De zin of onzin 4wk boxrust kniewond

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 

Boxrust

Ja, volle 4 weken
68 (39%)
Ja, maar snel uitloop/stappen
64 (37%)
Nee onzin
39 (22%)

Totaal aantal stemmen: 171


Sintara

Berichten: 7415
Geregistreerd: 07-03-18
Woonplaats: Het midden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-10-20 23:06

Bedankt allemaal voor de input!

Ja natuurlijk overleg ik met de dierenarts, en aangezien ze er op dit moment toch het beste van lijkt te maken heb ik er wel vertrouwen in dat ze het tot en met de eerste paar verbandwissels volhoudt. Ik ben alleen geschokt dat het nu zo lang super absolute boxrust is. Als in, geen gestap aan de hand, geen uitloopje helemaal niets.

Maar! Een uitloop is beter dan een acrobaat op stal, dat zei de dierenarts ook. Dat moet ik zelf inschatten en ik vind het een lastige afweging, die meerdere mensen voor mij ook hebben moeten maken. Advies inwinnen van 'een stel bokt pennys' is daarom wel waardevol voor mij :D .

JeanneV
Berichten: 639
Geregistreerd: 20-12-19
Woonplaats: Omg Hardenberg

Re: De zin of onzin 4wk boxrust kniewond

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-20 23:10

Als je paard zo onrustig is moet je hem sederen en er een vriendje naast zetten.

raket

Berichten: 4095
Geregistreerd: 07-03-06

Re: De zin of onzin 4wk boxrust kniewond

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-20 23:12

Ik had trouwens wel echt het voer aangepast. En er stond een Shetlander bij.

Sherivey
Berichten: 8674
Geregistreerd: 06-11-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-20 23:12

Zit zelf met hetzelfde probleem. Andere blessure welliswaar (onbekend wat het is tot nu toe).

Paard staat inmiddels 2 weken op volledige boxrust op advies van DA.

Ik ben zelf tegen 24/7 op stal. Maar de DA zal het advies niet voor niks geven. En ben bang dat als ik toch ga stappen, ik schade aanricht.

Paddock hebben we na de eerste periode van anderhalve week boxrust geprobeerd, tot ie weer op 3 benen de paddock uit kwam. Daar ging de theorie 'vrije beweging is goed' :n

Daan13
Berichten: 2869
Geregistreerd: 18-12-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-20 23:13

Als het mijn paard zou zijn zou ik een mini weide maken van 4x4 meter (regelmatig verzetten) en het andere paard er vlakbij zetten.

Zo zijn de hersenen wel bezig, omgeving, geluiden, geuren en gras.

Afhankelijk van het weer kan de patiënt wel enkele uren buiten lopen

Willekes
Berichten: 957
Geregistreerd: 06-11-01
Woonplaats: Wijk bij Duurstede

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-20 23:18

Ik sluit mij aan bij Daan13.

Voeding idd aanpassen, voldoende ruwvoer.

Verder is de uitloop aan de stal of moet je daarvoor je paard elke keer verplaatsen?
Aan de stal zou ik zeggen, hupsakee naar buiten. Tussen(stal)deur dicht bij droog weer, ga maar paar u buiten staan of 2x per dag een uurtje op box (of iets groter) formaat buiten in de uitloopstal. Wat is het verschil tussen boxrust binnen of boxrust buiten met in elk geval paar momenten frisse lucht en afwisseling? Anders klein stukje ter grootte van stal afzetten in de weide of paddock. Desnoods erbij blijven of aan de lijn (moet verplaatsing mss niet te lang houden).

Ja fysiek rust is belangrijk (zeker de eerste dagen), maar daarna is mentale gebeuren voor een paard en voor het herstel, toch ook echt wel net zo belangrijk :j Verder kan je je paard aan de tegenoverliggende box vast zetten (afhankelijk hoe jullie stal is ingericht). Paard in de tegenoverliggende box zetten (looppad oversteken is ongv zelfde aantal meters als in de box blijven per verplaatsing, noem maar iets) voor paar uur.

Sintara

Berichten: 7415
Geregistreerd: 07-03-18
Woonplaats: Het midden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-10-20 23:20

JeanneV schreef:
Een dierenarts geeft advies op basis van een studie en jarenlange praktijkervaring met deze cases. Jij vindt het als onwetende nodig om dat op basis van een emotionele reden in twijfel te trekken en vraagt vervolgens advies op een internetforum met grotendeels emotionele pennymeisjes.

Trek jij het behandel plan van de dokter ook in twijfel als je zelf een blindedarmontsteking hebt???

Nou, als ik dezelfde wond van dezelfde grootte op mijn eigen knie had, dan had ik de arts heel hard uitgelachen als hij me 4 weken bedrust had opgelegd op naar de wc hobbelen na. Ik zou wel veel rustiger aan doen en er een paar daagjes verband/pleister op houden maar daar zou ik het voor mezelf bij laten.
Ik ben alleen geen paard.

JeanneV
Berichten: 639
Geregistreerd: 20-12-19
Woonplaats: Omg Hardenberg

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-20 23:27

Mentale rust helpt niet bij de genezing van een wond. Wat worden er nu weer voor vage psycho analyses op het wezen paard uitgevoerd....


Sintara schreef:
Nou, als ik dezelfde wond van dezelfde grootte op mijn eigen knie had, dan had ik de arts heel hard uitgelachen als hij me 4 weken bedrust had opgelegd op naar de wc hobbelen na. Ik zou wel veel rustiger aan doen en er een paar daagjes verband/pleister op houden maar daar zou ik het voor mezelf bij laten.
Ik ben alleen geen paard.


Je zegt het goed.. je bent geen paard en je moet van je paard ook geen mens maken. Hij overleefd prima die 4 weken stal. Ik heb ze weleens een half jaar op stal moeten zetten en daar leggen ze zich met 1.5 dag bij neer.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-20 23:38

JeanneV schreef:
Als je paard zo onrustig is moet je hem sederen en er een vriendje naast zetten.


Sederen zou ik niet doen als een kleine uitloop op da advies mogelijk is.

Ik heb ook voor die keuze gestaan. Paard lief mag niet gek doen ivm blessures. Maar na 1.5 week in z'n box heb ik em toch weer dagelijks buiten laten zetten. Toen was ie ook beter te hebben in de hand en al snel kon ik prima weer zonder hengstenkeuring. Hij had in de boxrust tijd wel altijd een vriendje in de buurt (niet direct naast em maar tegen over em of een box er tussen wel) alleen hij werd er niet gelukkig of veel beter van.

Willekes
Berichten: 957
Geregistreerd: 06-11-01
Woonplaats: Wijk bij Duurstede

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-20 23:40

JeanneV schreef:
Mentale rust helpt niet bij de genezing van een wond. Wat worden er nu weer voor vage psycho analyses op het wezen paard uitgevoerd....

Je zegt het goed.. je bent geen paard en je moet van je paard ook geen mens maken. Hij overleefd prima die 4 weken stal. Ik heb ze weleens een half jaar op stal moeten zetten en daar leggen ze zich met 1.5 dag bij neer.


Niet elk paard is hetzelfde en staat onder dezelfde omstandigheden. Overleg met de DA na wisselen van de verbanden wat je zelf ook graag wil en kom dan tot een compromis waarbij jullie je onder deskundig advies in kunnen vinden. Er zijn binnen 6 weken boxrust ook nog genoeg alternatieven te verzinnen waarbij je niet hoeft te stappen of veel met je paard hoeft te bewegen, maar waar je paard niet 6 weken stil hoeft te staan op stuk van 10m2 bv.

Communicatie, overleg met DA, je paard kennen en gezond verstand gebruiken. Honingzalf misschien later smeren, ook in overleg met DA.

Sintara

Berichten: 7415
Geregistreerd: 07-03-18
Woonplaats: Het midden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-10-20 23:57

raket schreef:
Ik had trouwens wel echt het voer aangepast. En er stond een Shetlander bij.

Voer aanpassen is een goede. Ze is erg schattig /meester in mensen manipulatie en vraagt veel aandacht, ik vrees dat ze van wel 30 man knuffels en hopelijk niet van iedereen snacks heeft gehad. Ik heb vanavond een bakje met dag rantsoen snacks bij de stal gezet. Met het idee dat mensen daar een stukje wortel oid uit kunnen pakken als ze wat willen geven en op is op...

Het uitloopje kan ik aan haar normale schuilstal maken dat is allemaal niet ingewikkeld. Ik kan haar ook een kwartier of langer op onaangeroerd hoog gras zetten, of laten grazen aan de hand. Als dat wijs is.

Ik heb vanavond met een voerbal gespeeld met haar, vond ze erg leuk. Ze vond het leuker als ik ermee rolde en er dan achteraan stofzuigen dan als ze het zelf moest doen, al snapt ze het wel. Eigenlijk is het eten ook niet zo haar ding, het gaat waarschijnlijk puur om de afleiding en aandacht.

Ze heeft gelukkig een vuile hoek mest waar ze wat schoon stro bovenop veegt? en een vuile hoek plas. Wat dat betreft is het wel een voorbeeldige patiënte nu ze niet meer al te veel rondjes draait..


Ik zal trouwens dinsdag met de verbandwissel een foto maken, ik heb er alleen een van voor het schoonmaken waarop het niet zo goed zichtbaar is en daarna heb ik er niet aan gedacht voor het verband erom zat.

