Beenmijt bij paard.

Moderators: Nicole288, C_arola, Coby, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Zebrastreep

Beenmijt bij paard.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 06-10-20 20:50

Vorig jaar heeft mijn paard voor het eerst mijten gehad. Deze zaten toen op haar rechtervoorbeen. Het begon met een paar haren die omhoog stonden , maar ze werd later ook kaal. Het begon toen ook een klein beetje op haar hoofd door het krabben. Ik dacht toen in eerste instantie dat het van het verharen kwam of dat ze was wezen schuren.

Na een paar weken werd het opeens erger en was ze al best wat haren kwijt. Dierenarts is toen geweest en heeft haar een prik gegeven met spul. Dat hielp en haar haar begon weer terug te groeien.

Helaas zie ik nu dat precies hetzelfde weer aan het gebeuren is. De haren staan weer omhoog dus ik kan er al zeker van zijn dat er mijt zit. Nu ga ik daarvoor weer de dierenarts bellen omdat ik dus al te laat ben om iets te kunnen beginnen.

Nu ben ik een beetje wezen inlezen over mijten en wat je daarmee kunt. Ik lees op veel pagina's dat je dan alvast moet beginnen voordat het seizoen weer aanbreekt. Nu zie ik door de bomen het bos niet meer omdat er zoveel keuze is.

Ook heb ik gelezen dat mijt als je het eenmaal hebt sneller weer terug komt. Klopt dit?

Extra aanvulling: ze staat 24/7 buiten en het is een Fjord. Andere paarden hebben er gelukkig geen last van. Wel een stalpaard , maar daar is ze niet mee in aanraking geweest.

Without the pain there'd be no learning , without the hurting we'd never change - Kate Bush

MalaQ

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-20 20:54

Byemite werkt super :)
Ik spray ook de inloopstal e.d. ermee in zodat er minder kans op herbesmetting is.

senna21

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-20 20:56

Dit klinkt niet als typisch mijt, eerder mok,rasp.
Heeft ze jeuk?
Mijt kun je alleen bestrijden als het aanwezig is. Voeding met weinig suiker heeft wel een positieve invloed.

Books, minds and umbrella's only work when they are open.

Zebrastreep

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 06-10-20 21:01

senna21 schreef:
Dit klinkt niet als typisch mijt, eerder mok,rasp.
Heeft ze jeuk?
Mijt kun je alleen bestrijden als het aanwezig is. Voeding met weinig suiker heeft wel een positieve invloed.

Mok of rasp heb ik aan gedacht maar er zitten geen wondjes en het haar trek ik er ook niet zo uit. Mok zou kunnen daar moet ik nog even naar kijken. De smid is wel geweest vandaag die heb ik er in ieder geval nog niet over gehoord. Ik denk dat het mijt is omdat het vaccin vorig jaar goed aansloeg en die was verder niet voor mok of rasp.

Without the pain there'd be no learning , without the hurting we'd never change - Kate Bush

senna21

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-20 21:24

Books, minds and umbrella's only work when they are open.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-20 21:26

Bij echte mijt hebben ze jeuk, véél jeuk. De mijten graven nl gangetjes onder de huid. Fjorden zijn hier normaal een stuk minder gevoelig voor dan belgen, tinkers en andere zware koudbloeden. Heeft je paard duidelijk gestampt en aan de benen geknaagd?
Zo’n spuit is niet ongevaarlijk, en zou ik alleen gebruiken als het echt niet anders kan.
Bij kaal worden zou ik eerder denken aan een huidprobleem of een allergie bijvoorbeeld.

Op zoek naar een trouwvideo/fotograaf? ABCreatief Videoproducties                 ❤︎❤︎❤︎❤︎❤︎❤︎                 Ons project; ⛵️ Van opknapper naar wonen op een zeilschip

Zebrastreep

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 06-10-20 21:27

senna21 schreef:
Mijt jeukt altijd, en komt meestal aan meerdere benen voor.
Mok en rasp zijn verzamelnamen voor een aantal huidaandoeningen aan de onderbenen van een paard.
https://www.paardenarts.nl/kennisbank/mok-bij-paarden/
Weet je welk middel de da. gebruikt heeft?

Na een tijdje verspreid het inderdaad ook naar haar andere been. Omdat het ook om haar hoofd zit verwacht ik geen mok.

Ik ben al de hele tijd aan het nadenken welk middel het was. Het hielp ook tegen een bepaald soort wormen en luizen. Het werd ook gebruikt voor koeien. Ik zit steeds met een naam in mijn hoofd maar dat is weer andere medicatie. Ik zal eens even gaan zoeken.

poown

Re: Beenmijt bij paard.

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-20 21:30

Dectomax is dat

Zebrastreep

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 06-10-20 21:31

8nnemiek schreef:
Bij echte mijt hebben ze jeuk, véél jeuk. De mijten graven nl gangetjes onder de huid. Fjorden zijn hier normaal een stuk minder gevoelig voor dan belgen, tinkers en andere zware koudbloeden. Heeft je paard duidelijk gestampt en aan de benen geknaagd?
Zo’n spuit is niet ongevaarlijk, en zou ik alleen gebruiken als het echt niet anders kan.
Bij kaal worden zou ik eerder denken aan een huidprobleem of een allergie bijvoorbeeld.

Mijn Fjord laat eigenlijk heel slecht weten als ze ergens last van heeft. Ik zie haar wel altijd zeker 1 keer krabben aan haar benen. Ik zal haar eens gaan observeren in de wei. Klopt de dierenarts zei toen ook iets over een risico met de spuit. Het kwam niet vaak voor een bepaalde bijwerking maar het kon wel.

Dierenarts dacht toen mijt. Ik heb nog een jong paard en die heeft toen ook wel een plekje gekregen op haar hoofd. Wat logisch is ik wist het in het begin nog niet en ging daarna mijn jonkie knuffelen dus nam het zo mee.

Zebrastreep

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 06-10-20 21:31

poown schreef:
Dectomax is dat

Yes danku *\o/*

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-20 21:32

Dectomax is dat meestal. Ik durf het zelf niet te laten spuiten, ik ken meerdere verhalen van paarden die de spuit niet overleefd hebben.

Op zoek naar een trouwvideo/fotograaf? ABCreatief Videoproducties                 ❤︎❤︎❤︎❤︎❤︎❤︎                 Ons project; ⛵️ Van opknapper naar wonen op een zeilschip

Sintara

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-20 21:33

Mijn paard heeft het ook gehad, die zei me gewoon tedax te spuiten. Werkt voor paarden met weinig haar goed genoeg. Het is een soort vliegenspray die ook tegen teken werkt. Ca 20 euro. Je moet het wel veel langer blijven opspuiten dan je denkt, na een paar dagen was de jeuk weg maar je moet het braaf wekenlang elke dag opspuiten

Ik weet niet hoe dik jouw fjord in het haar zit bij de benen, soms hebben die best nog sokken en dan gaat deze spray onvoldoende zijn

vikawiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-20 21:52

Stampt ze ook en heeft ze schilfers? Dat zijn wel symptonen van mijt. Mijne heeft zo'n beetje chronisch mijt + een verdikte huid op de benen door cpl. Je kan zeker een schraapel laten doen door de da.
Het behandelen word gedaan door de wassen of de benen te weken met Sebacil of Byemite (werkzame stof Foxim) de huid moet goed nat worden, daar graven mijten gangen in wat jeukt. Ik heb hier in het mijt/rasp/mok topic ook gelezen dat sommige behandelen met vlooien middel, van die pipetjes, voor honden, maar dat heb ik niet geprobeerd. Ik behandel het been tot de schouder en tot de uiers dus ik week de benen niet, ik heb nog geen emmer gevonden in die maat :')
De behandeling moet worden herhaald na 7 tot 10 dagen. Al je spullen moet je ook wassen. In de wasmachine op minimaal 60 graden of met Sebacil/Byemite, ook weer na 7 tot 10 dagen behandelen. Dectomax word inderdaad ook gebruikt. Sommige dierenartsen geven dat niet zo snel ivm de risico's die er aan kunnen zitten. Mijn paard heeft ook kale plekken door de mijt/cpl, het haar wat er wel op zit groeit ook wat gekkig
Dit was mijn spreekbeurt, zijn er nog vragen? :')

Cartoonist found dead, details are sketchy

Sintara

Re: Beenmijt bij paard.

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-20 22:00

Ja dat is afhankelijk van de ernst en de hoeveelheid haar. Ik heb een Engels volbloed en die stond toen nog in zomervacht, dat was hamster haar zeg maar.
Een koudbloed is... Anders :j

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie