tekenen van zandkoliek

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Koekie73

Berichten: 2659
Geregistreerd: 30-10-16

Re: tekenen van zandkoliek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-11-20 18:55

@hilary dat zei de dierenarts inderdaad ook, dat het er in ieder geval uitkomt.
En ik hoor net dat hij op een voller stukje wei kan. Dus hopelijk weer de goede kant op.

Myfairytale
Berichten: 5386
Geregistreerd: 26-05-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-20 18:55

Hè, wat vervelend dat het toch nog niet allemaal gaat zoals het moet. Wel heel fijn dat je dochter (en jij natuurlijk) rekening houdt met de pony.
Ben reuze benieuwd hoe het straks met de tanden is, als de TA geweest is, wil je dan een update plaatsen?

En w.b.t. de kale weide, krijgt hij wel hooi op de paddock dan? Of ben je niet bang dat hij daar eventueel ook teveel zand binnen zou krijgen?
Een vollere weide is denk ik het beste voor hem, maar dan moet het wel mogelijk zijn natuurlijk!

Veel succes TS.

Koekie73

Berichten: 2659
Geregistreerd: 30-10-16

Re: tekenen van zandkoliek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-11-20 19:01

@myfairytale ja ik ben er zelf ook benieuwd naar. De TA maakt denk ik ook wel weer foto's.
Ben vooral ook benieuwd naar het voorste gedeelte maar toen de zenuw bijna te zien was.
Hij kauwt ook nog steeds wat aparter dus het zal nog steeds wel iets invloed hebben op hoe goed hij kan kauwen vermoed ik.
Ik zal tegen die tijd een update geven.

Met een paddock en bijvoeren heb je natuurlijk ook wel kans op zand, maar een stuk minder dan nu. Maar, ik schreef het al eerder, we staan op een geweldig stal bij mensen die echt altijd meedenken en meeleven; hij kan op een ander stukje wei voorlopig. Dan maar even zonder vriendje, maar genoeg paarden om mee te kroelen over de draad.

Myfairytale
Berichten: 5386
Geregistreerd: 26-05-06

Re: tekenen van zandkoliek

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-20 21:16

Dat is heel fijn dat dat kan! Zo staat hij dan apart, maar niet alleen. ;)

Op de paddock zou hij dan eventueel wel bijgevoerd krijgen? Fijn dat er zo meegedacht wordt in ieder geval. :j

Hopelijk is er goed nieuws wat betreft de tanden, ik wacht je update af. :)

snorkel1986

Berichten: 3011
Geregistreerd: 27-07-12
Woonplaats: overijsel

Re: tekenen van zandkoliek

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-20 21:48

Mmm op een paddock zou ik niet durven. En hier een paard net weer aan het herstellen van zand koliek afgelopen woensdag paard van 1.65 moet 500 gram psyllium per keer hebben nu nog das echt veel maar ze is gelukkig wel beter te pas en er is echt veel zand uitgepoept maar nog niet fit

Koekie73

Berichten: 2659
Geregistreerd: 30-10-16

Re: tekenen van zandkoliek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-11-20 22:09

Heftig snorkel. Eet jouw paard psyllium makkelijk?

Kaitlyn

Berichten: 9726
Geregistreerd: 04-06-06
Woonplaats: Veluwe

Re: tekenen van zandkoliek

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-20 22:32

Hier adviseerde de kliniek 50 gram psylliumzaad per 100 kilo paard, gedurende een week als reguliere zandkuur.

Mijn paard heeft net haar kuur erop zitten. Ik maak slobber, gooi op het laatste moment de zaadjes erbij en roer het door en ze eet het goed. Veel beter dan alle andere kuren die we tot nog toe hebben geprobeerd uit de ruitersport.
Hier was het dus simpeler dan ik dacht; psylliumzaad bestellen, slobber maken, net voor het voeren zaad erbij, roeren en voeren maar.
Stuk goedkoper ook nog dan al het andere dat je bij de ruitersport besteld.

snorkel1986

Berichten: 3011
Geregistreerd: 27-07-12
Woonplaats: overijsel

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-20 23:10

Euh eerste 2 dagen niet maar at toen zo wie zo weinig.. eerste dag was vasten voor de rest :+ nu eet ze wel prima mix het met handje bietenpulp 2 handjes maïs (koeienvoer) en wat brok en verder er droog door heen wand natter voeren zorgt voor drama

snorkel1986

Berichten: 3011
Geregistreerd: 27-07-12
Woonplaats: overijsel

Re: tekenen van zandkoliek

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-20 23:28

Maar aangezien hier ook meer ervaringen zitten wat geven jullie tegen het zand eten? Ze krijgt normaal smorgens 300 gram subli atleet met 30 liter emmer ruwvoer op stal dan ook zn emmer ruwvoer mee de wei/ straat op
en savonds vitamine brok van metoza en beetje bietenpulp ca 2 liter geweekt ( zelfde bakje als de subli ongeweekt) ook weer grote emmer ruwvoer en hooinet met 2 plak stro
paard is maar1.65
En werkt 3x per week een uur wel fanatiek
Heel soms 4x zit netjes in de spieren word zeker 2x per jaar ontwormt en rond de 10 /11 maand de tandarts ivm scherp randje dan. Wie heeft er tips over wat echt werkt tegen zand eten..
Ps op stal hand een rode mineralen kalksteen van knz en een Himalaya vrij ter beschikking wat mist ze dat ze toch zand eet.. bloed test ga ik laten doen als ze weer fit is

Koekie73

Berichten: 2659
Geregistreerd: 30-10-16

Re: tekenen van zandkoliek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-11-20 19:00

Nou het gaat lekker hier. Gister kwam de osteopaat weer op stal. Besloten pony ook mee te laten doen.
Osteo gaf aan dat hij wat blokkades heeft voornl bij zijn rug (lendenen en bij de schoft) Ze heeft hem hiervoor behandeld.

Nu moeten we hem 3 dagen longeren. Behandeling was gisteren dus dochter ging hem een uur geleden longeren.. loopt hij niet rad. Hij wil ook echt niet draven of galoperen |(
Zucht. Ik ben zo klaar met al die ellende.

Zou het stijfheid kunnen zijn? Heb dit nog niet meegemaakt na een behandeling (deja vu... dat dacht ik ook na de tandartsbehandeling :( )

Myfairytale
Berichten: 5386
Geregistreerd: 26-05-06

Re: tekenen van zandkoliek

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-20 13:41

Wat vervelend weer zeg! Sterkte met de pony.