Weer kreupel, ik weet niet meer waar ik goed aan doe

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Daihyo

Weer kreupel, ik weet niet meer waar ik goed aan doe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-11-20 21:31

In maart dit jaar zijn we uitgegleden in het bos. Hij liep toen onregelmatig, met name rechtsachter. Protest in de rechtergalop.
Zie voor het hele verhaal en filmpjes: [MD] Haflinger niet regelmatig na uitglijder. Wat nu?
De dierenarts is geweest en advies was 10 dagen Metacam en stappen. Daarna zijn we weer rustig gaan uitbreiden. Chiropractor is na een maand geweest. In mei/juni waren we toen weer helemaal back on track.

Eind juli kwam hij gehavend uit de kudde. Er was gedonder met nieuwe paarden en naast oppervlakkige wonden en bloeduitstortingen, liep hij ineens niet goed. Er was echt behoorlijk gevochten. Apart zetten kon niet, dus hij heeft nog een maand in totaal bij die kudde gelopen en elke dag waren er nieuwe wonden.
Zoals de dierenarts zei: hij is in elkaar geslagen.
Zie voor dat verhaal en filmpjes: [BEH] Opnieuw rugpijn
Opnieuw liep hij rechtsachter niet goed. Dierenarts weer laten komen: lage rugpijn, 10 dagen Metacam en 14 dagen aan de hand stappen. Chiropractor/dierenarts is na 3 weken geweest en die conclusie was: trauma door uitglijden, paard er op gesprongen of hard ergens tegenaan gebotst. SI en heiligbeen zaten vast. Advies was apart zetten, stalhouder wilde daar niet aan meewerken en ik ben eind augustus stel op sprong verhuisd. Daar heeft hij een tijdje apart gestaan om te herstellen en tot rust te komen. Dat gaf logisch veel stress in eerste instantie en hij heeft 2 dagen alleen maar lopen brullen en draven. Daarna werd hij rustiger.

Helaas 10 dagen later weer slechter en de dierenarts gebeld voor kreupelheidsonderzoek. Hij liep echt heel slecht, conclusie: knie. Meniscus of knieband, naar de kliniek.
Zie: https://youtu.be/NI-eb-ny4pI
5 dagen later zijn we naar de kliniek geweest en daar liep hij wonderbaarlijk stukken beter. Waarschijnlijk door de adrenaline van de reis (trailer is altijd heel spannend geweest). Na tig onderzoeken en bewegingsscan en uitverdoven is het been vanaf de knie naar beneden uitgesloten. Dus vermoeden SI, heup of bekken. Advies: 10 dagen 2x per dag bute, 20 dagen 1x per dag bute en die 30 dagen 20-30 minuten stappen, er op of ernaast. Dus dat werd 2 dagen wandelen, 1 dag er op. Na die 30 dagen liep hij beter en mochten we voorzichtig opbouwen.

Inmiddels was het eind september. Dat opbouwen hebben we tot half november opgebouwd tot een uur buiten rijden. Veel rechtuit goede paden, af en toe een drafje of galopje als hij dat zelf aangaf. Hij stopte ook zelf weer. Hij was super happy. Helaas moesten we naar een weide op meer kleigrond ipv zand. Met regen wat drassig en glad. En sinds 1,5 week loopt hij ook weer slechter. Ik heb het drassige deel nu afgezet tot een weitje van ongeveer 20x40, maar het voorste deel bij de ingang is kaal gelopen en met regen wel wat glad.
De voerbakken staan op een droger minder glad stuk. Ze kunnen schuilen onder de bomen, er is geen schuilstal.
Rijden of elke andere vorm van beweging doen we niet meer, woensdag heeft iemand aan de hand meegekeken en donderdag heb ik opnieuw contact gehad met de dierenarts. Hij heeft nog eens het dossier bekeken en komt toch weer tot de conclusie dat het een knieprobleem is. We zijn doorverwezen naar de Lingehoeve voor opnieuw een kreupelheidsonderzoek, uitgebreid met een echo en indien dan nog nodig een scintigrafie. Daar gaan we 1 december heen.

