Loslaten opperhuid been; Einschuss/lymfangitis en nazorg

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
MightyMickey
Berichten: 63
Geregistreerd: 28-12-19

Loslaten opperhuid been; Einschuss/lymfangitis en nazorg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-12-19 19:09

Ik heb al veel gelezen over Einschuss op het bokt forum. Maar waar ik bijna geen informatie over kan vinden is het loslaten van de opperhuid na Einschuss.
Op internet vind ik 1 website waar er wat over wordt gezegd en verder niets. Mijn paard heeft afgelopen dagen een heftige einschuss gehad en nu begint de huid los te laten. Heel akelig en ook pijnlijk. Ze krijgt hiervoor pijnstilling.
De DA adviseert vooralsnog er niets aan te doen en het met rust te laten (vooral droog te houden), iedere aanraking zorgt dat er huid loskomt. Ik ben benieuwd of er mensen zijn die ervaring hebben met dit verschijnsel en wat heb je er aan gedaan ?

claud1

Berichten: 1056
Geregistreerd: 12-03-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-19 19:15

niet toevallig een wit beentje?

claud1

Berichten: 1056
Geregistreerd: 12-03-07

Re: Loslaten opperhuid been

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-19 19:16

dit omdat met een wit beentje vasculitis op de loer ligt nml in combinatie met einschuss

tamary

Berichten: 29184
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Re: Loslaten opperhuid been

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-19 20:03

Of is de huid dus danig beschadigd door de infectie dat die door gebrek aan doorbloeding is afgestorven?

MightyMickey
Berichten: 63
Geregistreerd: 28-12-19

Re: Loslaten opperhuid been

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-12-19 20:56

Ze heeft geen vasculitis maar een acuut heel dik been met lekkage van serum door de huid heen hoogstwaarschijnlijk via een mokplekje wat is doorgeslagen naar binnen. De afgelopen 6 dagen is ze behandeld met antibiotica, pijnstillers en vochtafdrijvers. De laatste 3 dagen kreeg ze extra penicilline bij omdat De koorts aanbleef. Nu sinds 2,5 dag koortsvrij.
De DA had al gewaarschuwd dat als gevolg hiervan de huid als het ware losbarst van de onderhuid door de zee hoge druk waaronder de huid kwam te staan de eerste dagen. Ik ben benieuwd of iemand hier ervaring mee heeft?

Cemlys

Berichten: 14956
Geregistreerd: 13-01-03
Woonplaats: Nederland

Re: Loslaten opperhuid been

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-19 21:23

Paard wat ik vroeger reed heeft dit meermaals gehad, inderdaad niks aan doen. Volgens mij is er zelfs eens een groot deel hoefwand losgelaten.

Rambogirl

Berichten: 3588
Geregistreerd: 29-10-05
Woonplaats: Etten Leur

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-19 07:51

Is het been verbonden geweest?
Mijne heeft dit namelijk gehad toen ik zn been moest verbinden ivm een verdikking van zn pees en een wondje. Hier kan zn huid niet tegen en die kwam achterop zn pees volledig los. Bij het maken van een scan op de kliniek bij een andere dierenarts werd de rest van zn dode huid dan ook gelijk weggesneden. Ik moest er vervolgens meerdere keren per dag Tifene Pommade van Audevard erop smeren om de boel niet uit te laten drogen en te beschermen.
Sindsdient krijgt geen dierenarts me meer zo gek dat ik ze verbind.

MightyMickey
Berichten: 63
Geregistreerd: 28-12-19

Re: Loslaten opperhuid been

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-12-19 12:05

Nee ze was niet verbonden.

MightyMickey
Berichten: 63
Geregistreerd: 28-12-19

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-01-20 13:23

Ik vind het bijzonder hoe weinig informatie er te vinden is over de nazorg bij einschuss of lymfangitis terwijl het toch een veel voorkomend medisch probleem is. Vanwege mijn medische achtergrond weet ik het nodige van lymfoedeem bij mensen en de behandeling daarvan en ook bij paarden is het verbijsterend hoe weinig mensen hier echt kennis van hebben. Ook dierenartsen. In mensen-land weten ook bijzonder weinig artsen de ins en outs van lymfoedeem en de gevolgen die het kan hebben (ik spreek uit eigen ervaring).

