Lief diertje, nog net geen 10 jaar oud.
Vanaf het begin viel wel op dat ze zo heel af en toe een lelijke diepe blafhoest heeft.
Bijvoorbeeld nadat ze wat gedronken had ofzo, het leek een beetje lompigheid. Paar keer hoesten en het was weer goed.
Van de zomer 2 of 3 keer een lelijke hoestbui gehoord, dan leek ze zich verslikt te hebben. Dat je echt even dacht van diertje gaat het een beetje...?!
De laatste tijd niks meer van gemerkt.
Echter vorige week vrijdagavond, de dames kregen allebei hun brokjes. Die kleine maar een handjevol. En ze begint weer flink te blafhoesten, maar nu heel intensief. Ging er ook bij liggen, erg onrustig, en even later hele brokjes-kleurige slijmslierten uit haar neus.
Afijn even later de dierenarts erbij en met een slang naar haar maag om de verstopping aan de kant te duwen. Dit ging zonder al teveel problemen, na 3 keer de slang er in was het opgelost....maar leuk is anders natuurlijk

's Nachts gevast, 's ochtends wat slobber. En de wei maar toegankelijk gehouden voor haar want volgens de dierenarts krijgen ze geen verstopping van gras. Nu vind ik een mini op een dieet van gras ook niet ideaal....maargoed je moet toch wat.
Ik ben er behoorlijk van geschrokken eerlijk gezegd

In een jaar tijd een paard, 2 katten en een oma kwijtgeraakt en nu dit weer.... ik hoor haar nu ook regelmatig hoesten en zit dan natuurlijk meteen op stresslevel 10 van het zal toch niet weer....?
Is er wellicht nog iemand die zegt: dat hoesten dat je al eerder hoorde, en nu die verstopping, wijst op..... noem maar op?
Ik vind het vooral zo bizar dat ze "van niks" zo lijkt te kunnen gaan hoesten. En die vrijdag was het ook prima, er leek niks aan de hand, ze kreeg werkelijk maar een handje brokjes (net als elke dag) en geen stress situatie ofzo. Waarom dan zo'n nare verstopping ineens....

Ze lopen ook de hele dag buiten (kunnen zelf de stal in en uit) en kunnen de hele dag langs de wei grasjes opsnuffelen en er is ook altijd hooi beschikbaar uit de slowfeeders. Waterbak op de grond voor mevrouw mini zodat ze niet uit de gewone automatische waterbak hoeft te drinken.
Volgens mij is er niet zoveel meer dat ik er aan kan doen om zo'n slokdarmverstopping te voorkomen.
Gezien ik dat typische hoesten al vaker heb gehoord lijkt ze vaker tegen zo'n verstopping aan te hebben gezeten. En nu is het dus echt gebeurd. Kan dit met enige waarschijnlijkheid iets zijn dat erger wordt...?
Dat ze vaker zo'n verstopping gaat krijgen....? Tips / tricks...?