Ingespoten SI gewricht, na hoe lang resultaat?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
MyWishMax

Berichten: 25348
Geregistreerd: 14-11-05
Woonplaats: Zuid Holland

Re: Ingespoten SI gewricht, na hoe lang resultaat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-21 12:16

Er zit gewoon verschil tussen de klinieken qua advies, maar ook tussen alle afwijkingen bij paarden. Gewoon het advies van jouw Da aanhouden inderdaad. Je weet niet hoe het loopt en je bent bij deze da geweest, die weet hoe het paard loopt en hoe hij er van binnen uit ziet en baseert daar schema op samen met ervaringen.

Ik vond begeleiding van fysio wel erg prettig, niet alleen om te behandelen, maar zij keek ook mee met longeren en rijden en gaf daar wat tips. Was een ander probleem, maar sinds dien vraag ik wat vaker of fysio mee kijkt met training, omdat dat soms heel anders kan zijn als tijdens een klinisch onderzoek.

Nouvel

Berichten: 28563
Geregistreerd: 12-08-01
Woonplaats: Bollenstreek

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-21 12:46

Ja inderdaad, het advies van jouw eigen dierenarts aanhouden en bij twijfel gewoon doorheen bellen en vragen hoe en wat.
Toen ik twijfelde omdat ik hem slechter vond lopen heb ik ook gebeld en is hij gekomen om hem een osteopathische behandeling te geven zodat alles goed los zou blijven.
Hij heeft toen ook gelijk gekeken hoe hij liep aan de longe.

Enige waar ik nu vooral tegenaan loop is dat ik hem linksom eigenlijk minder vind dan voor de behandeling, hij houdt linksom wat vast terwijl hij rechtsom mooi los loopt aan mijn hand, en in de linkergalop springt hij wat minder mooi door, in de contra springt hij gelijk om naar rechts, terwijl zijn linkergalop altijd de betere galop was...
Misschien nog wat stijf, ik kijk het even af nu ik weer beter door kan trainen qua weer en anders ga ik weer even bellen.

Tessebes

Berichten: 18524
Geregistreerd: 09-09-02
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-21 18:13

Saaams schreef:
rensju schreef:
Een iets andere vraag: wat kostte het inspuiten van het SI bij jullie?


€258 en een beetje.
Onder echo begeleidende gewrichtinjecties beide kanten van het SI. @SMDC


Mag ik vragen in welke gewrichten precies en of het het gewenste effect gaf? Die van mij is ook ingespoten, maar wil nog steeds niet lopen.

Saaams

Berichten: 13272
Geregistreerd: 20-01-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-21 18:17

Tessebes schreef:
Mag ik vragen in welke gewrichten precies en of het het gewenste effect gaf? Die van mij is ook ingespoten, maar wil nog steeds niet lopen.


In beide zijdes van het SI. Dus links als rechts op de plek van de nieuwbotvorming.
Mijn paard heeft helaas veel spanning in de spieren door de beperking in het SI.
Wij zijn recreatief op fysiotherapeutische basis aan het werk. Ik heb haar helaas uit de sport.
Over het algemeen geen enorme “pijn” aan het SI. Het is op de controle echo die ik na een jaar heb laten maken rustig gebleven en niet verslechterd.
Alleen kreeg die van mij een knie probleem er bij uit compensatie.

Tessebes

Berichten: 18524
Geregistreerd: 09-09-02
Woonplaats: Den Haag

Re: Ingespoten SI gewricht, na hoe lang resultaat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-21 18:32

Dat is niet fijn om te horen. Wat voor knieprobleem precies?

Saaams

Berichten: 13272
Geregistreerd: 20-01-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-21 19:11

Dat was niet duidelijk. Weke delen probleem.
Op echo en foto niks zichtbaar. Iets licht vocht.
Maar op het uitverdoven liep ze als een zonnetje. Dus die zijn kort daarna ook ingespoten met een ontstekingsremmer.

Ik ondersteun haar wel met duivelsklauw.

rensju

Berichten: 1596
Geregistreerd: 13-08-05
Woonplaats: Friesland

Re: Ingespoten SI gewricht, na hoe lang resultaat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-21 19:57

Bedankt voor de bedragen.
Mijn paard heeft een SI wat een puinhoop is door een breuk als jong paard. De arts adviseerde er geen geld in te steken maar als fokmerrie te gebruiken. Soms denk ik weleens, als het niet te duur is, waarom niet eens proberen. Maar goed, ik wil er geen verslechtering door. Paard loopt recreatief nog lekker haar rondje

Saaams

Berichten: 13272
Geregistreerd: 20-01-10

Re: Ingespoten SI gewricht, na hoe lang resultaat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-21 20:05

Dan zou ik er niks aan doen.

Gizeppie

Berichten: 2777
Geregistreerd: 23-02-12
Woonplaats: In mijn hangmat

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-02-21 11:50

Rainer schreef:
Er is al een tijdje niet meer gereageerd maar ik vroeg me af hoe het met jullie paarden inmiddels gaat? Merken jullie na een langere periode nog steeds dat het gewerkt heeft of vallen toch veel paarden weer terug in het oude patroon?

Mijn paard is gisteren ook ingespoten wegens milde tot matige artrose. Klachten waren vergelijkbaar als die hier eerder genoemd zijn, niet kreupel maar wel moeizaam en af en toe omspringen in de galop (hij kan geen wissels :+ ). Echter was hier het advies 2 dagen rust en dan meteen volle bak trainen... juist veel trainen en bewegen zou erg belangrijk zijn. Maar het voelt nogal tegenstrijdig, dus twijfel nog wat ik ermee moet. Inderdaad vooral veel galop, dus ga denk ik maar beginnen met wat buitenritjes rechtuit, aangezien dat altijd al probleemloos ging en dan over een week of twee eens in de bak kijken? Ik ben benieuwd wat jullie daarvan vinden.


Bij mij is er verbetering gekomen, maar voornamelijk door opnieuw gaan trainen. Hij struikelt af en toe nog steeds en wordt om de drie maand behandeld door de chiro. Maar de afgelopen behandeling was heel erg positief. Qua gedrag is hij wel enorm veranderd. Hij is veel alerter en soms enorm jolig en daardoor lastig te rijden.

Nouvel

Berichten: 28563
Geregistreerd: 12-08-01
Woonplaats: Bollenstreek

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-21 14:29

Ik had vanmorgen weer ineens verzet linksom, had ik af en toe al voor het behandelen, vermoedelijk een spierenkwestie (PSSM) maar over het algemeen is hij altijd linksom beter geweest dan rechtsom.
Op dit moment is dat dus echt helemaal andersom, heel raar...
Linksom wil hij niet mooi los laten en goed van achteruit blijven lopen, stokt in de overgangen, wil soms gewoon even niet naar voren en komt tegen de hand.
In de contra springt hij constant over naar de rechtergalop, terwijl hij vroeger juist andersom deed en een echt voorkeur voor de linkergalop had...
Als ik hem in de linkergalop iets schoudervoor wil zetten omdat hij scheef gaat springt hij zelfs over de rechtergalop...
Heel apart... terwijl hij na het inspuiten verder echt beter aanvoelt, ruimer, meer uit zichzelf oprichten ipv hangen op mijn hand.
Dus er zit voor mijn gevoel nog ergens een probleempje, maar wat en waar, dat is nu even het raadsel...

koetjeboe

Berichten: 4413
Geregistreerd: 02-12-04
Woonplaats: Bathmen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-21 23:20

Tessebes schreef:
Mag ik vragen in welke gewrichten precies en of het het gewenste effect gaf? Die van mij is ook ingespoten, maar wil nog steeds niet lopen.



Die van mij is in mei 2020 ingespoten. Maar merkt nauwelijks verbetering. Wilde nog steeds geen galop. Liep met de rem erop. Was tegen de hand, ging in staak.
Heb haar laten dekken en paar maanden later bij mijn huidige instructeur terecht gekomen.
Het is een hele lastige puzzel en veel dingen doen we anders als dat zou moeten. Maar het gaat heel veel beter. Ze galopeerd en bij momenten doet ze niks liever. Langzaam aan komt ook de ontspanning weer terug.
Dus kijk ook even goed naar je manier van rijden. Heb zelf een instructeur die rijd volgens de klassieke rijkunst

Tessebes

Berichten: 18524
Geregistreerd: 09-09-02
Woonplaats: Den Haag

Re: Ingespoten SI gewricht, na hoe lang resultaat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-21 23:44

Die van mij wil helemaal niet lopen onder het zadel en bokt heftig aan de longe, weinig mee aan te vangen dus. Met wat tegenstribbelen lukt lange teugelen, maar niet meer dan vwnw stappen. Draf is problematisch en galop is no go area Ik heb zelf een academische basis, dus daar ligt het niet aan. Ik ga dinsdag voor een second opinion.

Rainer
Berichten: 638
Geregistreerd: 13-02-13

Re: Ingespoten SI gewricht, na hoe lang resultaat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-21 08:28

Dat zijn geen prettige verhalen om te horen. Zijn die van jullie wel uitgebreid onderzocht of ingespoten wegens een vermoeden?

mellamoshan

Berichten: 4257
Geregistreerd: 22-12-05
Woonplaats: Purmerend

Re: Ingespoten SI gewricht, na hoe lang resultaat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-21 08:43

Een van mijn paarden heeft ks en erge artrose si. Na inspuiten vind ik hem erg verbeterd bij bekkenregio. Rug was na 3 weken alweer pijnlijk. Hij is soepeler, galoppeerd makkelijker, niet meer overkruis en ik zie de bespiering terug gekomen zijn.

Ander paard van mij moet nog worden ingespoten si regio, die had er matige artrose maar door een andere blessure was er wel wat werking in het si gebied. De artrose was namelijk al langere tijd aanwezig en niet door die blessure ontstaan.
Die doet het nu zonder om te hebben ingespoten, al veel beter nu de andere blessure ook al wat rustiger wordt. Springt niet meer overkruist aan, heeft meer sprong, steigert er met spelen weer op los en achteruit de trailer af gaat ook weer steeds makkelijker.
Over paar weken controle echo dus ik ben heel benieuwd. :)

Fijn om andere ervaringen te lezen ook.

Tessebes

Berichten: 18524
Geregistreerd: 09-09-02
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-21 09:00

Rainer schreef:
Dat zijn geen prettige verhalen om te horen. Zijn die van jullie wel uitgebreid onderzocht of ingespoten wegens een vermoeden?


Middels een rectale scan is er onregelmatigheid aan de lumbosacrale intertransversaal gewrichten vastgesteld, die zitten aan weerszijden van het SI. Ze gaf pijnreactie als je druk gaf op de rug tussen lendenen en SI en ze hield de spieren vast. Na het inspuiten is dat wel verbeterd. Ik denk zelf dat we nog niet het hele probleem in beeld hebben.

Gizeppie

Berichten: 2777
Geregistreerd: 23-02-12
Woonplaats: In mijn hangmat

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-02-21 10:20

koetjeboe schreef:
Tessebes schreef:
Mag ik vragen in welke gewrichten precies en of het het gewenste effect gaf? Die van mij is ook ingespoten, maar wil nog steeds niet lopen.



Die van mij is in mei 2020 ingespoten. Maar merkt nauwelijks verbetering. Wilde nog steeds geen galop. Liep met de rem erop. Was tegen de hand, ging in staak.
Heb haar laten dekken en paar maanden later bij mijn huidige instructeur terecht gekomen.
Het is een hele lastige puzzel en veel dingen doen we anders als dat zou moeten. Maar het gaat heel veel beter. Ze galopeerd en bij momenten doet ze niks liever. Langzaam aan komt ook de ontspanning weer terug.
Dus kijk ook even goed naar je manier van rijden. Heb zelf een instructeur die rijd volgens de klassieke rijkunst


Ik ben ook weer begonnen met hand en grondwerk dressuurmatig. Ik merk sinds ik dat weer heb opgestart dat het zijn vruchten af werpt. Hij struikelt minder.. In november ingespoten en nu pas een beetje resultaat.

Merel___

Berichten: 1105
Geregistreerd: 20-08-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-21 10:34

Tessebes schreef:
Die van mij wil helemaal niet lopen onder het zadel en bokt heftig aan de longe, weinig mee aan te vangen dus. Met wat tegenstribbelen lukt lange teugelen, maar niet meer dan vwnw stappen. Draf is problematisch en galop is no go area Ik heb zelf een academische basis, dus daar ligt het niet aan. Ik ga dinsdag voor een second opinion.


Oefff dit klinkt herkenbaar :( Ik ga volgende week met mijn merrie naar de kliniek voor onderzoek en echo. Vind 't wel spannend, maar hoop dat het antwoorden gaat brengen.

koetjeboe

Berichten: 4413
Geregistreerd: 02-12-04
Woonplaats: Bathmen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-21 19:43

Rainer schreef:
Dat zijn geen prettige verhalen om te horen. Zijn die van jullie wel uitgebreid onderzocht of ingespoten wegens een vermoeden?


Die van mij is onderzocht. Inwendige echo van het si is gemaakt. Samen met foto's van de hele bovenlijn

Nouvel

Berichten: 28563
Geregistreerd: 12-08-01
Woonplaats: Bollenstreek

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-21 22:33

koetjeboe schreef:
Rainer schreef:
Dat zijn geen prettige verhalen om te horen. Zijn die van jullie wel uitgebreid onderzocht of ingespoten wegens een vermoeden?


Die van mij is onderzocht. Inwendige echo van het si is gemaakt. Samen met foto's van de hele bovenlijn


Die van mij ook na uitgebreid onderzoek, foto’s en echo’s

Rainer
Berichten: 638
Geregistreerd: 13-02-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-21 10:26

Met mijn paard gaat het dramatisch nu bijna 2 weken later. Waar we naar de kliniek gingen voor vrij subtiele klachten wil hij nu niet meer galopperen en komt in protest dmv bokken. DA is ook verbaasd. Ik heb spijt en weet niet meer wat ik verder kan doen. Paard krijgt nu al een week novacam maar dat lijkt niks te doen. Aan de longeerlijn zie ik geen verschil en is er ook geen protest met de galop.

Saaams

Berichten: 13272
Geregistreerd: 20-01-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-21 10:30

Vraag eens of je paard op de inflacam mag in het vervolg.
Ik heb uitgevonden dat die van mij hier perfect op reageert.
Terwijl het onder de streep allemaal hetzelfde middel is volgens de dierenarts. Toont mijn paard zich op inflacam echt heel goed.

Metacam, novocam en zelfs butagran is hier weggegooit geld.
Ik vraag zodra ze het willen voorschrijven of als ik denk het nodig te hebben altijd om inflacam.

tirzasarah10

Berichten: 1832
Geregistreerd: 07-07-12
Woonplaats: Bant

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-21 12:14

Rainer schreef:
Met mijn paard gaat het dramatisch nu bijna 2 weken later. Waar we naar de kliniek gingen voor vrij subtiele klachten wil hij nu niet meer galopperen en komt in protest dmv bokken. DA is ook verbaasd. Ik heb spijt en weet niet meer wat ik verder kan doen. Paard krijgt nu al een week novacam maar dat lijkt niks te doen. Aan de longeerlijn zie ik geen verschil en is er ook geen protest met de galop.


Toevallig gisteren de osteo hier geweest maar die gaf aan dat veel paarden juist slechter worden van inspuiten. Mijn paard was na het inspuiten ook eerst even slechter en nu beter.

Rainer
Berichten: 638
Geregistreerd: 13-02-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-21 12:23

tirzasarah10 schreef:
Rainer schreef:
Met mijn paard gaat het dramatisch nu bijna 2 weken later. Waar we naar de kliniek gingen voor vrij subtiele klachten wil hij nu niet meer galopperen en komt in protest dmv bokken. DA is ook verbaasd. Ik heb spijt en weet niet meer wat ik verder kan doen. Paard krijgt nu al een week novacam maar dat lijkt niks te doen. Aan de longeerlijn zie ik geen verschil en is er ook geen protest met de galop.


Toevallig gisteren de osteo hier geweest maar die gaf aan dat veel paarden juist slechter worden van inspuiten. Mijn paard was na het inspuiten ook eerst even slechter en nu beter.

Hoelang heeft dat bij jou geduurd voordat het weer beter ging? Ik weet wel dat vaker inspuiten wordt afgeraden omdat het het kraakbeen gaat aantasten, maar heb nergens gehoord/gelezen dat ze van een eerste behandeling zoveel slechter kan worden... 10 maart komt de fysio, ik hoop echt heel erg dat zij hem kan helpen maar reken er maar niet te veel op.

Gekke is wel dat de klachten lijken te stoppen na een aantal rondjes. Ik straf hem er niet voor, want dat vind ik niet eerlijk maar het lijkt net alsof het alleen met opstarten pijn doet.

@Saams, dank voor de tip. Ga ik onthouden voor in de toekomst.

tirzasarah10

Berichten: 1832
Geregistreerd: 07-07-12
Woonplaats: Bant

Re: Ingespoten SI gewricht, na hoe lang resultaat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-21 12:38

Pas na 4 weken werd ze beter... het leek ook alsof ze uit 2 delen bestond, we kregen het slecht in beeld.

MyWishMax

Berichten: 25348
Geregistreerd: 14-11-05
Woonplaats: Zuid Holland

Re: Ingespoten SI gewricht, na hoe lang resultaat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-21 13:13

Nou veel paarden die slechter worden heb ik nog nooit gehoord. Ook niet van de da's waar ik geweest ben. Wel dat het een lapmiddel is en dus niks geneest en dat het niet altijd voldoende werkt en niet oneindig gedaan kan worden.

Het is geen wondermiddel, nee. En soms komen er andere dingen aan het licht als je het ene probeert op te lossen. Het hangt echt van heel veel dingen af, ook van training.