Sherivey
Berichten: 8674
Geregistreerd: 06-11-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-20 00:09

Sintara schreef:
JeanneV schreef:
Een dierenarts geeft advies op basis van een studie en jarenlange praktijkervaring met deze cases. Jij vindt het als onwetende nodig om dat op basis van een emotionele reden in twijfel te trekken en vraagt vervolgens advies op een internetforum met grotendeels emotionele pennymeisjes.

Trek jij het behandel plan van de dokter ook in twijfel als je zelf een blindedarmontsteking hebt???

Nou, als ik dezelfde wond van dezelfde grootte op mijn eigen knie had, dan had ik de arts heel hard uitgelachen als hij me 4 weken bedrust had opgelegd op naar de wc hobbelen na. Ik zou wel veel rustiger aan doen en er een paar daagjes verband/pleister op houden maar daar zou ik het voor mezelf bij laten.
Ik ben alleen geen paard.

Als wij ons been breken, zegt de dokter 'gips erom en niet op staan'
Bij een paard gaat dat niet.

Een blessure bij paard en mens kun je niet vergelijken. Al is het maar omdat je een paard niet kunt uitleggen dat hij even geen bokkesprongen mag maken omdat het dan erger wordt.

Sintara

Berichten: 7415
Geregistreerd: 07-03-18
Woonplaats: Het midden

Re: De zin of onzin 4wk boxrust kniewond

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-11-20 00:13

Daarom heb ik de optie pleister erop en de komende weken geen salsadansen niet bij de opties gezet idd _O-

raket

Berichten: 4095
Geregistreerd: 07-03-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-20 00:14

Van even buiten wandelen werd mijn paard wel echt te blij. Maar ik haalde haar wel uit de stal 9m in de stalgang te poetsen en dat vond ze okk erg gezellig. Maar had daar niet de associatie met rennen.

Mar_jolijn

Berichten: 541
Geregistreerd: 23-03-09
Woonplaats: Noordwijk

Re: De zin of onzin 4wk boxrust kniewond

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-20 12:35

Ik vond het geestelijk ook heel zwaar om mijn paard 3 maanden op absolute boxrust te zetten, behalve stappen aan de hand op verharde grond (spierscheur voor 70% en gescheurde patellaband met los botfragment, hoop behandelingen en daarna ook 3 maanden revalidatie-stal) maar eigenlijk had ik er meer moeite mee dan mijn paard. Meerdere keren gevraagd aan de DA of hij niet toch in een klein stukje buiten mocht "jahoor, maar 1 verkeerde glijer/sprong en alles scheurt af en dan moet hij hemelen"... Okee dan maar even een paar weken een k*tleven, inmiddels staat hij weer lekker in het land (nog steeds klein stukje) en is hij zijn boxrust allang weer vergeten. Ik sedeerde hem op stormachtige dagen. Ook daar had ik eigenlijk bezwaar tegen, achteraf weet ik niet waarom, hij stond véél rustiger en de blessures kwamen niet in gevaar.

Sintara

Berichten: 7415
Geregistreerd: 07-03-18
Woonplaats: Het midden

Re: De zin of onzin 4wk boxrust kniewond

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-11-20 13:17

Heel eerlijk, ze past zich netjes aan inderdaad.
Het is wennen, routine vinden enzo maar ze schikt zich wel. Ze barst van de energie maar houdt zich in,zoekt naar afleiding en aandacht.

Als het zo blijft of verder verbeterd dan is het nog te doen

Sintara

Berichten: 7415
Geregistreerd: 07-03-18
Woonplaats: Het midden

Re: De zin of onzin 4wk boxrust kniewond

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-11-20 20:45

Zo ziet het er nu na 4 dagen uit: Afbeelding

BigOne
Berichten: 38312
Geregistreerd: 03-08-09

Re: De zin of onzin 4wk boxrust kniewond

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-20 20:54

Honingzalf er op en ik snap, nu ik de foto gezien heb, het idee van boxrust niet zo goed. Ik dacht een diepe snee met hechtingen. Dit is wel een rot plek maar ik zou dit dagelijks insmeren met honingzalf en paard naar buiten doen. Maar, ik ben geen veearts dus luister maar naar je eigen.

Ladygiroc

Berichten: 5084
Geregistreerd: 08-02-07

Re: De zin of onzin 4wk boxrust kniewond

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-20 21:04

Mijn paard heeft ooit eens 2 van zulke knieën gehad, zij mocht zolang het droog was op en postzegeltje.
Vrees dat droog verband tot advies boxrust komt.

Vaak leggen paarden zich er wel bij neer.

dblijham
Berichten: 1804
Geregistreerd: 25-10-05
Woonplaats: Blijham

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-20 21:11

Hidez Benelux heeft nu een advertentie via Facebook. Door een leveringsfout hebben ze nu een partij van de 250 grams potten honingzalf die normaal in Nederland niet meer leverbaar zijn (nu alleen tubes). Het kost 39,95 een pot nu zolang deze partij strekt. Ook de Soft variant is geloof ik nog in de aanbieding. Met zo'n wond zou ik je aanraden om snel in te slaan, het werkt waanzinnig goed.
Mijn oude pony had een horizontale snee in haar bovenvoorbeen van ca. 12 centimeter lang en bijna 2 centimeter diep. Niet te hechten en niet te verbinden door de plek. Die is enkel met honingzalf behandeld en na 5 weken was er enkel nog een haardun streepje te zien waar geen vacht op zat.

NatasjavE

Berichten: 30864
Geregistreerd: 21-04-04
Woonplaats: De Bilt

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-20 21:16

Mijn paard heeft deze zomer na een griffelbeenoperatie 4 weken absolute boxrust gehad gevolgd door 4 weken boxrust en 2 tot 4 keer 10 minuten stappen.

Leuk voor het paard? Nee,...maar wel beter. Gek genoeg heeft ze zich heel rustig gehouden op stal. Verdeeld over de dag hooi. En veel mensen die haar even aandacht kwamen geven.

Ik zou naar de DA luisteren.

Duhelo

Berichten: 28557
Geregistreerd: 29-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-20 23:54

Ik heb de mijneet een wond van 8 cm over de zijkant van haar knie 2 weken op stal met uitloop gehouden. Mijn boxen zijn maar 2.80x2.80,dus imo te klein.
Ik heb haar een uitloop van 4x6 gegeven naast mijn andere paarden
Hooinet op 1 plaats vlak bij de andere twee en zo bleef ze netjes rustig.
Na 14 dagen is het nethes dicht,4 weken idd voor het helemaal genezen is. Maar na 14 dagen heb ik haar paddock vergroot naar 10x10.

Afbeelding

Net gehecht:
Spoiler:
Afbeelding


Na 10 dagen
Spoiler:
Afbeelding

Sintara

Berichten: 7415
Geregistreerd: 07-03-18
Woonplaats: Het midden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-11-20 00:16

Het kon niet gehecht helaas. En het is wel diep, het is niet alleen de huid maar ook wat bindweefsel dat weg is. Misschien wat lastig te zien omdat er van dat zilverspul gel op zit.

Ik denk dat ik het in elk geval nog even vol hou met boxrust zolang de wond nog niet dicht trekt.
Maar ik ga vlak voor de volgende verbandwissel samen buiten op het uitloopje een frisse neus halen met haar. Ik denk dat een beetje buitenlucht haar veel goed doet al mag ze dan nog niet stappen ofzo. Naar het uitloopje is maar 5 meter lopen.

Alleen is na afloop de stal wel weer een domper. Dat was gister iig wel zo, nadat ze even een paar stappen de gang op heeft gemogen :(:)

kimmie1

Berichten: 2343
Geregistreerd: 24-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-20 00:27

Sintara schreef:
Het kon niet gehecht helaas. En het is wel diep, het is niet alleen de huid maar ook wat bindweefsel dat weg is. Misschien wat lastig te zien omdat er van dat zilverspul gel op zit.

Ik denk dat ik het in elk geval nog even vol hou met boxrust zolang de wond nog niet dicht trekt.
Maar ik ga vlak voor de volgende verbandwissel samen buiten op het uitloopje een frisse neus halen met haar. Ik denk dat een beetje buitenlucht haar veel goed doet al mag ze dan nog niet stappen ofzo. Naar het uitloopje is maar 5 meter lopen.

Alleen is na afloop de stal wel weer een domper. Dat was gister iig wel zo, nadat ze even een paar stappen de gang op heeft gemogen :(:)


Waarom zou je haar, als ze zich er bij neer legt, en het goed gaat zo op de box, als het ware treiteren door haar aan de frisse lucht te laten ruiken en meteen weer naar binnen te moeten brengen? jij hebt er meer moeite als haar mee zo te zien, de boxrust. Niet zo moeilijk maken, gewoon even aanpassen aan de situatie en als het goed geheeld is kun je alles weer doen wat je niet laten kunt...

Wildgirl

Berichten: 11672
Geregistreerd: 14-11-03
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-20 00:30

bigone schreef:
Honingzalf er op en ik snap, nu ik de foto gezien heb, het idee van boxrust niet zo goed. Ik dacht een diepe snee met hechtingen. Dit is wel een rot plek maar ik zou dit dagelijks insmeren met honingzalf en paard naar buiten doen. Maar, ik ben geen veearts dus luister maar naar je eigen.

Hier ga ik volledig in mee, dit krijg je prima dicht met honingzalf. Hier gaan de paarden alleen op boxrust bij een breuk, diepe wond met hechtingen of zware peesblessure. Maar ook dan, afhankelijk per paard.