Ze is dit jaar (februari) verhuisd van stal, dit is allemaal super verlopen en ze staat echt op een hele fijne plek. In de zomer zo goed als altijd buiten als het droog is en in de winter de hele dag buiten en savonds op stal.
Dit jaar heeft ze voor het eerst in de zomer haar witte benen verbrand in de zon. Haar neusje is eigenlijk altijd wel in een mate verbrand en smeren we dit altijd in met zonnebrand. Dit jaar was ze dus echt wel beduidend meer verbrand dan voorgaande jaren ondanks de zonnebrandcreme.
De wondjes bleven op haar benen een beetje klooien en wilden niet lekker genezen dus heb ik met het enten meteen laten kijken. De dierenarts die er toen bij was opperde dat wel eens vasculitis kon zijn en wilde 5 dagen antibiotica opstarten, dit is dan ook gedaan. Ik heb dat toen ook met een goede vriendin besproken (die dierenarts in opleiding is)en vroeg mij waarom we AB starten bij een auto-imuun ziekte. Daarop heb ik mijn dierenarts gebeld en gevraagd hoe en wat, maar daar kwam eigenlijk alleen maar uit: “ja haar been is warm en dus ab”. Dit voelde niet echt correct aan en heb ik besloten een grotere kliniek erbij te halen, want een beetje googlewerk geeft niet perse leuke beelden van wat vasculitis is...
Gisteren is dus de lingehoeve erbij geweest en de dierenarts was er direct aan uit, dit is vasculitis. Rosa is nu op de prednison gezet, heb ik mokzalf met ab erin gekregen om te smeren en konden we aan de gang. Alle korsten, zover ze het toe liet, moesten eraf en dan die zalf erop. Die zou de plekken droog houden en lokaal ook behandelen. Zo kon ze iig in de wei, want het moet allemaal zo droog mogelijk blijven. En nu is het zorgen dat die zalf de komende dagen er goed op blijft tot de wondjes wat genezen en de prednison gaat aanslaan.
Verder een boel info gekregen over uv straling en benodigde bescherming daartegen. En daar begint een beetje de zoektocht. Want welke bescherming werkt nu goed voor de benen, hoe hou je alles goed afgeschermd van de zon, lukt dat überhaupt wel goed, en wat betekent het nu allemaal dat ze vasculitis heeft. Veel vragen en ik zoek me al behoorlijk suf op internet. Mijn stalbazin helpt ook mee met de zoektocht naar bescherming etc.
Ik heb de mud fever boots van Woofwear besteld om haar benen droog te gaan houden, en ben benieuwd of er nog andere ervaringen zijn met war voor soort boots dan ook.
Ter illustratie hoe het er nu voor staat:
Dit was net voordat ik alle korsten eraf heb gehaald:
Ze heeft linksvoor een paar kleine plekjes en linksachter hoger op het pijpbeen ook nog wat kleine plekjes zitten, die staan nu niet op de foto. Rechtsachter is volledig bruin en dus geen enkel plekje aanwezig.
Rechtsvoor

Linksachter

Ik heb al van alles op bokt gelezen, maar wilde toch graag een topic starten. Wie van jullie heeft ervaring met vasculitis en wie heeft nog goede tips met betrekking tot zo’n beetje alles wat er bij komt kijken? Ik ben blij met alle tips en tricks!