Cushing, hoe voor het paard het zo optimaal maken?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
paardje87

Berichten: 923
Geregistreerd: 06-07-11

Cushing, hoe voor het paard het zo optimaal maken?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-07-20 13:15

Hoi allemaal,
Graag zou ik wat advies willen inwinnen.
Ik heb nu 16 jaar mijn haflinger Sep in mijn bezit. Sep is momenteel 22 jaar oud en ik heb vandaag te horen gekregen dat hij cushing/PPID heeft. Zijn waardes vallen mee, 92,4 dus ik ben er gelukkig ruim op tijd bij! Volgende week ga beginnen met de medicatie van een half pilletje per dag.

Nu is het zo dat hij wel enorm dik in zijn vacht zit en met de aankomende warme periodes maak ik me daar toch zorgen om. Van sommige kanten hoor ik, scheren en dun zomerdekentje op (hij staat namelijk in de zomermaanden ook in de avond op het land als het weer het toelaat), en van sommige hoor ik dat ik de vacht moet laten voor wat het is.

Ik vroeg mij af hoe iedereen dat aanpakt met een paard die cushing/PPID heeft. Ook vroeg ik mij af hoe ik het zo optimaal mogelijk voor hem kan maken naast de medicijnen die hij zal krijgen.
Naast de dikke vacht en de zogenaamde ‘hangbuik’ heeft hij echter geen symptomen.
Ik waardeer elk advies

cynthiar
Berichten: 4466
Geregistreerd: 08-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-20 13:24

Mijn paard is inmiddels overleden maar hij heeft zo’n 20 jaar cushing gehad.
Ten eerste begin met opbouwen van de medicijnen. Geef eerst 2 weken een kwart, dan twee weken 1/2, dan 2 weken 2/3,Dan een heel. Maar doet hij het goed op een 1/2 dan kan je dat ook een tijdje aankijken. Je kan altijd nog omhoog.
Ze kunnen in het begin misselijk worden van de medicijnen, dus daarom is geleidelijk opbouwen heel belangrijk. Ook al zegt je dierenarts van niet.
Ik zou je paard gewoon scheren, want met hitte is het geen doen voor je paard. Zeker haflingers kunnen een hele dikke vacht krijgen. Ze kunnen dan hun warmte helemaal niet kwijt. Desnoods scheer je een jachtmodel. Maar hou er rekening mee dat als ze nat geregend zijn het ook veellanger duurt voordat ze weer goed droog zijn, en dan kunnen ze het weer koud krijgen. Dus een dunne regen deken is wel gewenst op de wei met regen.
Als je meer wilt weten vraag maar hoor. Er is trouwens ook een cushing topic op Bokt.

0000
Berichten: 5477
Geregistreerd: 04-06-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-20 13:26

Ik heb een oudje met al een aantal jaren PPID. Ik heb hem dit jaar niet geschoren omdat hij goed genoeg door de vacht heen kwam. Wat trager dan de rest maar uiteindelijk prima. Vorige zomers heb ik het ook weleens wel gedaan als hij te lang in de vacht bleef en het bijvoorbeeld al vroeg heel warm was. Ik deed dan alleen bij heel slecht weer even een ongevoerd regendeken op. En verder gewoon goed kijken naar je paard en inspelen op de situatie. Ze hoeven er echt niet altijd heel veel last van te hebben. De mijne heeft eerst een periode helemaal niet op medicatie gestaan omdat de bijwerkingen erger waren dan de voordelen. Vooral veel jeuk en hij ging er enorm slecht van eten. Verder had hij toen ook niet echt klachten dus dat ging prima. Op den duur ging hij zich minder prettig voelen en sindsdien staat hij op een half pilletje per dag en heeft hij daar wel baat bij. Vooral ook je intuïtie blijven volgen, jij kent je paard het beste!

Misty12

Berichten: 7047
Geregistreerd: 31-10-05
Woonplaats: omgeving enschede, op de fiets, bij de paarden en soms gewoon in huis.

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-20 13:57

Mijn vorige paard had ook Cushing, gelukkig in lichte mate. we hebben haar een aantal keer in het voorjaar geschoren als ze erg last had van haar vacht en het al warm was. Maar dan een soort jachtmodel, nooit helemaal maar dat was voor haar genoeg.
En zoals gezegd: de medicijnen rustig opbouwen en kijken waar hij het het beste op doet. Volgens de dierenarts moest mijn paard eigenlijk een hele tablet, maar zij deed het prima op een half tabletje. En vanaf december tot juni kreeg ze een kwart tabletje. Dat werkte voor haar prima. De tabletjes smaken vies ( heb ik gehoord) , dus verstoppen in een stukje appel of wortel en dan geven. dat werkt prima.
Oppassen met suiker en zetmeel, maar je paard mag best een appel of wortel. Mijn paard was gek op appels/wortels en die kreeg ze ook gewoon. Zolang het bij 1 appel of wortel blijft kan dat gewoon. Geen kilo's gaan voeren.
Ik deed mijn merrie in de winter altijd goede dekens op, bij heel koud/nat weer met hals omdat ze zichzelf moeilijk warm kunnen houden. Officieel mogen ze ook niet meer op gras, maar mijn paard had daar weinig last van en ze mocht van mij gewoon op de wei. ( ze was 25 toen we er achter kwamen en is uiteindelijk in redelijk goede gezondheid 29 geworden).

Solistar

Berichten: 768
Geregistreerd: 31-05-07

Re: Cushing, hoe voor het paard het zo optimaal maken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-20 14:02


paardje87

Berichten: 923
Geregistreerd: 06-07-11

Re: Cushing, hoe voor het paard het zo optimaal maken?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-07-20 12:32

Ik heb wat rondgekeken in het topic en dat was erg interessant, alvast bedankt!

Nu zit ik alleen met wat vragen. Ik van de ene kant, begin met 1/8 en dan langzaam verhogen maar van andere hoor ik juist om er uberhaupt niet aan te beginnen ivm de mogelijke heftige bijwerkingen.

Naast dat hij lastiger door zijn wintervacht heen komt heeft hij geen enkele soorten klachten en is hij de altijd vrolijke pony die hij altijd al is geweest.

Wat raden jullie aan? Omdat ik van zoveel kanten zulke verschillende dingen hoor zie ik door de bomen het bos niet meer.

_Penotti
Berichten: 6267
Geregistreerd: 28-02-20
Woonplaats: Tussen de velden

Re: Cushing, hoe voor het paard het zo optimaal maken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-20 12:38

Als hij verder geen klachten heeft zou ik niet aan Pracend beginnen.
Bij mijn paard kwam ik er achter dat hij ppid had omdat hij licht bevangen was. Dan is het naar mijn idee geen keuze.

Jou paard zou ik wel scheren, of iig zijn hals en flanken.
Mocht hij wel klachten gaan krijgen kun je nog met de medicijnen gaan beginnen.

neetoch
Berichten: 1031
Geregistreerd: 16-06-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-20 12:41

Mag ik vragen wat de reden is geweest dat je hebt laten testen?

Als hij verder echt geen klachten heeft, dan zou ik er ook niet gelijk mee gaan beginnen, dat kan namelijk altijd nog als hij verslechterd en dus wel klachten krijgt.

Maar besluit je wel met prascend te beginnen, wil ik je op het hart drukken om idd met 1/8e te starten en dat heel rustig, dus pas zodra je merkt dat hij aan de dosis is gewend verder gaan opbouwen met net zulke kleine beetjes.

paardje87

Berichten: 923
Geregistreerd: 06-07-11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-07-20 12:51

Ik heb hem laten testen omdat hij echt nog een enorm dikke wintervacht zat en ik en meerdere mensen vermoeden dat hij misschien wel cushing kon hebben omdat hij wel de typische hangbuik had met een wat dikkere manenkam. Alleen omdat hij verder geen enkele klachten had twijfelde ik en ik wilde toch voor de zekerheid uitsluitsel. Nu is het ook zo dat zijn waarde erg laag zijn, 94,2 dus dat verklaard misschien het.

