Operatie kniebanden achterbeen paard, ervaringen?

Moderators: Coby, Dyonne, Nicole288, C_arola

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Iriscope

Operatie kniebanden achterbeen paard, ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 08-10-20 11:15

Voor je reageert, ik ben woonachtig in Afrika en de behandelmethodes en ervaringen zijn hier wat beperkt. Lees dus even goed wat er wel en niet mogelijk is. Goedbedoelde adviezen die hier niet mogelijk zijn, zijn heel lief, maar vrij nutteloos.

Ik heb een 6 jarig Namibisch warmbloed die nu 6 maanden onder het zadel is. Ter informatie, hij is echt een giga baby, paarden worden hier pas veel later volwassen. Je zou hem eerder 4 geven dan 6.
Een aantal maanden geleden zag ik dat zijn knie een keer op slot schoot tijdens het poetsen, verder heb ik het nooit gezien.

Eergisteren is de smid geweest en toen ik hem gister reed schoot zijn knie 2x op slot in stap. Toen ik aandraafde gebeurde het ook 2 x en toen ben ik uiteraard afgestapt. Ik had niet gelijk door dat dat het probleem was, hij is nog zo wiebel wankel in zn gangen, het voelde vooral alsof zijn andere been verstapte.

Vanmorgen nog een keer naar hem gekeken, hij schiet constant op slot in 1 achterbeen en dan weer eruit.

In overleg met mijn DA gaat hij op pijnstillers want hij lijkt er totaal niet happy onder. Ik heb de smid gesproken, er is niets veranderd aan de hoek van de hoeven, hij heeft dezelfde ijzers onder als normaal.
Ik kan me nog iets voorstellen dat ie zich bezeert heeft bij het met zn voet in de lucht staan, maar dat hij nu constant zn knie op slot heeft is best extreem ineens.

Het plan is om het even aan te kijken met pijnstillers, als het beter wordt, dan is het een kwestie van juiste training. Maar als het zo heftig blijft als nu, dan stelt mijn DA (beste in Namibie) voor om een operatie te doen.

De enige optie die ze hiervoor hebben hier is dat ze een klein sneetje maken in de knieband, met de richting van de knieband mee, zodat daar littekenweefsel groeit en dat de knieband sterker maakt.

Ik weet dat er in Europa verschillende andere manieren zijn, die hebben we besproken maar er is niemand met die ervaring in Namibie en ik wil niet het risico lopen dat bijv anabolen in het verkeerde deel van de knie terecht komen etc. Heb geen zin om mijn paard een proefkonijn te laten zijn.

Wie heeft er hier ervaring met deze specifieke operatie en kan me vertellen hoe de genezing etc is verlopen?

Ik zou me graag wat inlezen voor we dit daadwerkelijk gaan doen, en in een land met zo weinig paarden weet ik zo even niemand die dit heeft laten doen.

Paard loopt overigens 24/7 buiten op bergachtig gebied, maar is vrij groot en dus nog erg slap in zn achterhand

"Anything forced or misunderstood can never be beautiful"- Xenophon

If it ain't light, it ain't right!

DJZ

Re: Operatie kniebanden achterbeen paard, ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-20 11:23

Mijn Fries heeft het ook een tijd gehad.. De smid heeft hem aan de binnenkant heel iets korter gezet. ER zit een soort van haakje, waarmee het paard zijn knie op slot kan zetten, als ze in rust gaan staan. Een spier (of band, weet niet meer precies) zorgt ervoor dat de knieschijf weer los komt, zodra het paard weer om beweging komt. Soms kan het zijn dat die spier iets te lang of te kort is, waardoor de knie op slot blijft slaan. Door de hoef binnendoor te bekappen, komt er meer spanning op band of spier te staan, waardoor deze makkelijker in de juiste positie komt en blijft..
Zoiets heeft de smid mij toen verteld, hoe het helemaal precies zit weet ik het niet meer :P

Sharel

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-20 11:53

Als de hoefsmid komt kun je hem achter binnendoor laten zetten. Dit ontlast de knie ook iets en verminderd de kans op slot slaan. Probeer hem eens achteruit te laten lopen, vaak helpt dat. Verder Longeren aan de dubbele longe en dan het liefst met balkjes.