Wat ik ook vreemd vindt is hoe weinig informatie je vindt over de nazorg. Er worden veel tegenstrijdige adviezen gegeven. Inmiddels heb ik me de afgelopen dagen behoorlijk ingelezen en zie dat er vooral in Duitsland veel kennis is van de werking van het lymfesysteem, zowel van mens als paard.
Morgen komt er in ieder geval iemand bij mijn paard voor nazorg, waarbij ik hoop dat zij de kennis heeft om mijn paard te helpen. Mijn paard is nu gelukkig koortsvrij en loopt weer goed op 4 benen op het harde. Ik stap haar 3x daags een half uur aan de hand en daarnaast komt ze dagelijks in een droge zandpaddock. Ik probeer het been zo rustig mogelijk te houden en te zorgen dat ze geen verdere wondjes oploopt. De vacht heeft inmiddels over een groot deel losgelaten en daaronder is gave huid zichtbaar. Die is rustig en verzorg ik met een creme.
Over het been verspreid zitten nog veel korsten als gevolg van de acute lekkage van lymfevocht door de huid heen.

Alle tips en ervaringen zijn meegenomen van mensen die ervaringen hebben met de nabehandeling. NB: mijn paard is een jonge KWPN-er zonder behang aan de benen en loopt in de sport op L/M niveau.

Habore

Berichten: 1127
Geregistreerd: 03-06-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-20 16:47

Mijn paard heeft indertijd einschuss gehad ten gevolge van vasculitis.

Ik heb beroep gedaan op Alex Brander en de honingzalf gebruikt.

http://veterinairewondzorg.nl/fotoverslagen

Kijk eens op zijn site, boordevol info.

Mijn paard kreeg geregeld terug opstoten van einschuss, ik heb dit met Steralyth ( product uit Duitsland dat daar in de wondzorg gebruikt werd) kunnen onder controle houden als hij opstoten had.
Het been werd dan ingepakt. Vele dikke waten voor de drukverdeling en dan vetwrap.

Hij heeft hier 8 jaar last van gehad, met soms 5 tot 10 opstoten per jaar. De laatste jaren zag ik het gewoon opkomen en was ik er altijd goed op tijd bij.

Hij is uiteindelijk aan iets heel anders overleden.

Juut

Berichten: 6900
Geregistreerd: 10-01-04
Woonplaats: Vlakbij het vagevuur

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-20 17:32

Als mld masseur regelmatig bij einshuss geweest. Beschadigde huid in de vorm van barsten/ sneetjes in de huid heb ik idd gezien, maar huid echt los laten niet. Ook nog niet over gehoord in (bij-)scholing... Ik ben benieuwd hoe de nazorg hierop wordt aangepast?

MightyMickey
Berichten: 63
Geregistreerd: 28-12-19

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-01-20 17:57

Hierbij enkele foto's van de stadia van afgelopen 2 weken:

1. De eerste dag, gezwollen been
Afbeelding

2. Na 2 dagen:massale lekkage serum (lymfevocht) door de huid
Afbeelding

3. Na 5 dagen: Grote oedeemcollectie bij de knie. (Inmiddels helemaal verdwenen)
Afbeelding

4. Na 6 dagen: beginnende loslating van de vacht
Afbeelding

5. Stand van zaken na 2 weken; doorgaande loslating van de vacht. Huid eronder is intact. Op onderbeen inmiddels veel korsten tussen de haren van opgedroogd serum/lymfevocht.
Afbeelding

Behandeling tot nu toe;
Dag 1 t/m 7: intraveneuze antibiotica, vochtafdrijvers en ontstekingsremmers en pijnstillers.
Koelen van het been met koud water.
Dag 3: wisselbaden (afspuiten) met lauw en koud water
Dag 5: aanvulling met intra musculaire pencilline wegens te weinig reactie op antibiotica
Dag 7: koortsvrij, gestopt met koelen v h been.
Dag 7: overgang op orale pijnstilling (Metacam) 1 x daags)
Been schoongemaakt met Hibiscrub.
Dag 13: halvering dosis Metacam

Vanaf dag 3 kort 3x daags stappen op het harde, zo'n 5 minuutjes.
Opgebouwd naar nu (dag 15) 3 x dd 30 min stappen aan de hand op het harde en vrije beweging in zandpaddock.

De kale huid verzorg ik met een verzachtende zalf (levertraanzalf).
Evt kleine wondjes of huidbeschadiging met honingzalf.
Verder wordt het been zo droog mogelijk gehouden.

Er komt morgen een MDL (manuele lymfedrainage) therapeut voor verdere nazorg.

