ik heb een aantal vragen rondom jullie ervaringen en advies. ik zou het waarderen als mijn vragen worden beantwoord en dat als er een meningsverschil is tussen u en mij is, dit respectvol word aangeduid.
mijn merrie is nu 7. ze is toen ze 4 was ingereden en heeft daarna 2,5 jaar stilgestaan, mede door dracht en veulen.
november 2019 heb ik dr gekocht, wetende dat het een project zou zijn maar met het vertrouwen dat ze een mooi sportpaard zou worden.
helaas vanaf de eerste rit merkte ik dat er iets niet goed was. er was veel verzet tijdens het rijden: schudden met het hoofd, nek omhoog gooien, zwiepen met de staart, bokken, steigeren, niet vooruit willen, constant proberen te rennen en zo hard gaan als maar kan.
na 4 maanden heb ik de dierenarts die Fien had gekeurd laten komen om naar dr rug te kijken, maar die zei na even voelen dat er niets was en dat het volledig het karakter was.
ik heb in de maanden daarna korte periodes gereden, maar ze heeft veel in de wei gestaan en alleen grondwerk gedaan omdat ik het niet zag zitten. de periodes dat ik wel reed ging het nooit echt beter.
de osteopaat kon na lange tijd eindelijk komen (was niet mogelijk vanwege corona en ziekte).
zei wees me op een beckenbreuk en dus een scheefgroeing van de achterhand, en dat ze nauwlijks ruimte voelde tussen een aantal ruggenwervels.
we zijn bij een nieuwe DA geweest voor rontgefoto's.
daar kwamen we er achter dat ze inderdaad kissing spine had, maar ook artrose in alle 4 de bene. in beide voorvoeten en beide achterspronggewrichten.
de DA heeft me verteld dat, met de infiltratie en juiste revalidatie, ik weer volledig kon gaan werken met Fien. rijden, dressuur, springen, etc.
ik vroeg me af of dit realistisch is? zijn er mensen met ervaring met paarden met kissing spine en artrose? of mensen met paarden met 1 van de twee die denken dat ze kunnen helpen?
ik betwijfel dat springen heel verantwoord is, gezien de artrose?
ook dacht ik om misschien nu al te besluiten om dr met pensioen te doen. ze is nog zo jong en heeft nu al zo veel pijn, is het dan nog wel redelijk om te proberen te rijden?
en is het mogelijk om haar nog als fokmerrie te gebruiken? ik neem aan van niet meet de ks?
als u verder nog iets wilt zeggen of advies wilt geven doe dit dan aub respectvol.
alvast bedankt