Iriscope

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 08-10-20 12:00

Gek genoeg blokkeert hij juist ook in de knie als ik hem achterwaarts zet. Ik kan wel aan de smid vragen om hem anders te zetten, maar mijn smid (wederom een van de 3 beste in Namibie...) heeft geen ervaring met dit soort dingen.
Hij staat wel altijd open voor nieuwe dingen, dus ik zal het zeker overleggen, als het geen operatie wordt.

Ik ben alleen zo benieuwd naar mensen die de operatie wel gedaan hebben, hoe dat ging etc, misschien kan iemand me daar wat over vertellen?

_E_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-20 12:07

Ik heb dit jaren terug laten doen. Knieën schoten constant op slot, van alles geprobeerd qua bekappen etc.
Uiteindelijk aan beide knieën deze ingreep laten doen, de ingreep zelf stelt niet veel voor. Na beide knieën 6 weken in de wei gelopen. Paard heeft nooit meer 1 dag last gehad!
Echter, dit is ook door een dierenarts gedaan met nuchter boerenverstand. Geen kliniek oid. Hoe goed zo'n ingreep is voor de lange termijn qua gesteldheid van de knieën, geen idee. Heb het paard nog zo'n drie jaar gehad natijd.
Het is nu zo'n twaalf jaar geleden. Geen idee hoeveel dit verder nog gedaan wordt.. Maar voor die van mij heeft het toen een wereld van verschil gemaakt!

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-20 12:12

Ik weet dat ze hier voor littekenweefsel te creeeren om de banden strakker te maken Jodium in de kniebanden spuiten. Vrij simpel.Daarna kun je vrij snel weer aan de gang. En dan idd veel aandacht geven aan het sterker maken van de achterhand

Ik l*l niet met de wind mee nee...

Iriscope

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 08-10-20 15:05

Kan iemand mij vertellen, of beter nog, laten zien, hoe binnendoor bekappen gebeurd? Mijn smid staat open voor nieuwe dingen, zeker omdat dit grote kans van slagen heeft, maar heeft het zelf nog nooit gedaan.

Inspuiten wordt hier dus niet gedaan, maar hetzelfde idee is dus een sneetje erin maken. Maar voor we dat gaan doen wil ik zeker binnendoor bekappen proberen.

Iriscope

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 08-10-20 15:05

_E_ schreef:
Ik heb dit jaren terug laten doen. Knieën schoten constant op slot, van alles geprobeerd qua bekappen etc.
Uiteindelijk aan beide knieën deze ingreep laten doen, de ingreep zelf stelt niet veel voor. Na beide knieën 6 weken in de wei gelopen. Paard heeft nooit meer 1 dag last gehad!
Echter, dit is ook door een dierenarts gedaan met nuchter boerenverstand. Geen kliniek oid. Hoe goed zo'n ingreep is voor de lange termijn qua gesteldheid van de knieën, geen idee. Heb het paard nog zo'n drie jaar gehad natijd.
Het is nu zo'n twaalf jaar geleden. Geen idee hoeveel dit verder nog gedaan wordt.. Maar voor die van mij heeft het toen een wereld van verschil gemaakt!

Bedankt voor het delen van je ervaring! Hier kan ik wat mee :)

Woody2015

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-20 18:26

Zet de smid hem wel wat binnendoor achter?

Ik heb momenteel
Hetzelfde probleem met mijn 4,5 jarige en toevallig gister ook voor in de kliniek geweest.

Advies voor nu binnendoor zetten achter, en sterker maken en vooral stap en draf en overgangen, weinig tot geen galop en niet in de bak maar veel rechtdoor en rijden richting het halsstrekken .

Staat overigens ook op pijnstillers nu omdat hij wel correct moet blijven bewegen. Heeft nu een aantal dagen rust zodat het gewricht tot rust kan komen en kan wennen aan de nieuwe stand achter en erna pak ik hem weer langzaam op.

Werd dit over 2 maanden niet beter dan konden ze eventueel
Inspuiten maar dat gaat dus niet bij jou. Operatie was optie 3 maar vrij rigoureus en voorslaand bij de mijne absoluut niet nodig.

Zou toch eens met de smid overleggen, zoals ik zei die stand wat binnendoor proberen. Brengt vaak ook meer stabiliteit in het gewricht :-)

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie