Het is voor ons eigenlijk nog een raadsel waarom ze nou net op dit moment maandagziekte moest krijgen omdat ze niet hoger in het voer staat dan normaal of ik harder dan normaal met haar gewerkt had
Maar goed, ze heeft het gehad daar valt niks meer aan te doen en ze zal er altijd gevoelig voor blijven nu, maar daar valt hopelijk wel wat aan te doen.
Meerdere mensen hebben me al tips gegeven zoals:
(natuurlijk) haar zo laag mogelijk proberen te houden in brok, eventueel bijvoeren met pulp, zemelen en mais, vitamine E met selenium bijvoeren en regelmaat in arbeid. Verder moest ik natuurlijk oppassen met weidegang als het gras weer welig begint te groeien.
De laatste dagen heeft ze in verband met die koliek ook voornamelijk op een hooi-dieet gestaan
en moest ze een dagelijks wandelregime met het vrouwtje ondergaan
(kon het vrouwtje ook weer eens de wandelschoenen aantrekken
). Sinds zaterdag krijgt ze weer een klein beetje brok maar verder voornamelijk nog steeds hooi. Haar dieet wil ik langzaam weer gaan uitbreiden met het voeren van pulp en haar dus zo laag mogelijk in het brok houden.
Mijn vraag is nu eigenlijk: wie kan mij nog meer tips geven wat betreft het (bij)voeren (dat ze me dus niet teveel gaat invallen waar ze al snel neiging toe heeft)? Pulp, zemelen en mais dus maar wat kan/mag nog meer? Wortels, brood, slobber, melange
En mais hoe? Grof of geplet, gehakseld, gesneden
Kortom, in welk voer zitten zo min mogelijk eiwitten?Vraag nr. 2: hoe kan ik het het beste weer het werk oppakken? Hoe rustig aan moet ik beginnen? Het normale werk wat ze hier voor deed was: stappen, draf en een klein beetje galop. Laten we zeggen dat draf toch zeker 70% van het werk omvatte en dan rustig arbeidsdraf, overgangen stap-draf-stap, verruimen, terug en vooruit schakelen en wat wijken voor linker- en rechterbeen (ow en niet te vergeten haar uitspattingen tijdens het galopperen nu ze erachter is gekomen dat ze dan heel goed kan bokken
).Alvast bedankt!
Het is meer een combinatie van... Mijn paard heeft het ook gehad. Wat heel belangrijk is om hem goed in te stappen (10 a 15 min.) en hem daarna heel goed uit te stappen. Als je paard een dag niet hoeft te werken voer hem dan alleen maar wortels ofzo bij i.p.v. muesli.
)