Ocd/chip

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Booa

Ocd/chip

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-11-20 13:00

Hoi bokkers. Ik ben nieuw hier ( wel meelezer) dus hoop dat ik het goed doe. Ik heb sinds een jaar een verzorgpony. Nu blijkt ze al jaren een chip te hebben(ocd) toen is besloten om m te laten zitten.. maar nu is t dus erger geworden of gaan bewegen ofzo? Ze is in ieder geval stok kreupel. Ik heb al opgezocht dat opereren niet meer kan( ze is al 16 dus te oud?) maar moet ze nu dan als weide maatje staan? Eventueel met pijnstillers En kan dat zonder pijn? Zou ze ooit nog te rijden zijn? Van de eigenaren zou ik haar mogen hebben maar dan moet ze geen pijn hebben natuurlijk.. ik weet niet wat te doen.. wil ook graag rijden en niet veel medische kosten hebben meteen.. help bokkers wat moet ik doen? Groetjes

Earth

Re: Ocd/chip

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-20 13:20

Hoi. Dat is lastig te zeggen, want wij weten natuurlijk niet hoe de chip zit en of het wel aan de chip ligt. Is dat door een rontgenfoto bevestigd?
Ik zou sowieso zo'n pony niet willen hebben ,want er zijn niet heel veel opties. Stel dat de chip in het gewricht is komen te zitten, dan heeft de pony altijd pijn. Dan is het ook niet eerlijk om de pony op het land te zetten. En ook niet met pijnstilling, want zelf vind ik dat enkel een optie als het weer beter kan worden. En dat wordt het niet in dit geval.

Bowo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-20 13:24

Wanneer ze kreupel worden van een chip, ben je inderdaad te laat met opereren. Ik denk dat de leeftijd daarin nog niet eens uitmaakt, maar wanneer ze kreupel zijn vanwege een verschoven chip, dan is de kans erg groot dat het kraakbeen is beschadigd. En wanneer dit het geval is, is daar eigenlijk niets meer aan te doen. Ik neem aan dat de dierenarts wel meer kan vertellen over de oorzaak van de kreupelheid (inderdaad het chipje of toch wat anders?) en of daar nog behandelopties voor zijn.
Als het inderdaad een verschoven chip is, zal rijden dus ook niet meer aan de orde zijn. Of ze nog pijnvrij door het leven kan met pijnstillers en dergelijke, dat kan niet vanaf een schermpje worden bepaald.

Booa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-11-20 13:32

Hoi. We weten dus eigenlijk nog niet zeker of de chip verschoven is. Alleen dat daar een chip is en ze nu dus stokkreupel is... eigenaar wou nog even wachten met röntgen(zijn nog beetje van de oude stempel€€) maar ik zie dat de pony zelfs in t weiland niet echt goed is.. wel bedankt al voor jullie reacties

Booa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-11-20 13:33

Berrr schreef:
Hoi. We weten dus eigenlijk nog niet zeker of de chip verschoven is. Alleen dat daar een chip is en ze nu dus stokkreupel is... eigenaar wou nog even wachten met röntgen(zijn nog beetje van de oude stempel€€) maar ik zie dat de pony zelfs in t weiland niet echt goed is.. wel bedankt al voor jullie reacties

Edit:: chip zat in de kogel toen de tijd

Earth

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-20 13:45

Berrr schreef:

Ok, dan is dat natuurlijk stap 1 om te doen. Want het kan bijvoorbeeld ook een hoefzweer zijn. Daar kunnen ze ook heel acuut kreupel van zijn. Of is de kogel ook dik en warm?

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-20 13:50

Is de dierenarts überhaupt al gebeld/langsgekomen?
Dier loopt stokkreupel, lijkt me niet zo moeilijk te bedenken wat de eerste stap is.

Booa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-11-20 14:03

Dierenarts is inderdaad al Langs geweest. Zat niet in hoeven en niet warm of dik iod. Vandaar de link naar de kogel/chip. Twijfel bij eigenaren is dus groot om nog na te laten kijken omdat ze en wat ouder is en ze er dus liever ook geen geld aan uitgeven (raar maar waar) als ik er wel over neem gaat dit natuurlijk wel gebeuren maar ze geven m niks voor niks weg.. vandaar even de globale vraag of het een logische stap is om er niks mee te doen/ haar overnemen. Nogmaals dit is ook niet mijn manier van doen maar ze is niet van mij.. maar foto’s schijnen ook iets van 500 te zijn en als dus wel chip is waar iedereen bang voor is incl dierenarts dan is t eind nabij en miss willen de eigenaren dat natuurlijk ook niet. Hoop dat t zo iets duidelijker is ..

Bowo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-20 14:12

Foto's maken van 1 gewricht (of desnoods 1 been bij onduidelijkheid) is zeker geen 500 euro, volgens mij is het iets van 30-40 euro per foto?. Ik zou toch proberen aan te dringen om in ieder geval een foto te laten maken van die kogel. Als het dan niet de chip blijkt te zijn, moet er worden nagedacht wat er verder gedaan kan worden. Eigenlijk zou je dan denken aan een kreupelheidsonderzoek met bijvoorbeeld uitverdoven, maar dat wordt dan misschien te prijzig. Maar als het wel die chip blijkt te zijn, en die verdenking is groot, dan heb je duidelijkheid en hoef je het paard niet onnodig te laten leiden als het einde oefening blijkt te zijn.

MariekeS_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-20 14:23

500 is inderdaad eerder aan de orde wanneer alle benen geröntgend worden met meerdere opnames.

Zonder een röntgenfoto blijft het volledig gissen of het wel/niet de chip is en kan je eigenlijk helemaal niks over zeggen een prognose...

0000

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-20 14:38

Gericht foto's maken van zo'n plek is helemaal niet duur en als je dan toch bezig bent, laat het gelijk uitverdoven om zeker te weten dat de pijn inderdaad uit de kogel komt. Ik denk dat je dan voor 250 euro een heel eind bent.

In principe is het niet heel logisch dat een paard van 16 jaar dat altijd gewoon gereden/belast is ineens last krijgt van een chipje dat er altijd al zit. De kans is dus zeker ook aanwezig dat ze een heel andere blessure heeft opgelopen. Overnemen zonder dat je weet wat er aan de hand is zou ik echt niet aan beginnen.

Pistasche

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-20 14:39

Opereren kan zeker wel mogelijk zijn bij een chip, ook op latere leeftijd. Maar dat is niet van achter een scherm te zeggen, dat zal de dierenarts echt moeten beoordelen en is per paard en chip weer een ander verhaal.

Als ze al weten om welk been het gaat kunnen ze gericht dat been op de foto zetten en hoeft het niet perse direct op te lopen naar €500,-. Mijn paard wisten ze welk been ze moesten hebben en toen was ik voor kreupelheidsonderzoek ter bevestiging + dat been op de foto rond de €250 kwijt (op kliniek, dus geen voorrijkosten).