Bult tussen kin en kaak + biopt uitslag

Moderators: Nicole288, C_arola, Coby, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

tirzasarah10

Bult tussen kin en kaak + biopt uitslag

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 21-07-20 23:15

* na veel gerustellende berichtjes, vraag ik het hier want mijn stresslevel kan niet hoger*

Hi!
Mijn super lieve jaarling merrie heeft een bult tussen haar kin en kaak, al vanaf dat ze een maand oud is. Deze bult is toen als vetbult genoemd, wat mij logisch leek aangezien mijn merrie volgens mij slagroom gaf. :+
De bult is tot ik denk 2 maanden terug nooit groter geweest als een €2,- munt en vrij plat, nu eerder stuiterbal formaat. Het is een super gezond, actief veulen zonder koorts of iets in die richting. Vanwege de groei toch de da laten kijken en een biopt laten nemen. De da zei gelijk dat het voelde als lymfeklieren en nam de biopt. Hij zei nog dat de kans groot is dat de lymfeklieren aan het rommelen zijn en dat de bult vanzelf weg trekt, zoals vaker bij jonge paarden. Veel mensen zeiden ook dat ze dit bij meer jongen paarden hebben gezien. Tot de da vrijdag mij belde en de uitslag die normaal een week op zich liet wachten al binnen was... De uitslag is niet goed en moet opnieuw. Volgende week donderdag gaan wij daarom nog een biopt laten maken.
Ik ben nog al een pechvogel met paarden en heb de meest rare dingen, waardoor ik hier echt mega veel stress van heb. Iemand die ervaring heeft hier mee?
De uitslag:
Afbeelding

De bult:
Afbeelding

'Patient':
Afbeelding

Sarah 08'10'10~ 12'09'17
'My favorite hello and hardest goodbye'
Soof 16'10'17 ~ 16'08'21
Het geluk was niet voor ons

alice0cullen

Re: Bult tussen kin en kaak + biopt uitslag

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-20 23:18

Een oude pony op stal heeft dit ook al jaren, beestje is 24 en verder gezond, wel een verleden met een slecht gebit. Dierenarts heeft er al eens naar gekeken en die heeft toen gezegd dat het verder geen kwaad kon, de bult groeit eigenlijk niet.

Van een ruin kan je eisen, aan een hengst kan je het vragen en bij een merrie moet je 3-voudig schriftelijk verzoek indienen.

Riding: The art of keeping the horse between you and the ground.

Sizzle

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-20 23:23

Een van mijn paarden heeft toen ze 2 was door een bacterie een droesachtige bult gekregen onder de kaak (sprong ook steeds open) het was echter geen droes. Haar lympheklieren zijn toen als het ware gaan woekeren. Dat heeft de DA volledig weggesneden (op stal) en legde uit dat dit eigenlijk enkel zo rigoreus bij paarden kan omdat die het lymphesysteem weer kunnen herstellen. Het was een enorm bloedbad en een gigantisch gat, maar paard is er keurig van hersteld toen.

tirzasarah10

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 22-07-20 07:11

alice0cullen schreef:
Een oude pony op stal heeft dit ook al jaren, beestje is 24 en verder gezond, wel een verleden met een slecht gebit. Dierenarts heeft er al eens naar gekeken en die heeft toen gezegd dat het verder geen kwaad kon, de bult groeit eigenlijk niet.

Maar die heeft dus geen biopt genomen? Deze groeit wel... en de biopt uitslag was niet heel positief

Sarah 08'10'10~ 12'09'17
Soof 16'10'17 ~ 16'08'21

tirzasarah10

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 22-07-20 07:14

Sizzle schreef:
Een van mijn paarden heeft toen ze 2 was door een bacterie een droesachtige bult gekregen onder de kaak (sprong ook steeds open) het was echter geen droes. Haar lympheklieren zijn toen als het ware gaan woekeren. Dat heeft de DA volledig weggesneden (op stal) en legde uit dat dit eigenlijk enkel zo rigoreus bij paarden kan omdat die het lymphesysteem weer kunnen herstellen. Het was een enorm bloedbad en een gigantisch gat, maar paard is er keurig van hersteld toen.

Deze is (nog?) Niet open geweest maar wel fijn om te horen dat het eventueel op stal zou kunnen. Mijn da vertelde nl dat vanwege de plek het liggend zou moeten op de kliniek.

