Net niet helemaal fit

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
zazaza
Berichten: 738
Geregistreerd: 03-05-06

Net niet helemaal fit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-11-20 18:17

Hey allemaal,

Mijn merrie (14 jaar) is voor mijn gevoel niet helemaal fit:
- vacht is wat dof
- constant hengstig
- januari heftig hoef bevangen geweest, daarna op dieet, flink afgevallen, maar dat stagneert nu wat
- heeft een opgeblazen buik waardoor ze heel dik lijkt maar levert voor mijn gevoel wat bespiering in
- manenkam is vaak wat stevig (niet keihard)
- is al een paar maanden zo

Dit is al gedaan:
- ppid getest, waarden normaal
- paard is netjes ontwormt
- paard heeft geen koorts
- tanden zijn netjes

Verder:
- loopt in kudde 24/7 buiten, is blij in de kudde
- beweegt 5 tot 6 keer per week (afwisselend werk)
- staat op zand met 24/7 getest hooi met dubbel fijnmazig net
- elke dag twee uurtjes met graaskorf op het gras
- draagt enkele uren per dag een graaskorf, waarmee ze nog steeds hooi kan eten maar wel minder, anders komt ze weer aan.
- krijgt magnesium bij
- krijgt elke dag bekertje equi-lin, verder geen krachtvoer
- in fructaan hoge tijden krijgt ze glycobalance
- met rijden is ze braaf en energiek (altijd en nu ook)

Dierenarts kijkt ook mee, ik heb het gevoel dat ik iets mis..... voor mijn gevoel is ze net niet helemaal fit.
iemand toevallig een idee?

Horseloverl
Berichten: 2223
Geregistreerd: 27-03-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-20 18:20

Voer je wel een vitamine brokje? Wat hengstigheid betreft. Die van mij is het ook het hele jaar. Sinds ik frambozenblad voer is dat over. Dat reguliert de hormoonhuishouding. En waar heb je mee ontwormd?

zazaza
Berichten: 738
Geregistreerd: 03-05-06

Re: Net niet helemaal fit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-11-20 18:34

Ja krijgt elke dag equilin (een hoger segment vitamine brok). verder ontwormt volgens het normale schema, met pramox de laatste keer. Verder ook regelmatig wormtellingen: ook goed. Ik denk echt niet aan wormen nu.

Frambozenblad is interessant, voer je dat dan het hele jaar?

Pumpkins

Berichten: 3146
Geregistreerd: 14-05-10
Woonplaats: rotterdam

Re: Net niet helemaal fit

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-20 18:49

Mijn merrie was ook opeens lang hengstig. Bij haar is het meestal door de gekke temperatuur schommelingen, met name hoge temperaturen.

Kan het niet zijn dat ze even een dipje heeft door vacht aanmaak en weerswisseling? Kost veel energie.

Horseloverl
Berichten: 2223
Geregistreerd: 27-03-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-20 19:45

zazaza schreef:
Ja krijgt elke dag equilin (een hoger segment vitamine brok). verder ontwormt volgens het normale schema, met pramox de laatste keer. Verder ook regelmatig wormtellingen: ook goed. Ik denk echt niet aan wormen nu.

Frambozenblad is interessant, voer je dat dan het hele jaar?


Ik kijk naar de cyclus. Je moet om de 6 weken een week stoppen, anders werkt het niet meer. Je kan het idd het hele jaar door voeren. Ik voer het in combinatie met kamille ivm kramperig zijn in de buik.

Ik zou misschien nog een keer ontwormen ivm het weer. Vraag eens naar equivalan duo. Deze werkt op meer soorten dan de pramox. Wormen kan heel goed, ik heb pas ook dubbel moeten ontwormen doordat het zo warm was ineens

Jet

Berichten: 11997
Geregistreerd: 31-01-01
Woonplaats: Anna Paulowna

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-20 09:42

Heel stom hoor, maar zijn er foto's gemaakt van de hoefbevangen benen? Ik zat met hetzelfde probleem, dan niet constant hengstig en met rijden/longeren/werken aan de hand wat minder fit dan normaal, ze is vroeg in de zomer hoefbevangen geweest. Ik ben donderdag naar een kliniek geweest waar ik veel vertrouwen in heb, ik zag zelf niet echt iets aan haar lopen, maar daar zagen ze wel duidelijk dat ze rechtsvoor niet goed liep en dat het in haar onderbeen moest zitten. Er zijn foto's gemaakt en daarop was te zien dat ze een lichte kanteling van het hoefbeen had en er zat wat vocht in de slijmbeurs in de hoef. Gisteren hebben ze eerst de slijmbeurs verdoofd, maar daarop zagen ze geen verbetering, vervolgens het hoefbeengewricht en toen liep ze goed. Waarschijnlijk door de lichte kanteling is het gewricht toch geïrriteerd. Ze gaat nu behandeld worden met IRAP en dan hopen we dat ze daarna weer opknapt.

Sterkte hoor, het kan bij jou natuurlijk zo zijn dat er meerdere problemen naast elkaar spelen, maar ik wilde dit toch ook even met je delen.

Slmt9

Berichten: 4800
Geregistreerd: 25-11-12

Re: Net niet helemaal fit

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-20 09:52

Mijn ruin werd ook helemaal opgeblazen en dof in zn vacht na tweede keer HB. Due bleef maar kwakkelen.
Uiteindelijk bij Eric Laarakker uitgekomen. Hij is een holistisch dierenarts. Hoewel ik de wijze van uitmeten en behandeling niet bij mij vind passen, klonk zijn diagnose wel aannemelijk en heb ik het toch een kans gegeven. Mijn paard knapte geweldig op.

Door de HB blijft hij gevoelig op de darmen, met soms weer de bolle buik als gevolg. Daarvoor krijgt hij dan soms een kuur.

Ik kan geen garantie geven natuurlijk, maar wellicht werkt het ook voor jullie.

Elisa2

Berichten: 37161
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Net niet helemaal fit

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-20 10:06

Hoefbevangen, harde manenkam, bolle buik -> lijkt mij dat er problemen zijn met de stofwisseling. Hormonen door de war kan daar een gevolg van zijn, voor de zekerheid zou ik wel even laten scannen of er geen tumor op de eierstokken/ in de baarmoeder zit oid.

Ik vind de tip van Laarakker bij dit soort problemen een hele goede.

NienkeV1994

Berichten: 4489
Geregistreerd: 09-01-13
Woonplaats: Tilburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-20 11:39

Ik zou er in zo'n geval met vage klachten ook een holistisch dierenarts/therapeut bij halen. Dat heeft mijn pony met vage klachten (weliswaar hele andere) er weer goed bovenop geholpen, en dan weet je in ieder geval waar je het moet zoeken en kun je gericht te werk gaan

Kinke

Berichten: 20531
Geregistreerd: 20-02-04
Woonplaats: Overijssel

Re: Net niet helemaal fit

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-20 12:38

ik zou voor de zekerheid ook een zand weg kuur geven.

senna21

Berichten: 11859
Geregistreerd: 17-03-09

Re: Net niet helemaal fit

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-20 12:45

Aanvulling: Heb je gecontroleerd op zand in de maag?
Sowieso is het verstandig om regelmatig een kuur te geven tegen zand als ze in een paddock staan.