Het begon 12 juli.
Mando stond te kroelen en ik hoorde de volgende dag dat er schimmel bij dat paard was geconstateerd.
16 juli was de DA op stal dus die even laten kijken.
Schimmel.
Stalgenoot zou imaverol hebben maar dat kon ik niet vinden en ze was niet bereikbaar.
Daar ben ik 20 juli mee begonnen.
20 juli kwam daar jeuk bij dat hij alles kapot schuurde.

Staart in spoiler want die was vreselijk.

DA gebeld en die heeft hem de 23ste een spuit tegen de jeuk gegeven.
Jeuk ging een eind weg en de plekjes genazen ook mooi.
Even een vitaminespuit erin gedaan.
30 juli werd het steeds erger en DA geweest en weer spuit die minimaal 3 maanden moest werken.
Door het jeuken ook een bacteriële infectie opgelopen.
Verplicht vliegendeken op die ik dankzij de geweldige service van Equimatch gelijk kon halen.
Maar met 1 deken redt ik het niet dus ik ben op zondag nog een deken van halen.
De patiënt.

Nee hoor ik schuur niet.

3 augustus nog een extra wormenkuur gegeven want dat kon ook iets zijn. Ze hadden in april gehad.
Alles werd rustig in zijn lijf tot in de week van 27 augustus.
Hij kreeg allemaal schuurplekken onder zijn keel/hals en weer de DA laten komen.
Schraapsel genomen en die opgestuurd.

2 september de uitslag gehad.
Staphylococcen bacterie.
5 dagen antibiotica en hydrocortiderm smeren op de plekken.
Ook begonnen op advies van de DA met Redplex.
Er staat nog iets voor 4 weken op de kweek die uitslag krijg ik dan ergens eind volgende week.
Het ging de laatste tijd de goede kant uit, vanuit stal hebben ze nog een wormenkuur tegen bloedworm gehad want dat was geconstateerd.
Ik heb zijn voer onder de loep genomen en hij krijgt nu Vitalbix, klein beetje grasmix en Gluco Balance en zijn acerylsalicylzuur.
Tot hij vorige week weer ging schuren naar mijn idee.
Mijn gevoel zei dat die 5 dagen antibiotica niet voldoende was.
Afgelopen donderdag weer begonnen met een antibiotica kuur.
Hij heeft nog wat jeuk op zijn kont maar nu constateerde ik allemaal kleine korstjes.
Niet veel, niet groot maar op sommige plekken van die speldenknopjes en als ik het eraf krab dan vind jij dat lekker want het jeukt.
1 grotere plek van 5x5cm.
Ik weet dus niet wat dit is... dus dat is eigenlijk nu mijn vraag.... wat kan dit zijn.
Hij had ook zulke plekken in het begin in zijn kootholten en soms op zijn been.

Mijn idee cq gevoel zegt dat zijn lijf er het laatste uit aan het gooien is.
Mocht dit nog zo door gaan sudderen en het met 2 weken niet over is en we weer jeuk/schuurplekken krijgen dan gaan we naar Wolvega dat was het advies.
Maar nu zit ik te denken... wat zijn die kleine korstjes.
Ik ga het ook de DA vragen hoor maar dit is niet zo heftig allemaal als de afgelopen weken dus misschien weet iemand hier dit.
Ik krijg het niet heel goed op de foto maar op zijn been zie je de grotere versie
Bloedonderzoek is niet gedaan omdat het geen nut had met die bacteriën in zijn lijf dat zou alleen ontstekingswaardes tonen.
Verder is hij weer vrolijk, blij en heeft energie en we zijn weer aan het werk gegaan.
Hij is heel zielig geweest maar ik zie hem wel veel beter in zijn velletje komen.