Groei 3-jarige

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Simbaa

Groei 3-jarige

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-11-20 22:59

Hoi bokkers,

Op dit moment ben ik op zoek naar een leuk paard. In mijn zoektocht kom ik veel “kleintjes” tegen. Ook nu ben ik bezig met een jonge 3-jarige ruin die net de 1.60 aantikt. Nu ben ik zelf de grootste niet, maar een paar cm erbij zou ik wel leuk vinden.

Nu zijn er wel veel topics over dit onderwerp, maar echt onderzoeken oid kan ik niet vinden. Wel veel voorbeelden van paarden die nog gegroeid zijn :)

In dit geval is de moeder net paard (wel paard gefokt), maar is de vader 1.73 m.

Dus is er een manier om iets meer inzicht te krijgen in hoeveel een 3-jarige nog groeit? Zijn hier onderzoeken naar gedaan? Of is het echt gokken? Ik ben bang voor het laatste eigenlijk ;)
Laatst bijgewerkt door Simbaa op 01-11-20 23:41, in het totaal 1 keer bewerkt

girlyggirl

Re: Groei 3-jarige

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-20 23:01

Touwtjestruck..

Simbaa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-11-20 23:41

?? :)

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-20 23:46

Simbaa schreef:
Hoi bokkers,

Op dit moment ben ik op zoek naar een leuk paard. In mijn zoektocht kom ik veel “kleintjes” tegen. Ook nu ben ik bezig met een jonge 3-jarige ruin die net de 1.60 aantikt. Nu ben ik zelf de grootste niet, maar een paar cm erbij zou ik wel leuk vinden.

Nu zijn er wel veel topics over dit onderwerp, maar echt onderzoeken oid kan ik niet vinden. Wel veel voorbeelden van paarden die nog gegroeid zijn :)

In dit geval is de moeder net paard (wel paard gefokt), maar is de vader 1.73 m.

Dus is er een manier om iets meer inzicht te krijgen in hoeveel een 3-jarige nog groeit? Zijn hier onderzoeken naar gedaan? Of is het echt gokken? Ik ben bang voor het laatste eigenlijk ;)

Hou er rekening mee dat er nog ongeveer 3 cm bijkomt.

nicky_rilana

Woonplaats: eerst werden we gebombardeerd en nu gaan we die mensen helpen, raar dorp woon ik

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-20 23:51

Mijne was met 3 jaar net 160 met heel veel geluk. En nu 2 jaar later 164, en hij is nogsteeds niet uit gegroeid. Je zal dit nooit met zekerheid kunnen zeggen.

present

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-20 12:11

Dat blijft een gok, maar als die paar extra centimeters alleen maar 'leuk' zijn en niet noodzakelijk zou ik die gok bij een geschikt paard best durven te nemen.

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-20 12:16

Het hangt onder andere af van hoe hij gevoerd is in het verleden en hoe jij hem gaat voeren. Is hij altijd goed op gewicht geweest (niet te mager, maar ook niet te zwaar), altijd voldoende vitaminen, mineralen en eiwitten gehad?

Dieren kunnen op 3- jarige leeftijd nog best een groeiachterstand inhalen, maar ze kunnen ook een groeivoorsprong hebben. Wat er bij komt hangt hier sterk vanaf, in combinatie met of ze voldoende bouwstenen krijgen bij jou om de optimale groei te halen. Niet dik voeren, maar optimaal voeren.

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-20 17:20

Mizora schreef:
Het hangt onder andere af van hoe hij gevoerd is in het verleden en hoe jij hem gaat voeren. Is hij altijd goed op gewicht geweest (niet te mager, maar ook niet te zwaar), altijd voldoende vitaminen, mineralen en eiwitten gehad?

Dieren kunnen op 3- jarige leeftijd nog best een groeiachterstand inhalen, maar ze kunnen ook een groeivoorsprong hebben. Wat er bij komt hangt hier sterk vanaf, in combinatie met of ze voldoende bouwstenen krijgen bij jou om de optimale groei te halen. Niet dik voeren, maar optimaal voeren.

Ze kunnen nooit groter worden dan in de genen vast ligt.

smurffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-20 17:26

Ligt er inderdaad een beetje aan hoe hij erbij staat, wanneer hij geruind is, hoe hij bij jou gevoerd gaat worden.
Ik ken er 1 die na zijn 3e nog ruim 10cm gegroeid is. Die had echter een forse achterstand en wormen gehad in de opfok.
Mijn merrie is van 3.5 naar later ook nog zo'n 6cm gegroeid, maar dat was ook echt een laatbloeier.

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-20 17:28

janderegelaa schreef:
Mizora schreef:

Ze kunnen nooit groter worden dan in de genen vast ligt.

Nee, maar ze kunnen wel groter worden dan dat ze met suboptimaal voeren zouden zijn geworden, en suboptimaal voeren gebeurt behoorlijk regelmatig. Ook kunnen ze al verder zijn naar hun maximale groei als dat normaal gevonden wordt, juist omdat de jonkies zo vaak suboptimaal gevoerd worden. Mager (lager dan een 4.5 op een bcs 1-9) en spierarm is bij veel opfokken eerder de norm dan de uitzondering en dof in de vacht is ook niet ongebruikelijk. Dan hebben ze een groeivoorsprong op de norm. Een dier met een groeivoorsprong wordt nauwelijks meer groter vaak, terwijl een dier met een groeiachterstand die op tijd overgezet wordt op een correct rantsoen vaak een groeispurt maakt. Gebeurt deze rantsoenwijziging niet of onvoldoende, dan halen deze paarden nooit hun potentiele maat.

Simbaa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-11-20 22:01

Dank allen voor jullie reacties. Het blijft een beetje lastig voorspellen dus. Het paard is sowieso nog echt een spriet, komt qua geboorte ook wat later uit de zomer, maar ziet er wel gezond uit. Hij komt overigens uit bekend kwpn bloed, welke zover ik terug kan kijken niet perse klein fokken. Maar ja, de moeder is ook kwpn en die is echt kleiner gebleven.
Komt in vergelijking met leeftijdsgenoten ook nog heel pony over, maar dat komt ook door het kleine hoofd.

Dat voeren nu nog zo’n invloed kon hebben wist ik eigenlijk niet. Daar zou ik me dan in moeten verdiepen zo te horen.

Het is voor mij overigens geen dealbreaker, maar wel echt iets waar ik even over na moet denken :)