Sarah 08'10'10~ 12'09'17
Soof 16'10'17 ~ 16'08'21

Moska

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-20 07:19

Mijn jaarling heeft dit ook, twee stuks. Mij is een paar weken geleden verteld dat dit een tweede ronde droes zou zijn, maar de bulten zitten er nog steeds en ik heb niet de indruk dat ze kleiner worden. Ook gaan ze niet open, in tegenstelling tot de droesbult die hij in februari had. Ga me nu wel zorgen maken :=

Natuur*28-04-1995<>24-10-2021 Y;(
O’Laska(Jamboree TNxOl Metta) future is bright

Sizzle

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-20 09:23

Ik kan me wel voorstellen dat ze het liever niet op stal doen hoor. Mijn dierenarts kent mij als een soort handig alternatief voor assistenten dus weet dat ik niet ineens week in de knieen wordt. Maar omdat we dus in feite onder het hoofd werkte zat het bloed echt overal, ook in mijn gezicht. De DA zag eruit alsof hij een slagader geraakt had :+

tirzasarah10

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 22-07-20 15:23

Moska schreef:
Mijn jaarling heeft dit ook, twee stuks. Mij is een paar weken geleden verteld dat dit een tweede ronde droes zou zijn, maar de bulten zitten er nog steeds en ik heb niet de indruk dat ze kleiner worden. Ook gaan ze niet open, in tegenstelling tot de droesbult die hij in februari had. Ga me nu wel zorgen maken :=

Ik baal nu alleen maar dat ik niet eerder een biopt heb laten nemen... vond de biopt wel prijzig gezien we met 5 min weer buiten stonden. :+
De da zei wel aan de telefoon dat het lab dit nog nooit had gezien, dus veel voorkomend is de uitslag niet.

Sizzle schreef:
Ik kan me wel voorstellen dat ze het liever niet op stal doen hoor. Mijn dierenarts kent mij als een soort handig alternatief voor assistenten dus weet dat ik niet ineens week in de knieen wordt. Maar omdat we dus in feite onder het hoofd werkte zat het bloed echt overal, ook in mijn gezicht. De DA zag eruit alsof hij een slagader geraakt had :+

Oeps :') gelukkig kan ik zelf heel veel hebben maar kan me voorstellen dat het dan niet echt een succes is. :wow:

Sarah 08'10'10~ 12'09'17
Soof 16'10'17 ~ 16'08'21

Moska

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-20 20:33

Is hier nog wat uitgekomen verder? Mijn jaarling zijn bulten zijn eerst wat groter en harder geworden en inmiddels weer wat kleiner en zachter. De dierenarts van stal dacht dat het de lymfeklieren waren.

Natuur*28-04-1995<>24-10-2021 Y;(
O’Laska(Jamboree TNxOl Metta) future is bright

mala26

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-20 20:59

Mijn merrie heeft dit 4 weken geleden gehad wel met wat koorts. Biopt en droes test gelukkig negatief. Bleek uiteindelijk een ontstoken speeksel klier te zijn. Was met een week weg.
Succes ermee

Fog on her glasses, From the still steaming tea, A book in her hand, As she casually reads.
A catch in her breath, As the Climax grows near, She's deaf to the world : The book's all she can hear.
She's completely lost now, or perhaps she is found,
In this strange paper world
That's far from the ground.

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-20 21:10

Indolent Lymfoom betekent bij mensen lymfeklierkanker. Weet niet hoe bij paarden zit maar neem aan hetzelfde.

tirzasarah10

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 31-10-20 23:45

De latere biopt was goed! De bulten zitten er nog steeds en zijn de ene keer groter als de andere. Wat het precies is geweest weten ze niet, ze gaan uit van een aparte kinderziekte. Verwijderen was mijn DA op tegen omdat ze dan juist getriggerd worden om harder terug te groeien. Paarden kunnen lymfeklieren weer laten terug groeien waardoor na verwijderen er een kans bestaat dat haar hele hoof onder komt te zitten. Dit was wat ik begreep en ongeveer onthouden heb van de da(is alweer even terug)
Wel advies gehad om ze goed in de gaten te houden. Mocht ze toch hele grote bulten hebben en daarbij verkouden/ziek worden moet ik wel gelijk aan de bel trekken.

Sarah 08'10'10~ 12'09'17
Soof 16'10'17 ~ 16'08'21

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie