Voorste snijtanden laten trekken bij paard

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Dabiscui

Voorste snijtanden laten trekken bij paard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-11-20 15:11

Hi Bokkers,

Gisteren is mijn paard bij de tandarts geweest. Zij heeft bij haar 2 voorste snijtanden (101/201) 2 fistels zitten op het tandvlees. De tandarts heeft aangeraden om de voorste 2 snijtanden te laten verwijderen omdat hij aangaf dat ze in die twee tanden, als ik het goed verwoord, 2 open wortelkanalen heeft. :( Op het verslag staat 'open pulpa' en 'gezwollen slijmvlies'.

Ik schrok best erg om te horen dat ze er uit moeten en vind dat ze nog erg jong is (10 jaar) om haar 2 voorste snijtanden te moeten missen.

Nu was ik benieuwd naar ervaringen van andere bokkers en/of dat er wellicht nog andere mogelijkheden zien die er voor zorgen dat ze haar snijtanden kan behouden. Ik heb wel andere topics gevonden, maar dit ging vooral over als paarden al hun snijtanden kwijt moeten of kiezen. Bij mijn merrie gaat het dus enkel om de bovenste/voorste 2 snijtanden.

Ook ben ik benieuwd naar de hersteltijd en of er dingen zijn waar je na de operatie rekening mee moet houden.

Onali

Re: Voorste snijtanden laten trekken bij paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-20 15:41

Ik denk dat je die laatste vraag het beste bij je DA kan neerleggen.

Paarden hebben over kiezen meer nodig dan snijtanden. Het zou dus geen (extra) problemen moeten opleveren on die te laten verwijderen.

Sterkte met je paard.

Avelienvd

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-20 16:03

Je zou eens kunnen kijken in het Eotrh topic. Hier zijn meerdere paarden waarbij tanden zijn verwijderd.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-20 18:57

Ik zou bij een goede kliniek te rade gaan of hier geen vullingen in aangebracht kunnen worden. Vullingen in kiezen zijn bij paarden lastig, ten eerste omdat de kiezen (lang) doorgroeien en de vullingen er dus uit groeien maar ook vanwege de schuifkrachten die er op komen, bij tanden is dat een stuk minder het geval. Dat zou hier dus best een optie kunnen zijn.

Tanden trekken kan, maar dan moet je zeker 2x per jaar de onderste twee goed bij laten werken. Bij EOTRH wordt alles getrokken, dan heb je geen probleem met ondertanden die geen counterparts meer hebben en dus niet gelijkmatig afslijten.

gabyfedde

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-20 19:20

Zou niet te lang wachten met actie. Ontsteking ‘vreet’ het kaakbot weg en kan dan ook het bot rondom naastliggende tanden aantasten.

Dabiscui

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-11-20 11:45

Oh, ik wist niet dat er zo iets bestond als vullingen voor paarden. Mijn moeder gaat vandaag de tandarts hierover bellen. Bij een mens zou je gewoon een wortelkanaalbehandeling uitvoeren, bestaat zo iets ook voor paarden?

We willen zeker niet te lang wachten, afspraak staat gepland voor 30 november. Maar ik zou in tussen tijd mij willen orienteren of er geen andere mogelijkheden zijn waardoor ze toch haar snijtanden kan houden..

Ootie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-20 17:35

Vervelend zeg :(
Heb je ook een foto laten maken van het gebit? Dan kun je zien of er ook andere tanden aangetast zijn.

Dabiscui

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-11-20 17:41

Nee nog niet, dat zal gebeuren tijdens de afspraak die gepland staat.

Ik vind t ook erg vervelend! Had het liever anders gezien ..

Matsenga

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-20 08:59

Ik heb geen oplossing voor je om de tanden te behouden, maar wel ervaring met het trekken van de tanden. Bij mijn pony zijn inmiddels al zijn tanden getrokken, maar dit is wel in drie etappes gedaan.

De eerste keer zijn er drie snijtanden aan de bovenkant uitgehaald. Na de ingreep mocht hij gelijk alles weer eten, dit deed hij zonder problemen. Harde dingen (wortels, appels) moesten vanaf toen wel in stukken gegeven worden.

Na elke ingreep kreeg mijn pony nog een paar dagen pijnstilling. Hoelang ze pijnstilling moeten en niet mogen rijden scheelt echt per keer, dus dat moet je even aan je DA vragen. De eerste keer gingen de tanden er heel makkelijk en snel uit, toen mocht hij na 5 dagen weer rijden. De tweede keer ging het allemaal wat lastiger en toen mocht hij minimaal 7 dagen niet rijden en kreeg hij ook wat zwaardere pijnstilling.

nannyrana7

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-20 09:54

Hier hebben we ook een pony waar nu alle snijtanden uit zijn deze is kwa leeftijd wel een stukje ouder als de jouwe en het is wel geleidelijk gegaan iedere keer de slechte eruit. En ze eet nu gewoon weer gras ook al heeft ze wel een beetje de voorkeur aan hooi want dat hoef je niet te zoeken als de tanden echt zeer doen zal ze er echt blij mee zijn als ze eruit zijn . En zolang je wat snijtanden erin laat zitten blijft haar tong ook wel binnen dit is bij onze pony het enige probleem dat ze af en toe haar tongetje eruit last hangen

