weer rustig mee aan de gang gegaan. Dat is nu dus 6 jaar geleden, het paard is inmiddels 27 en aan het betreffende been is niets meer te zien.

Ik realiseer me wel dat ik geluk heb gehad. Het had ook los kunnen raken en dan hadden we op plan B moeten overgaan (toch boxrust? - ik wilde er toen niet eens over nadenken...). Maar idd ook hier een succesverhaal.

Sherivey

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-11-20 21:35

Boxrust heeft ook absoluut niet mijn voorkeur, maar helaas houdt hij zich zelfs met hooi niet rustig genoeg op de paddock.

Dus dan maar zo proberen. Merk wel dat ie ontzettend graag wil lopen, maar bij een verkeerd stapje of struikelpasje is het gelijk weer heel pijnlijk :=

Marith_Ov

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-20 22:04

Mijn paard heeft 2 x een griffelbeenfractuur gehad. 1 keer in het achterbeen beide griffelbeentjes gebroken, paard is geopereerd en het is helemaal goed gekomen.

De 2de keer in 2019 aan het voorbeen een fissuur die later een fractuur is geworden en uiteindelijk laten opereren omdat er te veel botwoekering was waar de fractuur zat. Helaas is het deze keer dus niet meer goed gekomen. Ze heeft er een chronische tussenpeesblessure aan over gehouden en flinke verkalking in het weefsel.

Paard is nu afgeschreven als sport en recreatie paard en staat met haar 15 jaar met pré pensioen, dat betekend dat ze nu af en toe nog mee het bos is mag en dat ik continue haar been in de gaten moet houden met wat we die dag wel/niet kunnen doen.

Hier dus zowel een positieve als een negatieve ervaring. Het is zo afhankelijk hoe de genezing gaat en of er complicaties ontstaan tijdens dat proces. Zo goed als het achterbeen ging, zo rampzalig ging het voorbeen.

Heel veel sterkte met je paard.

_Elaine_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-20 22:06

Hier ook een ervaring
Shet is op 3 juni gediagnosticeerd met een breuk in het griffelbeen aan het linker voorbeen.
Was een mooie breuk, en operatie is nooit ter spraken gekomen.
Hij heeft in totaal 6 weken op een stukje wei van 4x4 gestaan die ik elke dag verschoof zodat hij vers gras had en rustig bleef.
Na 6 weken hadden we controle en de Da was verbaasd over hoe mooi hij genas.
Heb hem toen toch iets meer bewegingsvrijheid gegeven (6x7)
En dat weer 6 weken vol gehouden en daarna is hij genezen verklaard.

Wel heeft hij meerdere blessures in datzelfde been, waardoor hij nu van zijn pensioen mag genieten, Maar het griffelbeen is zonder operatie heel mooi genezen iig

Yaffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-20 22:09

Mijn destijds 10 jarige draver had een griffelbeenbreuk. Was al aan het aangroeien, voordat we er achter waren wat het probleem was. Uiteindelijk wel een maand of 4/5 geduurd voordat het mooi was. Hij was niet te houden op stal en ik ben zelf ook geen stalrust type, dus heeft een hele zomer in de wei gestaan. Nu niks meer van te zien of merken.

LiselotZorro

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-20 22:20

Ik heb er tijdelijk eentje op stal gehad. Had al wel een paar weken boxrust gehad, maar is toen naar mij gekomen om lekker buiten te kunnen bewegen. Ik kan me eigenlijk niet meer goed herinneren hoe lang hij hier gestaan heeft. Hij is er later nog Z springen mee geworden.

Sherivey

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-11-20 22:23

Doet me wel goed om de succesverhalen te lezen.

DA heeft nu een goedje besteld wat ik op zn been kan smeren. Zou de genezing kunnen bevorderen. DA zei dat het geen garantie geeft, maar geen kwaad kan. Dus vond ik dat ik het iig kan proberen. Alle kleine beetjes helpen, hoop ik.

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-20 22:28

Mijn paard heeft deze zomer een griffelbeenbreuk opgelopen na een akkefietje in de wei.Geen pas kreupel gelopen overigens.
Eerst conservatieve therapie overwogen maar na overleg met de chirurg toch maar het afgebroken deel verwijderen.

Ze is daarna eind juli geopereerd en na 8 weken mocht ik eerst alle stappen.

Ik heb nog 2 controle foto’s laten maken en daar was gelukkig geen kalkvorming te zien. Ik mag nu alles weer met haar.

Dit was zonder operatie niet goed gekomen. Bij de operatie zagen ze al verkleving met de pees. Dat hebben ze nu mooi schoon kunnen maken zonder schade.

Dandelion2

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-20 22:52

Hier ook positieve ervaring, griffelbeen breuk begin dit jaar laten opereren. Ook niet gelijk ontdekt, pas op de foto’s na 8 weken. Ik had de keuze tussen wel en niet opereren, ze liep niet kreupel. De foto’s werden gemaakt omdat haar wond niet goed heelde. In dit geval waren er veel losse stukjes bot met gevaar tot beschadiging van de tussenpees. Na de operatie vond ik de verplichte boxrust nog het meest lastige. Paard deed dat overigens tegen verwachting heel goed, ook daarna op een kleine (gras)paddock tijdelijk. Nu weer helemaal de oude, inclusief crossen en lange buitenritten. Heel veel succes met je paard, hopelijk komt het weer helemaal goed!

Flip

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-20 23:00

Hier ook eentje met 2 breuken en een scheurtje in de griffelbeentjes in beide voorbenen.
Niet echt kreupel op geweest, wel gevoelig. Na laserbehandeling, rust (geen box rust, paard was rustiger in de wei) en een zalfje dat ik moest smeren ivm schiefelvorming nog een keer röntgenfoto's gemaakt. Scheurtje was geheeld, 2 breuken zaten onderin en losse fragmenten konden blijven zitten. 2 grote lelijke schiefels aan overgehouden.

Viverelover

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-20 23:10

Hier ook ervaring met een griffelbeenbreuk. Leek eerste instantie zelf te helen maar helaas na 4 weken boxrust en 3 lagen verband niks aangegroeid. Dus toen de keuze gemaakt om haar te laten opereren. Dit ook omdat mijn merrie zeer explosief is met zo lange boxrust en eventuele kans op atrose. Na de operatie nog 3 weken boxrust gehad en daarna langzaam opgebouwd. Na 6 weken stond ze alweer op de wei.
Afbeelding

Afbeelding

Jelle1236

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-20 23:34

Helaas bij ons geen succes verhaal. Op een plekje kapot waar ze niet bij konden komen. Wat een verdriet ervan gehad. Hoop dat het bij jou wel goed komt! Ik ga voor je duimen! Sterkte.

Sherivey

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-11-20 23:42

famkeY schreef:
Helaas bij ons geen succes verhaal. Op een plekje kapot waar ze niet bij konden komen. Wat een verdriet ervan gehad. Hoop dat het bij jou wel goed komt! Ik ga voor je duimen! Sterkte.

Ah dat is heel verdrietig ;(

Hoop idd dat het bij Titane anders loopt, al houd ik wel in mijn achterhoofd dat het mis kan gaan