Ik ben -een soort van- nieuw hier. Een jaar of 8 geleden had ik hier ook een account, maar ik ben al zolang niet meer actief geweest, dat ik maar een nieuw account heb aangemaakt.
Dit gaat een lang verhaal worden, maar ik hoop dat jullie tips voor mij hebben.
Mijn fjord van 4, kreeg op 5 september dit jaar ineens uit het niet koliek. De dierenarts is er direct bij geweest. Ze is opgevoeld, maar hij kon niks vinden. Daarna heeft ze pijnstillers en darmverslappers gekregen. Toen deze uitwerkte, had ze nog wel wat lichte krampen. De volgende dag waren deze weg. De dierenarts gaf een liter parafine mee, ik moest haar hier 10 dagen lang elke dag 100 ml van geven. Belangrijk om er bij te vermelden is dat ze vanaf de koliek aanval aan de diarree was.
Omdat ze op een korte weide staat, en de oorzaak van de koliek niet bekend was, ben ik gestart met een psylliumzaad kuur van 100 gram. Omdat er toch wel wat zand in de mest bleef zitten en ze aan de diarree bleef, ben ik dit blijven geven, soms met tussenpozen van een aantal dagen en een tijdje om de dag. Dit in overleg met de dierenarts. Ook ben ik gestart met het voeren van een emmer lucerne digest.
Helaas bleef ze maar aan de diarree. Ook liet ze constant natte scheten, waardoor ze er zelf steeds onder zat. Soms werd de mest iets dikker, dan weer wat dunner, maar helemaal goed was het steeds niet. Omdat ik inmiddels na de koliek al 4 keer de dierenarts aan de telefoon gehad had en ik me maar zorgen bleef maken, heb ik de dierenarts gebeld dat ik graag een rontgenfoto wilde van de buik om te kijken hoeveel zand er in de darmen zat. Op 6 november zijn we daarom naar de kliniek gegaan. Ze had gemest in de trailer en de dierenarts vond er meteen veel te veel zand in. Hierom hebben we geen foto gemaakt, maar is ze doorgespoeld met 3 liter parafine, gevolgd door 8 dagen 200 gram psylliumzaad. Ook staat ze nu op iets langer gras.
Voor deze spoeling, trapte ze af en toe nog wel eens richting haar buik. Dit heb ik haar niet meer zien doen sinds de spoeling. Ook zijn de natte scheten verdwenen en heeft ze geen vieze billen/benen meer. Alleen... Ze blijft aan de diarree! Vorige week heb ik weer gebeld, en toen heb ik sandoil mee gekregen voor 10 dagen. Nu, inmiddels 6 dagen verder, is de diarree nog niet weg. Wel vind ik de laatste 2 dagen wat minder zand in de mest.
In de Facebook groep van Paard Natuurlijk kwam laatst ook iets voorbij over zand en diarree. Daar hadden ze het o.a. over het geven van probiotica. Ik heb er zelf dus geen ervaring mee, maar wellicht heb je wel wat aan de tips.
Hier deze week net nijlpaard oplaad koliek en die heeft 2 liter paraffine olie gehad ( sonde) en moet een week lang 500 gram psyllium 2x per dag dus veel meer paard is maar 1.65 Mest is weer goed ze eet weer normaal maar nog niet top fit longeren 2x per dag 10 min of jaar haar effe op in de bak rest staat ze straat met ruwvoer of een uurtje in de wei moet nog tot woensdag psyllium voeren vandaag effe klein mestballetje gecheckt op zand en zat nog akelig veel in dus komt nog genoeg uit
ik vind dat jij dus weinig psyllium hoeft te voeren
Ik weet niet heel erg veel over Psyllium maar wel dat het niet werkt als je het een langere tijd een beetje geeft. Moet echt als kuur gebruikt worden. 10 dagen lang een flinke dosis, 2 maanden lang een beetje heeft geen nut. Ik heb die info op de site van paardnatuurlijk gevonden en vond het een logisch verhaal. Erg jammer dat je DA je dit aangeraden heeft .. Zelfde voor de Sandoil, product zelf ken ik niet maar wel de verpakking; X dagen X hoeveelheid en niet half half. Verder zou ik toch eens verder kijken dan het zand. Lijkt me wel logisch dat het een van de redenen is maar misschien toch eens op ander hooi zetten of voer (granen?) uitsluiten.
Persoonlijk zou ik er ook voor kiezen om psyllium niet te lang achter elkaar te geven. Je kan als eerste kuur bij flink zand gerust het een dag of 10 achter elkaar geven maar stop dan ook weer een paar weken. De dosering bij veel zand mag je ook gerust ophogen naar 2x daags 200 gram.
Chesss
Geplaatst: 24-11-20 00:01
Kijk eens naar optiform van mijten, is timotheegras en luzerne inclusief probiotica. Het klinkt als een zeer verstoord darmklimaat. Paraffine geeft ook diarree. En zand ook overigens
Heeft je paard recent nog een mestonderzoek gehad wat betreft wormen? Heb je al aan een probiotica gedacht om de darmen te ondersteunen?
ik heb ook weleens iets gelezen over het geven van gezonde mest van een ander paard ja klinkt heel goor Maar dat is eigenlijk ook een probiotica! Dit deden ze dan een aantal dagen 1 of 2 mestballen weken en door de slobber of zo! Moet je wel zeker weten dat het een gezond paard is geen zand of wormen etc! Transfauneren heet dit