Earth schreef:Wat vervelend zeg, lijkt me voor je paard ook niet prettig. Ik snap je zorgen mbt inslapen. Wat ik me wel afvraag, is er verder onderzoek gedaan als in een longpunctie oid, bloedonderzoek, echo/foto van de longen en hart etc? Kan namelijk ook iets vanuit het hart zijn.
zacharyhill schreef:Als ik je verhaar lees zie ik mijn eigen paard.. Heel herkenbaar. Mijn paard hoest er wel bij. Ik heb met mijn paard op de kliniek geweest en daar heeft hij een longspoeling gehad. Zijn longen zijn echt heel slecht. Sinds een aantal jaar heeft hij er ook zware hartritmestoornissen bij dat doet hem ook niet goed.
Hij krijgt gestoomd hooi ik heb een haygain staan, 2 schepjes ventipulmin granulaat foenegriek en ecostyle long vitaal bij. Hij staat 24/7 buiten met schuilstal daar ligt vlas in hij mocht niet op stro staan.
Met de warme dagen had hij het ook heel erg zwaar en stond hij al pompend in de schuilstal terwijl hij op de wei kon en daar ook schaduw had. Hij had het erg zwaar en toen heb ik gezegd dat het klaar was. De dierenarts is er toen bij geweest maar hij klonk toen voor zijn doen vrij goed. De dierenarts heeft heb een injectie Dexafort gegeven en hij knapte weer flink op. Dit weer is zijn beste weer.
Ik weet niet hoe het volgend jaar zomer zal zijn hoe hij dan weer is. De winter komt hij altijd wel goed door hij loopt weer lekker te etteren en te donderen naar de rest en is hij happy, of hij nog een zomer gaat halen weet ik bij hem niet. Ligt ook aan zijn hart als dat plots stopt........Tevens heeft hij een zwakke kies breekt die verder kapot is het ook klaar de tandarts kan er niet bij hij heeft een klein smal bekkie deze moet er onder narcose uit dat durf ik niet meer aan ook geen lange trailer rit stel dat er wat gebeurt onderweg...
Sadira schreef:Zou 24/7 buiten staan jaarrond haar niet kunnen helpen ivm veel minder stof?
felicity schreef:Gekke is dat ze niet hoest of neusuitvloeiing heeft.
felicity schreef:Earth schreef:Wat vervelend zeg, lijkt me voor je paard ook niet prettig. Ik snap je zorgen mbt inslapen. Wat ik me wel afvraag, is er verder onderzoek gedaan als in een longpunctie oid, bloedonderzoek, echo/foto van de longen en hart etc? Kan namelijk ook iets vanuit het hart zijn.
Er is verder geen onderzoek gedaan.
Heeft de kliniek verder ook niet geopperd. Ik weet dan ook eerlijk gezegd niet waar ik het moet zoeken?
Om welke onderzoeken zou ik dan nog kunnen vragen?
Wel kwamen ze met puffers / dampers om de ventipulmin te kunnen stomen. En ook de dampbox in Utrecht is genoemd.
Earth schreef:]
Nou dan mag je ook wel een skup onder de kont krijgen en daar zelf achteraan gaanEr zijn genoeg onderzoeken nog te doen. En zeker omdat het al 8 jaar loopt had je ook een second opinion of iets kunnen doen. Bel even met een kliniek, een andere dan waar je eigen dierenarts zit, leg het even uit en overleg wat zinvol is en wat jij zou willen. Dat lijkt me toch wel stap nummer 1...
felicity schreef:zacharyhill schreef:Als ik je verhaar lees zie ik mijn eigen paard.. Heel herkenbaar. Mijn paard hoest er wel bij. Ik heb met mijn paard op de kliniek geweest en daar heeft hij een longspoeling gehad. Zijn longen zijn echt heel slecht. Sinds een aantal jaar heeft hij er ook zware hartritmestoornissen bij dat doet hem ook niet goed.
Hij krijgt gestoomd hooi ik heb een haygain staan, 2 schepjes ventipulmin granulaat foenegriek en ecostyle long vitaal bij. Hij staat 24/7 buiten met schuilstal daar ligt vlas in hij mocht niet op stro staan.
Met de warme dagen had hij het ook heel erg zwaar en stond hij al pompend in de schuilstal terwijl hij op de wei kon en daar ook schaduw had. Hij had het erg zwaar en toen heb ik gezegd dat het klaar was. De dierenarts is er toen bij geweest maar hij klonk toen voor zijn doen vrij goed. De dierenarts heeft heb een injectie Dexafort gegeven en hij knapte weer flink op. Dit weer is zijn beste weer.