Mariljo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-20 20:05

Toevallig pas voor iemand mijn tandarts gebeld over een paard met een open pulpa in zijn kies. Paard is verhuisd dus heeft een andere tandarts die zei dat de kies eruit moest. Mijn tandarts zei dat het er vanaf hangt of de wortel ontstoken is want het kan bij een open pulpa ook zo zijn dat deze vanzelf gedeeltelijk dicht gaat. En dan kan de wortel dus niet meer ontstoken raken. De röntgenfoto van dit paard is naar hem doorgestuurd en omdat de wortel oke was zei hij dat hij het wel af zou durven kijken. Maar wel het paard in de gaten houden of hij geen last toont.
Ook ervaring met eotrh en een paard kan prima zonder voortanden, zeker als het er maar 2 zijn, wel idd jaarlijks de tegenover liggende tanden bijhouden. Alleen zijn paarden met eotrh vaak wat ouder dus zijn de tanden misschien makkelijker te trekken.
Misschien even een foto van laten maken om te kijken of het ontstoken is.

Dabiscui

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-11-20 15:52

Dank voor alle ervaringen! Er zal eerst een rontgenfoto gemaakt worden voor dat de tanden getrokken worden. Ben benieuwd wat daar uit komt.

Mariljo, dank voor de info. Dat wist ik niet. Ik ben bang dat het bij haar wel ontstoken is, gezien ze ook fistels in het tandvlees heeft zitten in de buurt van de voorste 2 snijtanden. Maar wellicht geeft de rontgenfoto een ander beeld, dat zou dan mooi zijn. Goed te horen dat een paar prima kan zonder de twee voorste snijtanden. Hopelijk blijft het daarbij... Ze zal sowieso ieder half jaar naar de tandarts gaan zodat alles goed bijgehouden wordt.

MirandaMalik

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-20 16:06

Roos Stoop is een hele goede tandarts.
Die heeft al vaak gebitten gered.
Misschien kun je een afspraak met haar maken.

Dabiscui

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-11-20 16:19

Ik heb haar naam inderdaad al eens eerder voorbij zien komen en getwijfeld of ik haar een berichtje zal sturen. Maar ze zit volgens mij erg uit de richting... Ik kom uit omgeving Schiphol.

Sas_Mon

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-20 16:22

Een pony op stal hier had een trap gehad van een andere pony en 4 van zijn snijtanden stonden los. 2 boven en 2 onder. Hij at ook niet meer met die tanden wat niet zo gek is als ze los staan natuurlijk. Die zijn toen alle 4 getrokken. Het ziet er niet uit want nu steekt zijn tong regelmatig een stukje naar buiten maar hij eet weer een heel stuk makkelijker en doet alles wat hij hiervoor ook deed. Alleen wortels afhappen moet nu schuin. Aan zijn gedrag was en is niets te merken verder. Ik zou de tanden laten trekken.

Drico

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-20 16:29

Bij mijn IJslander zijn de onderste/voorste twee snijstanden getrokken/verwijderd.

Begin 2019 was de tandarts bij hem en die constateerde dat ze wat los zaten. Doordat ze wat losser zaten ontstond er ruimte tussen de tanden en hierdoor heb je kans dat er etensresten tussen gaan zitten en er dan ontstekingen/infecties ontstaan. I.o.m. de tandarts dus besloten om ze direct ter plaatse te verwijderen.

We hebben hem de eerste dagen Metacam geven en de 'gaten' schoon moeten houden. Diezelfde dag stond hij een paar uur later al hooi te eten en twee dagen later ging er al een wortel naar binnen :P

Ik had niet het gevoel dat hij er veel last van heeft gehad en het genas allemaal snel en netjes.

Begin dit jaar kwam uiteraard weer de tandarts voor de jaarlijkse controle, toch even spannend.. Maar alles zag er goed uit en er hoefde nu zelfs helemaal niks te gebeuren! De tandarts gaf nog aan dat het een goede keuze is geweest om ze direct te verwijderen, waarschijnlijk hebben we op deze manier erger voorkomen.

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-20 16:54

Hier een pony die 2 snijtanden mist en 1 onderontwikkeld. (Waarschijnlijk als jaarling een slag tegen gebit gehad zei de tandarts).

Hij kan nog gewoon grazen en hooi eten.

MirandaMalik

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-20 17:08

Dabiscui schreef:
Ik heb haar naam inderdaad al eens eerder voorbij zien komen en getwijfeld of ik haar een berichtje zal sturen. Maar ze zit volgens mij erg uit de richting... Ik kom uit omgeving Schiphol.

Ze maakt wel rondes dus ik zou zeker even informeren!

Dabiscui

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-11-20 18:32

Fijn om jullie ervaringen te lezen, dank voor het delen! Ik blijf het spannend vinden maar goed om te horen dat het grazen nog steeds lukt. Op dit moment lijkt ze geen last van haar tanden te hebben, maar je weet het nooit natuurlijk. Mijn tandarts gaf aan in ieder geval 2 weken geen bit of iets in en het rustig aan doen. Na 6 weken zou de wond dicht moeten zijn. Volgens mij gaat het ook aardig stinken of niet?

Gerinck

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-20 16:29

Zeker goed in de gaten houden. Bij EOTRH worden alle aangetaste snijtanden getrokken om het paard van de pijn te verlossen. Trekken van de snijtanden zal pijnloos gebeuren met behulp van verdovingen en speciale wortelhevels. Bij nabehandeling is antibiotica nooit nodig, want genezing verloopt altijd zonder complicaties. Alleen enkele dagen pijnstilling.