MightyMickey
Berichten: 63
Geregistreerd: 28-12-19

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-01-20 20:33

Dag 16:
Door de MDL therapeut is de volgende behandeling gegeven:
- manuele lymfedrainage door speciale massage technieken
- lymfetaping achterste lymfeknopen (boven de knie)
Herhaalbezoek over een week.

Vandaag naar de kliniek geweest omdat ik twijfelde over de nabehandeling. Er worden steeds veel tegenstrijdige adviezen gegeven. Uiteindelijk heb ik besloten mijn dierenarts in de kliniek te volgen, die ik vertrouw en mij al meerdere malen goed heeft geholpen.

Het doel van onderstaande behandeling is het been in eerste instantie zo dun mogelijk te krijgen (wat logisch is, want een soortgelijke behandeling past men ook toe bij mensen met lymfe-oedeem). Het oedeem is nu nog "in beweging" waarbij de verwachting is dat we winst kunnen behalen. Of het been weer helemaal in de oude vorm terugkomt is onzeker.

Over enige tijd bekijken of een compressiekous (Hidez of Equicrown) een mogelijke aanvullende therapie is.

Het vervolg:

Dag 19:
- Gewassen met Hibiscrub en zoveel mogelijk korstjes (opgedroogd serum van de lekkage lymfevocht) verwijderd en zoveel mogelijk vacht geschoren. Goed droogmaken !
Afbeelding

- Behandeling met babyolie om de korstjes te verweken, daarna het been inzwachtelen van kogel tot spronggewricht.
Let op: onder de zwachtels (elastisch) altijd een onderlaag van watten of gelijksoortig voor gelijke drukverdeling. Watten zijn verkrijgbaar via o.a. Divoza;Robinson Gamgee wattenrol https://www.divoza.com/nl/robinson-gamgee-wattenrol. De elastische zelfklevende zwachtels (handig!) heb ik nu via de dierenarts meegekregen, maar zijn ook verkrijgbaar bij de ruitersportzaak (o.a. van Kerbl: https://www.agradi.nl/kerbl-bandage-vet ... -zwart.htm)

Als je niet goed weet hoe je dit moet doen, begin er dan niet aan want anders doet het meer kwaad dan goed. Het is heel belangrijk dat de drukverdeling gelijkmatig is.

Afbeelding

- Eventuele kleine wondjes of droge plekjes behandelen met honingzalf.

- Verder veel bewegen: onder het zadel, longeren, stappen aan de hand en vrije beweging in de paddock (wei op het moment te nat). Tijdens longeren of onder het zadel zwachtel af, wanneer deze weer opnieuw aangelegd moet worden. De zwachtel in ieder geval 's nachts omhouden zodat ze niet met een dik been uit de nacht komt.
NB: paard is niet kreupel, onstekings- en koortsvrij.

- Toedienen van Oedex (natuurlijke vochtafdrijvers) 2x dd bij het voer (vloeibare vorm)
Laatst bijgewerkt door MightyMickey op 09-01-20 20:53, in het totaal 3 keer bewerkt

Anoniem

Re: Loslaten opperhuid been; Einschuss/lymfangitis en nazorg

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-20 20:46

Is er nog een mld therapeut bij geweest?

MightyMickey
Berichten: 63
Geregistreerd: 28-12-19

Re: Loslaten opperhuid been; Einschuss/lymfangitis en nazorg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-01-20 20:53

@darkchrystal; ja, lees de post eventjes terug ;-)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-20 20:56

Ik zag het, maar niet of diegene ook geweest is.
Wel een heftige aandoening zeg!!
Ik hoop op snelle verbetering

Edit: zie nu je aangepaste post. Top

Juut

Berichten: 6900
Geregistreerd: 10-01-04
Woonplaats: Vlakbij het vagevuur

Re: Loslaten opperhuid been; Einschuss/lymfangitis en nazorg

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-20 22:40

Dank je voor je duidelijk verslag!
Vacht los laten had ik idd vaker gezien, dacht dat je echt huid loslaten bedoelde. Het was wel meer serumlekkage dan dat ik zover heb gezien.

Voor het zwachtelen: heb je de druk onder hoger dan bovenzijde? Ivm stuwing van lymfevocht. Verder goede acties genomen!

MightyMickey
Berichten: 63
Geregistreerd: 28-12-19

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-01-20 16:33

Dag 22: het been een week na de eerste MLD behandeling.