Ik weet niet hoe het volgend jaar zomer zal zijn hoe hij dan weer is. De winter komt hij altijd wel goed door hij loopt weer lekker te etteren en te donderen naar de rest en is hij happy, of hij nog een zomer gaat halen weet ik bij hem niet. Ligt ook aan zijn hart als dat plots stopt........Tevens heeft hij een zwakke kies breekt die verder kapot is het ook klaar de tandarts kan er niet bij hij heeft een klein smal bekkie deze moet er onder narcose uit dat durf ik niet meer aan ook geen lange trailer rit stel dat er wat gebeurt onderweg...
Wat ontzettend naar dat die van jou er ook zo'n last van heeft.
Wat doet een longspoeling? Kun je daar mee zien hoe goed of hoe slecht het gesteld is?
Ventipulmin granulaat ken ik niet. Dat geef jij echt preventief naast de foenegriek en de ecostyle long vitaal. Merk je bij deze combi ook echt verschil?
felicity schreef:Sadira schreef:Zou 24/7 buiten staan jaarrond haar niet kunnen helpen ivm veel minder stof?
Dankjewel voor het mee denken.
Ze komt nu van 24/7 buiten. Maar dat was ook geen optie voor haar in de winter. Ze hadden daar geen schuilstal wel een rij bomen als beschutting. Maar daar deed ze het ook niet geweldig op ondanks een deken.
Ze staat nu in een inloopstal. Met een klein stukje bestraat buiten. Op rubberen matten met of nat hooi of voordroog. Daar is dus geen stof van droog hooi of bodembedekking in de buurt. En dat gaat nu goed. Overdag loopt ze gewoon op de wei.
Maar met de warme dagen had ze het zo zwaar benauwd. Ik weet dus niet of dat kwam door het warme weer, pollen, stof, zand of iets heel anders.
Heleennn schreef:Dus zorgen voor een plek waar ze 24/7 buiten kan met inloopstal heeft je probleem opgelost. Ik vind het vrij duidelijk te lezen in je verhaal dat opstoten steeds komen nadat je ze toch op stal zet, ook al is het voor een nacht. Waarom doe je dat? Ik zou het paard gewoon buiten laten ten allen tijde. wij hebben ook een oudere pony met luchtwegproblemen en heeft exact hetzelfde verhaal als de jouwe, wij hebben ze verhuisd naar 24/7 buiten met schuilstal. En dan ook gewoon daar laten staan, niet verhuizen en al zeker niet terug op stal zetten. Heeft nooit meer last gehad en ook niet in de zomer. Dat je paard het lastiger heeft in de hitte is logisch. Maar zet je paard aub nooit meer op stal, ook niet voor even omdat het winter is. Dat maakt het enkel erger!
felicity schreef:Word er wel gelezen?
Nogmaals ze staat nu s'nachts in een loopstal. Ze kan zelf kiezen of ze buiten op het stoepje staat of binnen op rubberen matten. Er is geen droog hooi of stro of ander stof in de buurt.
felicity schreef:Heleennn schreef:Dus zorgen voor een plek waar ze 24/7 buiten kan met inloopstal heeft je probleem opgelost. Ik vind het vrij duidelijk te lezen in je verhaal dat opstoten steeds komen nadat je ze toch op stal zet, ook al is het voor een nacht. Waarom doe je dat? Ik zou het paard gewoon buiten laten ten allen tijde. wij hebben ook een oudere pony met luchtwegproblemen en heeft exact hetzelfde verhaal als de jouwe, wij hebben ze verhuisd naar 24/7 buiten met schuilstal. En dan ook gewoon daar laten staan, niet verhuizen en al zeker niet terug op stal zetten. Heeft nooit meer last gehad en ook niet in de zomer. Dat je paard het lastiger heeft in de hitte is logisch. Maar zet je paard aub nooit meer op stal, ook niet voor even omdat het winter is. Dat maakt het enkel erger!
Word er wel gelezen?
Nogmaals ze staat nu s'nachts in een loopstal. Ze kan zelf kiezen of ze buiten op het stoepje staat of binnen op rubberen matten. Er is geen droog hooi of stro of ander stof in de buurt.
Gebruikers op dit forum: BlackClaw, criollolover, Esther, Isabel_k, michelle933, paardje2013 en 7 bezoekers