Eefke85 schreef:Er is ook psylium slobber van Subli. Die geef ik mijn pony die gevoelig is voor zandkoliek. Zij eet de poedertjes ook niet.
Haar symptomen zijn alleen wel anders. Zij gaat veel liggen, als ze dat doet weet ik al dat het mis is. Als ze het afwisselt met plat liggen en amper of niet willen eten kan ik de dierenarts bellen. Ook heeft ze dan meestal dunne mest.
Bij last van aanraking op de buik zou ik eerder denken aan wormen of maagzweer.
Mijn paard was ook een keer gevoelig voor aanraking op de buik, alles laten onderzoeken door de DA, daar kwam niks uit. Zelf toch een wormenkuur gegeven en daar kwamen bloedwormen uit. Daarna nergens meer last van. Bloedwormen zijn niet goed te zien met mestonderzoek.
Eefke85 schreef:Er is ook psylium slobber van Subli. Die geef ik mijn pony die gevoelig is voor zandkoliek. Zij eet de poedertjes ook niet.
Haar symptomen zijn alleen wel anders. Zij gaat veel liggen, als ze dat doet weet ik al dat het mis is. Als ze het afwisselt met plat liggen en amper of niet willen eten kan ik de dierenarts bellen. Ook heeft ze dan meestal dunne mest.
Bij last van aanraking op de buik zou ik eerder denken aan wormen of maagzweer.
Mijn paard was ook een keer gevoelig voor aanraking op de buik, alles laten onderzoeken door de DA, daar kwam niks uit. Zelf toch een wormenkuur gegeven en daar kwamen bloedwormen uit. Daarna nergens meer last van. Bloedwormen zijn niet goed te zien met mestonderzoek.
Sintara schreef:Tja, dan zal je toch moeten ingrijpen. Tussendoor een manier vinden om te voeren, of verplaatsen..
Ik snap dat het vervelend is maar anders kan je straks waarschijnlijk gaan dweilen met hulp van een da of opladen naar de kliniek en dat is zacht gezegd ook vervelend
Kaitlyn schreef:Klinkt wel als zand inderdaad. Mijn paard gaat straks in de paddock periode met een masker op naar buiten, geen zin in nog een keer een operatie. En zij kreeg elke 2 maanden een zandkuur “better safe than sorry”.
Weet je wel dat er in de meeste commerciële zandkuren niet voldoende psyllium zit / te weinig wordt geadviseerd?
Kaitlyn schreef:Klinkt wel als zand inderdaad. Mijn paard gaat straks in de paddock periode met een masker op naar buiten, geen zin in nog een keer een operatie. En zij kreeg elke 2 maanden een zandkuur “better safe than sorry”.
Weet je wel dat er in de meeste commerciële zandkuren niet voldoende psyllium zit / te weinig wordt geadviseerd?
Babootje schreef:Kaitlyn schreef:
Nou dat. Je kunt er vrij zeker van zijn dat het zand is. Dus een masker op en minder naar buiten met hooi op stal. Het is wat het is. De verdikte speekselklieren komt van het grazen op (te) kort gras. Dan krijgen ze ook veel zand mee. Als je blijft wachten loop je erg veel risico op een operatie.
Koekie73 schreef:Kaitlyn schreef:Klinkt wel als zand inderdaad. Mijn paard gaat straks in de paddock periode met een masker op naar buiten, geen zin in nog een keer een operatie. En zij kreeg elke 2 maanden een zandkuur “better safe than sorry”.
Ook ik bijv. sandclear brokjes, die ik van de dierenarts heb gekocht?
Wat geef jij, Kaitlyn?
Koekie73 schreef:@Hilary dat zat ik me nu af te vragen, omdat onze pony er zo gevoelig voor is; wij geven de kuur nu een week elke maand. Maar als ik lees wat Utrecht jou zegt, zouden we ook 3 dagen elke week sandclear kunnen geven?
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 3 bezoekers