Afbeelding

Behandeling afgelopen week:
- opscheren van de benen voor beter zicht op eventuele mokplekjes e/o wondjes.
- rijden, longeren met longeerhulp en stappen aan de hand.
- dagschema: 's ochtends rijden/longeren of stappen aan de hand, dan in de paddock (ca 1,5 uur), 's middags rijden/longeren of stappen aan de hand (afhankelijk van het ochtend programma); in ieder geval 1x actief aan de hand en 1x actief in de bak.
Bij longeren en rijden gaat de zwachtel af.
- zwachtelen (overdag en 's nachts) met elastisch zelfklevende zwachtels en onderpads. Eerst het been goed schoon maken, los zand ervan af en insmeren met babyolie.

Vandaag voor het eerst de kant en klare vilten onderbandages gebruikt (te verkrijgen bij Divoza, https://www.divoza.com/nl/onderbandages-vilt-set-van-4). Deze werken heel fijn en handig en zijn wat fijner van vorm voor het onderbeen.
- verder 2x "gepoetst' met Hibiscrub om de korsten te verwijderen.

Vanavond (dag 23) de 2e MLD behandeling.
Laatst bijgewerkt door MightyMickey op 13-01-20 16:39, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Re: Loslaten opperhuid been; Einschuss/lymfangitis en nazorg

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-20 16:34

Hoe gaat het nu??

Rongyos
Berichten: 605
Geregistreerd: 11-04-12

Re: Loslaten opperhuid been; Einschuss/lymfangitis en nazorg

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-20 16:51

De E-pony van vrienden van me heeft tot 2x een heel heftige Einschuss gehad. Ook met loshangend vel e.d. Ze hebben drainagage gedaan en massage maar wat uiteindelijk het beste heeft geholpen was beweging en paard niet meer op stal, maar 24/7 buiten zodat ze altijd kan bewegen. Ze is inmiddels verkocht omdat haar ruiter te groot werd voor haar en heeft nu een heel leuke eigenaar. Na de 2e Einschuss is het been bijna weer helemaal geslonken, maar is net een pietsie dikker dan voorheen, dat gaat niet meer weg.

Randa_bas

Berichten: 7
Geregistreerd: 13-01-20

Re: Loslaten opperhuid been; Einschuss/lymfangitis en nazorg

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-20 16:52

Moeilijk proces! Hoe gaat het nu?

MightyMickey
Berichten: 63
Geregistreerd: 28-12-19

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-01-20 17:01

@Rongyos; 24/7 weidegang is geen optie, ik heb die mogelijkheid niet. Mijn paard staat niet aan huis en de weilanden zijn zo vreselijk nat, dan staat ze tot haar koten in de blubber wat ook niet bevorderlijk is.
Ook ben ik benieuwd hoe lang het uiteindelijk heeft geduurd voor het been weer dun was ? Weken, maanden ?
Tot nu toe is ze in ieder geval functioneel met het been. Dus dat is positief.

Rongyos
Berichten: 605
Geregistreerd: 11-04-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-20 11:44

MightyMickey schreef:
@Rongyos; 24/7 weidegang is geen optie, ik heb die mogelijkheid niet. Mijn paard staat niet aan huis en de weilanden zijn zo vreselijk nat, dan staat ze tot haar koten in de blubber wat ook niet bevorderlijk is.
Ook ben ik benieuwd hoe lang het uiteindelijk heeft geduurd voor het been weer dun was ? Weken, maanden ?
Tot nu toe is ze in ieder geval functioneel met het been. Dus dat is positief.


Ook geen paddock oid waar ze in kan?
Bij die pony heeft het echt maanden geduurd de 2e keer dat het been weer dun was. De eerste keer slonk het vrij snel, maar toen was er ook geen loslatende huid e.d.
2e Keer was gewoon heel heftig. Been bleef ook gewoon bewegen, maar vanwege de zwelling en vocht was ze wel heel stijf en liet ze het bijn niet toe om dat been op te tillen om haar hoef uit te krabben, dus dat was dan echt 5cm van de grond optillen en dan uitkrabben.
Ze hebben haar been ook nog eens laten tapen, maar ik weet meer niet of ze daar enthousiast over waren qua resultaat.

MightyMickey
Berichten: 63
Geregistreerd: 28-12-19

Re: Loslaten opperhuid been; Einschuss/lymfangitis en nazorg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-01-20 12:51

@Rongyos; even de post teruglezen :-) Overigens beweegt mijn paard haar been normaal en kan het ook normaal belasten, het is alleen dik.

Anoniem

Re: Loslaten opperhuid been; Einschuss/lymfangitis en nazorg

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-20 12:51

Komt de mld therapeut nog terug?
Dat kan sowieso goed helpen.