Maar wat moet ik in de tussentijd? Zodra het gaat regenen (en morgen gaat het regenen) wordt de wei gladder. Lijkt me niet okee voor die knie, áls het de knie is. Rennen doet hij gelukkig niet. Op stal is geen optie, want dan breekt hij de boel af. En mijn veulen staat er nog bij, zij kan nu ook niet veel bewegen en een andere plek voor haar is er ook niet. Voelt ook niet goed, een veulen moet in een groep staan (zoals eerst de bedoeling was, maar door omstandigheden niet kon) en 2 is geen kudde. Het is dikke mik hoor, die 2. Maar een veulen moet door meer opgevoed worden en kunnen spelen.
Nu heb ik een andere plek gevonden, paddock paradise met zandpaden, 2 rustige ruinen, schuilstal, stuk verhard, weitjes en een mogelijkheid om een stuk stal + uitloop af te zetten.
Helaas niet bij het bos (we staan nu echt aan de rand van het bos en de ruiterpaden), maar in de polder. Maar waar doe ik nu wijs aan? Weer verhuizen met alle stress van dien? Niet verhuizen? Afwachten tot de kliniek? Of juist daarvoor verhuizen omdat er sowieso meer mogelijkheden zijn voor rust en revalidatie? Maar stel dat het weitje van nu ook goed is? Ik vind het retemoeilijk. Verhuizen geeft altijd stress bij hem. Scheelt wel dat ze nu voor het eerst samen gaan, dus dat geeft mogelijk wel meer rust.

Ik merk dat ik zelf ook enorm in de emotie en in mijn hoofd zit, waardoor ik het nog moeilijker vind om een keuze te maken. Bij een knieprobleem is de prognose ook heel slecht, dus ook dat spookt door mijn hoofd. Wie kan er even met wat meer afstand naar kijken?

Ibbel

Re: Weer kreupel, ik weet niet meer waar ik goed aan doe

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-20 21:41

Ik zou in ieder geval niet nu direct verhuizen maar eerst de kliniek afwachten. Als je weet wat er aan de hand is kan je een betere keuze maken, zowel voor Jim als voor je veulen.

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-20 13:35

Daarin ga ik wel mee met Ibbel.
Die 10 dagen op een wat kleiner stukje komen ze beiden wel overheen.
Na het bezoek aan de kliniek kun je gericht een plan maken.

Beterschap voor Jim!

Levita

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-20 13:40

Ik zou ook de scintigrafie afwachten, en dan een plan maken. Beterschap voor je paardje!

MyrtheJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-20 13:43

Ja, even afwachten tot de kliniek controle. Voor nu zou ik niks veranderen of kliniek afspraak proberen te vervroegen. En in je achterhoofd houden dat wat goed is voor je veulen (rennen en spelen) mogelijk langere tijd niet goed is voor Jim. Zou daarom ook nadenken of je ze wel samen wil zetten. Dit blijf je houden met een senior en junior.

Sterkte!

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-20 13:45

Ik zou de kliniek afwachten. Dan heb je zekerheid hopelijk. Als je die plek kunt reserveren voor even is dat misschien een optie. Je moet heel goed afvragen of je zonder bos kunt. Je geniet altijd zo van de wandelingen. En kun je met Noura daar veilig wandelen ook langs de wegen?

Weet je zeker trouwens dat hij voldoende ligt? Ik vraag dat omdat mijn oude tinker op twee plekken weinig tot niet lag. De eerste omdat hij ergens bang voor was, de tweede plek voelde hij zich verantwoordelijk voor een veulen als leider en bleef altijd zelf op de wacht staan. Het gevolg twee keer een paard dat stijf en ellendig werd door het gebrek aan goed liggen.

De een na laatste stal stond hij buiten met schuilstal maar toch moest hij eens in de week een nachtje binnen met nattig weer zodat hij goed plat en rustig kon slapen zonder dat zijn artrose lijf koud werd. Hij lag daar wel gewoon veel maar kennelijk net niet genoeg.

Een junior en senior kan wel. Mijn oude artrose tinker heeft lang samen gestaan met en jong maatje. Die was 1,5 toen hij erbij kwam. Het deed hem zelfs goed fysiek en geestelijk

gomir

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-20 14:22

Ik ga met Ibbel mee en zou nu even de kliniek afwachten. Dan voorkom je dat je weer moet verhuizen omdat de nieuwe stal niet geschikt is voor zijn herstel.

Karuna; een paard met artrose heeft natuurlijk wel baat bij (enigzins gedoseerd) bewegen, als je paard rust moet houden ivm een blessure en op een kleiner stukje wei moet staan is dat een heel ander verhaal.

scooby09

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-20 14:33

Ik volg je situatie al een poosje wat een toestanden.
Maar idd wat Ibbel zegt zou ook eerst de kliniek afwachten en aan de hand van die uitslagen gaan kijken wat voor die situatie het best is.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-20 16:24

Gomir het ging me om het kunnen en willen liggen voldoende om uit te rusten. Dat deed mijn tinker dus nietmeer door omstandigheden. En te weinig plat liggen kan best vergaande gevolgen hebben voor een paard,

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-11-20 16:32

Liggen is geen probleem. Ik moet elke dag de modder van zijn hoofd halen, dus dat zit wel goed :+
Afbeelding

Ik ga inderdaad wachten. Bedankt voor de objectieve mening. Dit was ook een van mijn scenario’s en dus niet zo gek gedacht. Fijn om even te sparren met mensen die er verder vandaan staan :j

Wat Noura betreft, dat hangt ook niet op een maand en zolang ze niet helemaal alleen staat, dan is dat een zorg na de zorg van Jim. Iets minder prio en goed op een rijtje te zetten als Jim wat duidelijker is. Nu eerst maar eens de juiste diagnose hebben.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-20 16:35

Gelukkig ligt hij wel :j .

Afwachten dan nu. En nadenken :(:)

Paardenfann4

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-20 16:56

Ik heb je andere topics destijds ook gevolgd. Wat naar dat hij nog steeds niet goed is. Hij liep op die filmpjes ook wel zorgwekkend kreupel, ik weet niet hoe dat nu is? Is het wel verbeterd of nu weer zo erg? Ik zou ze eerst ook laten staan, desnoods het stukje nog meer verkleinen op het droogste punt en de kliniek even afwachten. Heel veel sterkte, ik hoop dat je er achter komt wat het probleem is.

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-11-20 16:57

Het is een tijdje beter geweest, maar nu weer net zo slecht helaas.

scooby09

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-20 17:24

Daihyo schreef:
Het is een tijdje beter geweest, maar nu weer net zo slecht helaas.

Hou je een logboek bij..?
Van hoe hij was met rijden en hoe hij voelde.
Dat kan soms een beter inzicht geven waarom hij weer achter uit gaat.

Ik heb vorige week afscheid genomen van mijn paard.
Ik hield een logboek bij daar kan ik in terug zien dat er al veel eerder signalen waren die ik toen wel geveld hebt maar niets mee kon nog.

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-11-20 19:00

Niet specifiek, maar ik heb van de keer in maart een topic gemaakt en vanaf eind augustus een volgtopic wat ik eigenlijk een beetje als logboek/dagboek gebruik. Daardoor kon ik het overzicht ook maken inderdaad :j
Ik heb ook veel filmpjes gemaakt. Dat is ook wel prettig. Dan zie je ook wel echt verschil in lopen. Niet positief overigens :\
Alhoewel hij op de filmpjes van oktober weer goed loopt. Stijf, maar niet kreupel. Dus hij heeft echt wel goede periodes gehad. Maar knie heeft niet zoveel nodig als het een zwak punt is begreep ik.

Wildgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-20 19:08

Mijn eerste ingeving is zijn heup, ook ik zou eerst afwachten voordat je gaat verhuizen.
Is er geen fijne stal te vinden waar ze overdag in een droge wei of paddock naar buiten kunnen en in de nacht op stal?

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-20 19:23

Je krijgt het wel voor je kiezen zeg! Ik ga met de rest mee, eerst afwachten wat de uitslag van de kliniek is. Daarna verder kijken.

Sas_Mon

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-20 19:33

ik heb geen advies voor je maar wil je wel sterkte wensen met je paard.

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-11-20 19:48

Bedankt allemaal.

Wildgirl schreef:
Mijn eerste ingeving is zijn heup, ook ik zou eerst afwachten voordat je gaat verhuizen.
Is er geen fijne stal te vinden waar ze overdag in een droge wei of paddock naar buiten kunnen en in de nacht op stal?

Ja dat klinkt mooi. Maar hij heeft 12 jaar niet op stal gestaan. En als hij een keer even op stal moest, dan brak hij de boel af of deed al het mogelijke om er uit te komen. Zelfs door een weefrek of over een deur springen, tegen tralies op steigeren. Dat gaat meer kwaad dan goed doen ben ik bang. Stal met kleine uitloop zou wel een optie kunnen zijn.
Maar goed, eerst maar afwachten. Ik hoop echt dat het de heup is. Dan is de prognose een stuk positiever dan de knie.

Sherivey

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-20 20:09

Getsie, jij hebt ook wel pech dit jaar zeg! :(:)

Beterschap voor je paardje, ik kan me heel goed voorstellen hoe je je nu moet voelen ;(

Ik zou wel even het onderzoek afwachten voor je een beslissing neemt over wel of niet verhuizen.

justkid

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-20 20:44

Ik ben enorm fan van opgroeien van veulens in een gemengde kudde. Dus met leeftijdgenootjes en oudere merries om op te voeden. Daar zou ik voor Noura naar op zoek gaan dit voorjaar, want ik denk dat de meeste kuddes nu compleet zijn en geen nieuwe veulens erbij doen. Voor Jim zou ik eerst de kliniek afwachten. De ondergrond heeft er denk ik niet zoveel mee te maken. Als je daar fijn staat verder dan is dat de beste plek ook voor jou. Dat je zo het bos in kan is echt onbetaalbaar. Dat is wat je het liefste doet dus dat moet je niet opgeven.
Heel rot dit, ik wens je heel veel sterkte.

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-11-20 09:57

Ja ik ook. Dat was ook de planning, maar liep door omstandigheden anders waardoor ze nu maar samen staan. De inscharing is inderdaad op de meeste plekken gesloten. Maar Noura weghalen bij Jim is nu ook even geen optie. Want waar moet Jim dan heen? Hij kan ook niet alleen staan.
Maar goed, het is echt even iets van later zorg. Eerst 1 december maar afwachten.

Het bos in doe ik inderdaad het liefste. Maar als er een lange herstel/revalidatietijd of geen herstel is maar grasmaaier (mits pijnvrij), dan maakt het ook niet uit waar hij staat. Dan moet het vooral qua ondergrond en kudde goed passen en als dat in de polder is, dan is het in de polder. Het is daar rustig zat en er zijn ook mooie uitrijmogelijkheden of weggetjes om te wandelen. Plus dat ik inmiddels een trekauto heb, dus dan is af en toe met de trailer naar het bos ook een optie.
Nee, niet ideaal. Maar ook niet onmogelijk zeg maar.
Maar goed, eerst maar eens afwachten.

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-11-20 13:46

Nou, ook nog aan 3 benen mok. Dat kon er ook nog wel bij. Ik zag van de week al plekjes, maar nu in een keer plekken. En het gekke is, dat slechte rechterbeen is mokvrij. Vitaminebrok krijgt hij al overgedoseerd, dus dat ophogen heeft geen zin. Dat wordt smeren. Is het een gekke gedachte dat ik denk dat het een gevolg is van pijn —> stress? Dat daardoor zijn weerstand omlaag gaat?

Berdien

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-20 15:07

Ja, mok komt veelal vanuit binnen en niet zozeer door modder/nattigheid.

Ik kan je Helosan aanraden, dat vind ik echt de beste zalf voor mok en aanverwante problemen. Ik smeer het ook als Feyre open plekken heeft door de CPL, dat herstelt (gelukkig!!) daar elke keer heel mooi mee.

Het is wel tobben en een berg zorgen zo zeg, echt waardeloos -O- Dikke knuffel voor jullie!

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-11-20 15:15

Ja, dat weet ik inderdaad, dat het van binnenuit komt. Maar zijn vitaminebrok is prima, meer gedoseerd dan nodig (altijd deze tijd van het jaar) en bloedonderzoek wees uit dat er geen tekorten zijn.
Dus moet het een andere oorzaak hebben. Pijn/stress kan ook voor een lage eerstand zorgen denk ik.
Die zalf ga ik eens opzoeken. Bedankt voor de tip!
We tobben inderdaad aardig verder zo. Nog een week volhouden en dan hoop ik dat we vooruit kunnen gaan denken ipv pappen en nathouden.