Hoornvlies beschadiging --> oogbescherming?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
_soraja_

Berichten: 460
Geregistreerd: 01-05-06
Woonplaats: Barneveld

Hoornvlies beschadiging --> oogbescherming?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-12-20 21:30

Mijn paard heeft nu voor de 5e keer in een aantal jaar hoornvlies beschadiging. Sinds de laatste keer staat het paard 24/7 met een vliegenmasker ter bescherming. Dit ging zo'n anderhalf jaar goed, maar nu toch met vliegenmasker een beschadiging opgelopen.
Voor zowel het paard als ikzelf dikke ellende. Ik wil liever voorkomen dat dit nog een keer gebeurd en ben eigenlijk opzoek naar een soort oogbescherming. Ik ben al wel een aantal dingen tegen gekomen, maar die zijn erg prijzig. Ook vraag ik me daarbij af of het wel geschikt is om 24/7 in een groep te dragen. Zelf dacht ik dat een vliegenkap met hele stevige bollen rond de ogen misschien wel wat zou zijn, maar zoiets kan ik niet vinden.

https://www.aniprotec.com/epages/es4233 ... cale=nl_NL

https://sportpaardenarts.nl/nl/winkel/v ... ck-evysor/

De dierenarts denkt niet dat er een onderliggend probleem is, maar gewoon dikke pech. Zelf denk ik dat het oog na de eerste keer gevoeliger is geworden voor dit soort dingen. Vroeger was het nooit een probleem en sinds de eerste keer blijft het terugkomen. Het is ook steeds hetzelfde oog.
Wie heeft er ervaring met een vorm van oogbescherming of een goede tip voor iets ter voorkoming van hoornvlies beschadiging?

loulou

Berichten: 14811
Geregistreerd: 12-09-01
Woonplaats: heesch (brabant)

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-20 21:33

Die kappen met bollen bestaan wel :j Hopelijk heeft iemand een linkje voor je :)

Kidde
Berichten: 3448
Geregistreerd: 24-10-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-20 21:38


Albertina71

Berichten: 751
Geregistreerd: 09-01-14
Woonplaats: Bunschoten

Re: Hoornvlies beschadiging --> oogbescherming?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-20 22:28

Google eens op Nag Horse Eye Saver. Misschien is dat wat je zoekt.
The Nag Horse Ranch maakt een kap met verwisselbare oogbeschermingsbollen.

_soraja_

Berichten: 460
Geregistreerd: 01-05-06
Woonplaats: Barneveld

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-12-20 11:38

Kidde schreef:
Dit is wel een vliegenkap met plastic bollen:

https://zadelmakerij-bosch.nl/product/h ... zonnebril/


Dit zou eventueel wel wat kunnen zijn, maar die prijs.. Vliegenkappen vind ik regelmatig gesloopt terug in de wei. Als ik meerdere van die per jaar moet kopen wordt ik toch niet heel blij.

Ik dacht eigenlijk aan een model vliegenkap zoals deze kap alleen dan waar nu plastic bollen zitten dan gazen bollen. Ik dacht zoiets wel eens gezien te hebben, maar kan het nu nergens terug vinden.

WendyBZ

Berichten: 13135
Geregistreerd: 24-04-01
Woonplaats: Marum

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-20 11:41

Zij maken ze zelf, en je kan ze ook bestellen met gazen bollen. Dit materiaal is overigens wel steviger dan de gemiddelde vliegenkap, dus ze zullen echt wel wat langer meegaan.

Afbeelding

xMaritt

Berichten: 471
Geregistreerd: 10-09-10
Woonplaats: Rhenen

Re: Hoornvlies beschadiging --> oogbescherming?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-20 11:48

Stalgenoot van mij doet haar paard om dezelfde reden ook altijd een vliegenmasker om. Zij heeft er een van Shires. Deze heeft niet die bolling die ik in de eerdere posts zie, maar het is wel een mooi stevig masker die goed bij de ogen wegblijft. Zou zoiets voldoen?

https://hypostore.nl/shires-vliegenmask ... html#525=6

_Nelleke_

Berichten: 8059
Geregistreerd: 02-11-07

Re: Hoornvlies beschadiging --> oogbescherming?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-20 11:57

Ziet hij wel goed met dat oog? Omdat hij steeds blijkbaar dat oog ongelukkig stoot?

