Diarree na ontworming - normaal?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

nanoukkie

Diarree na ontworming - normaal?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-11-20 12:26

Ik heb eergisteren (10/11) rond de middag op aanraden van de dierenarts een Equest Pramox ontwormingsspuit aan mijn paard gegeven. Nu zag ik gisterenmiddag dat mijn paard zijn benen vuil waren (van het mesten), en heeft hij ook tweemaal gemest. Ik heb nog nooit eerder gezien dat mijn paard zulke diarree had (ongeacht met of zonder ontworming), dus ik vroeg mij af of dit normaal is en ik de dierenarts hiervoor moet laten komen?

Het is niet enkel water, er zit daadwerkelijk wel veel mest bij maar het zijn totaal geen mestballen, het is echt 'plat'. Hij eet en drinkt goed en liep gisteren ook goed aan de longe.

Ik heb net aan de staleigenaar gevraagd of ze mij wou laten weten hoe de mest er in de stal uitzag van deze nacht. Mocht dit niet verbeterd zijn, is het dan raadzaam de dierenarts te contacteren? Bedankt!

xJolijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-20 12:47

Weet je of je paard een (ernstige) wormbesmetting had? In de bijsluiter van pramox staat vermeld dat de destructie van parasieten (door het ontwormen) kan leiden tot dunne mest. Dan zou het dus niet ongebruikelijk zijn.
Je kunt je dierenarts/assistente natuurlijk altijd bellen voor advies als de diarree aanhoudt!

nanoukkie

Re: Diarree na ontworming - normaal?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-11-20 12:56

xJolien: ja dat ga ik zeker doen mocht het nog niet over zijn straks/morgen. En ik denk niet dat hij last had van wormen, ook in de mest zag ik helemaal geen wormen zitten. Het kan natuurlijk altijd want soms wisselen de paarden van weide etc. maar ik had nog geen klachten gemerkt er van. Bedankt voor je reactie!

Suzanne F.

Re: Diarree na ontworming - normaal?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-20 15:07

Gebeurt wel vaker hoor na een wormenkuur. Honden hebben dat ook weleens. Als het na een paar dagen niet beter wordt zou ik me pas zorgen gaan maken.