Bij mijn haf bleek overigens dezelfde klacht imuungemedieerde keratitis te zijn. Testen ze steeds wel met die fluoriserende druppels of het hoornvlies echt beschadigd is?

_soraja_

Berichten: 460
Geregistreerd: 01-05-06
Woonplaats: Barneveld

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-12-20 14:28

WendyBZ schreef:
Zij maken ze zelf, en je kan ze ook bestellen met gazen bollen. Dit materiaal is overigens wel steviger dan de gemiddelde vliegenkap, dus ze zullen echt wel wat langer meegaan.

[ Afbeelding ]

Dat was me nog niet duidelijk dat ze ook met gaas te krijgen zijn. Ik ga eens op onderzoek uit naar dat ding. Lijkt een goede optie.


xMaritt schreef:
Stalgenoot van mij doet haar paard om dezelfde reden ook altijd een vliegenmasker om. Zij heeft er een van Shires. Deze heeft niet die bolling die ik in de eerdere posts zie, maar het is wel een mooi stevig masker die goed bij de ogen wegblijft. Zou zoiets voldoen?

https://hypostore.nl/shires-vliegenmask ... html#525=6

Zoiets draagt ze nu ook, maar daarmee kon er toch iets in het oog komen blijkbaar. Ik zag dat er van Rambo en nog een paar merken ook kappen bestaan die een soort versteviging hebben bij het voorhoofd waardoor de kap ook van de ogen af blijft staan. Wellicht dat ik zoiets ook nog wel kan proberen. Vraag me alleen af of die rand wel stevig genoeg is.
https://www.agradi.nl/rambo-vliegmasker ... atmeal.htm


_Nelleke_ schreef:
Ziet hij wel goed met dat oog? Omdat hij steeds blijkbaar dat oog ongelukkig stoot?

Bij mijn haf bleek overigens dezelfde klacht imuungemedieerde keratitis te zijn. Testen ze steeds wel met die fluoriserende druppels of het hoornvlies echt beschadigd is?

Voor zo ver ik weet ziet ze goed met het oog. Ze reageert in ieder geval goed op zo'n reflex test en loopt ook nergens tegen aan oid.
Er wordt inderdaad ook steeds met fluoriserend spul gekeken en het is nu weer een beschadiging van zo'n 7mm en een verkrampte pupil.

Irene793
Berichten: 268
Geregistreerd: 04-08-17

Re: Hoornvlies beschadiging --> oogbescherming?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-20 12:14

Ik heb van de week ook advies gekregen paard met vliegenmasker buiten te zetten. Laat jij het masker ook op als het regent en 's nachts? Zonder toezicht vind ik het een beetje eng.

IlBuono
Berichten: 383
Geregistreerd: 15-01-13

Re: Hoornvlies beschadiging --> oogbescherming?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-20 14:59

Mijn paard die al 2x in de kliniek gestaan heeft met hoornvliesbeschadigingen staat buiten met een Rambo Plus masker. Daar zit een stijve (metalen?) rand in waardoor er niets in het oog terecht kan komen. Hij heeft er wel aan moeten wennen in het begin maar ondertussen gaat het goed, ook gewoon met regen in de winter. Staat wel geen 24/24 buiten.

neetochJarig
Berichten: 1031
Geregistreerd: 16-06-19

Re: Hoornvlies beschadiging --> oogbescherming?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-20 15:16

Is het wel alleen "maar" een hoornvliesbeschadiging? Dat ze misschien toch steeds pijn of irritatie blijft houden en het daardoor steeds weer kapot maakt? Want zal vast door schuren komen vermoed ik.

_soraja_

Berichten: 460
Geregistreerd: 01-05-06
Woonplaats: Barneveld

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-01-21 14:55

Irene793 schreef:
Ik heb van de week ook advies gekregen paard met vliegenmasker buiten te zetten. Laat jij het masker ook op als het regent en 's nachts? Zonder toezicht vind ik het een beetje eng.

Ja ik laat het masker eigenlijk altijd om. Ik merk geen problemen met regen en de nacht. Als ze ergens aan vast blijven zitten gaat het masker wel af denk ik. Ik vind hem namelijk sowieso wel eens ergens in het weiland terug.


IlBuono schreef:
Mijn paard die al 2x in de kliniek gestaan heeft met hoornvliesbeschadigingen staat buiten met een Rambo Plus masker. Daar zit een stijve (metalen?) rand in waardoor er niets in het oog terecht kan komen. Hij heeft er wel aan moeten wennen in het begin maar ondertussen gaat het goed, ook gewoon met regen in de winter. Staat wel geen 24/24 buiten.

Die zag ik ook inderdaad. Ik denk dat ik eerst maar eens voor die ga. Fijn om te horen dat je daar goede ervaringen mee hebt.


neetoch schreef:
Is het wel alleen "maar" een hoornvliesbeschadiging? Dat ze misschien toch steeds pijn of irritatie blijft houden en het daardoor steeds weer kapot maakt? Want zal vast door schuren komen vermoed ik.

Voor zo ver ik weet is er geen onderliggende oorzaak. Dierenarts vind het niet nodig om extra onderzoek te doen.

Ik moet zeggen dat het oog deze keer wonderbaarlijk snel geneest. Wellicht dat het door het masker dat op zat toch minder diepe schade is ontstaan dan wanneer die niet op was geweest.

Pandora2
Berichten: 19855
Geregistreerd: 04-01-13
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-21 15:01

Mijn paarden hebben het gelukkig nog nooit gehad, maar ikzelf al 3 keer :x
Altijd zelfde oog. En het geneest inderdaad steeds trager. Met de 3e keer ben ik meer dan 2 jaar zoet geweest :+ .
Af en aan gaat het littekentje op het hoornvlies steeds weer wat open. Stof en wind zijn het ergste.
Ik gebruik nu regelmatig een veiligheidsbril als er veel stof is.
Ik moet misschien ook maar eens zo'n vliegenkap gaan opzetten :')

Mona1995
Berichten: 17
Geregistreerd: 29-03-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-21 21:50

Mijn paard heeft ook een beschadiging op het hoornvlies, opgelopen bij de vorige eigenaar.
Er zit een soort melkachtige vlek op haar oog. Bij de aankoop is ze gekeurd met contrastvloeistof en de DA heeft gezegd dat het geen erge beschadiging is.
Ik heb hier verder geen ervaring mee, maar het lijkt alsof de vlek de laatste tijd wat groter is geworden. Kan ook mijn verbeelding zijn of aan de lichtinval liggen...
Weet iemand of het mogelijk is dat een hoornvliesbeschadiging 'vergroot'?

zorro

Berichten: 8764
Geregistreerd: 19-02-05

Re: Hoornvlies beschadiging --> oogbescherming?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-21 22:20

Mijn paard heeft een zeldzame ziekte waarbij er gaten vallen in het hoornvlies, en draagt meestal de rambo plus, en bij fel licht een kap die 90% uvwerend is. Ze kan slecht tegen fel licht, dus altijd een kap op, behalve op stal.

Ik hoop dat je paard geen Fries is, want dan is de kans op een nare onderliggende oorzaak groot. Dan pb je me maar even. Als tip wil ik je meegeven dat de kans op infecties in een beschadigd oog extra groot is, en als er iets van maanblindheid in komt ben je heel ver van huis.. regelmatig druppelen of zalven is wel een aanrader. Sterkte ermee!!