Met andere woorden, zolang hij geen klachten krijgt niet beginnen met prancend? Bij welke klachten vinden jullie het verstandig om wel te gaan beginnen?
Mijn dierenarts vertelde mij namelijk om meteen te beginnen met 1/2 of 1 volledige pil maar ik had daar zeer mijn bedenkingen over.

Scheren staat sowieso al op de planning voor volgende week!

neetoch
Berichten: 1031
Geregistreerd: 16-06-19

Re: Cushing, hoe voor het paard het zo optimaal maken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-20 13:15

Ik vind een dikkere manenkam wel iets om serieus rekening mee te houden. Dan zit het risico van hoefbevangen worden of zijn er toch wel in. Dus wij kunnen je hier geen advies in geven. En je moet niet echt iets gaan ophangen aan hoe hoog of hoe laag de waarde is hoor, er zijn paarden met toren hoge waardes zonder symptomen en klachten en paarden met bijwijze van maar 1 puntje boven de maximum waarde en die vallen bijna om van de klachten. Maar ga je eens goed inlezen in het topic wat hierboven genoemd is en daar je vragen stellen, want daar zitten de ervaringsdeskundigen.

capopjekop

Berichten: 30657
Geregistreerd: 30-11-03

Re: Cushing, hoe voor het paard het zo optimaal maken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-20 13:46

Ik heb zelf weinig veranderd. Ik voer ze al jaren zo suiker- en zetmeelarm mogelijk omdat grietje gevoelig was voor hoefbevangenheid. En sinds ik prascend geef kwamen ze goed uit de vacht. Alleen had grietje dit jaar wel moeite met verharen en last hiervan met het warme weer dus ik heb haar borst en nek deels geschoren. In mei was ze haar vacht wel kwijt.

cathyenbeau

Berichten: 548
Geregistreerd: 24-07-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-20 13:53

Hier ook een pony met hoge waarden >400 maar voor de rest alleen vachtklachten. Als ze hoefbevangen worden ben je eigenlijk al te laat vind ik. Nu is die van mij nog nooit bevangen geweest dus hier kan ik niet veel over zeggen.
Ze krijgt nu een halve tablet, al een paar jaar en de waarden zitten nu op de grens. Zowel in de winter als in de zomer scheer ik, want de vacht is ook ontzettend dik en dof. Ik merk echt dat ze opgelucht en energieker is als de vacht eraf is. Met een zomerdekentje gaat dit hartstikke goed.
Verandering van eetlust heb ik niet gemerkt, pil krijgt ze door haar voer heen maar ik heb het idee dat ze dit amper door heeft.

Mona81

Berichten: 919
Geregistreerd: 10-05-12
Woonplaats: Oegstgeest

Re: Cushing, hoe voor het paard het zo optimaal maken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-20 14:05

Ik zou wel de Prascend gaan geven. Als je er op tijd bij bent, kun je hem waarschijnlijk lang klachten vrij houden. Ik heb 3 paarden op de Prascend gehad en alle 3 knapten ze op, verder geen klachten. Als ze bevangen worden, ben je inderdaad al te laat. Dan blijven ze ook erg gevoelig voor bevangenheid. Bovendien richt het hoge cortisol gehalte best wel wat schade aan in het paardenlichaam. Dus als je dat laag kunt houden door de Prascend, dan is dat alleen maar mooi.

_Penotti
Berichten: 6267
Geregistreerd: 28-02-20
Woonplaats: Tussen de velden

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-20 14:21

Citaat:
ls ze hoefbevangen worden ben je eigenlijk al te laat vind ik.

Beetje rare uitspraak vind ik.
Als er geen eerdere klachten zijn, hoe zou je er dan eerder wat aan kunnen doen dan?
Geen lange vacht, geen harde manenkam.

Mijn paard heeft daarna nooit meer bevangen gestaan. Dus dat ze dan gevoeliger blijven geloof ik ook niet in. En heeft tot zijn dood járen later gewoon op gras gelopen.
Overigens stond hij toen niet ernstig bevangen, maar gevoelig, aangezien dat hij nooit was waren dat alarmbellen voor mij

Lotus83

Berichten: 5918
Geregistreerd: 02-10-09
Woonplaats: Naarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-20 14:29

_Penotti schreef:
Als hij verder geen klachten heeft zou ik niet aan Pracend beginnen.
Bij mijn paard kwam ik er achter dat hij ppid had omdat hij licht bevangen was. Dan is het naar mijn idee geen keuze.


Hier ben ik het mee eens..

Ik heb mijn merrie verloren vorig jaar en ik wil mijn ervaring wat betreft de prascend best met je delen in pb.

soms is het middel erger dan de kwaal

cathyenbeau

Berichten: 548
Geregistreerd: 24-07-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-20 15:00

_Penotti schreef:
Citaat:
ls ze hoefbevangen worden ben je eigenlijk al te laat vind ik.

Beetje rare uitspraak vind ik.
Als er geen eerdere klachten zijn, hoe zou je er dan eerder wat aan kunnen doen dan?
Geen lange vacht, geen harde manenkam.

Mijn paard heeft daarna nooit meer bevangen gestaan. Dus dat ze dan gevoeliger blijven geloof ik ook niet in. En heeft tot zijn dood járen later gewoon op gras gelopen.
Overigens stond hij toen niet ernstig bevangen, maar gevoelig, aangezien dat hij nooit was waren dat alarmbellen voor mij


Ts geeft aan dat haar paard een dikke vacht heeft, hangbuik en een dikkere manenkam. Hierdoor is het risico op bevangenheid groter. Ik bedoel dan ook niet dat je zomaar prascend moet geven als er niets aan de hand is. Maar als je weet dat je paard cushing heeft en risico op bevangenheid aanwezig is, waarom wachten totdat zover is als je het met prascend ook zou kunnen voorkomen?

_Penotti
Berichten: 6267
Geregistreerd: 28-02-20
Woonplaats: Tussen de velden

Re: Cushing, hoe voor het paard het zo optimaal maken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-20 15:03

Sorry, die dikke manenkam had ik overheen gelezen omdat ze dat in de eerdere berichten niet noemde.
Ja als die aanwezig is is dat wel een voorbode voor bevangen staan.

paardje87

Berichten: 923
Geregistreerd: 06-07-11

Re: Cushing, hoe voor het paard het zo optimaal maken?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-07-20 15:57

Klopt dat mijn paard een 'hangbuik' heeft en een wat dikkere manenkam maar dit heeft hij al letterlijk jaren. Minimaal 4-6 jaar al en nooit hoefbevangen geweest.. Vandaar de twijfels

cynthiar
Berichten: 4466
Geregistreerd: 08-03-05

Re: Cushing, hoe voor het paard het zo optimaal maken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-20 20:23

Je zou het ook eerst met monnikspeper kunnen proberen ipv Prascend.
Mijn paard had vanaf 12 jaar Cushing. Met 21 getest, dus toen pas wist ik het zeker. Een jaar monnikspeper gegeven. Maar naar een jaar werd hij erg down en sliep alleen maar. Toen dus met 22 met toen nog Pergolide begonnen. Binnen 3 dagen werd hij weer zichzelf. Tot zijn 29 op de mensen Pergolide gestaan, maar dat werd niet meer gemaakt dus moest ik over op Prascend. Maar toen ging hij eigenlijk verslechteren. Met 30 jaar en 7 maanden heb ik hem vanwege koliek in moeten laten slapen.
Maar ik had dus toch wel het idee dat de mensen pillen toch beter waren dan de paardenvariant, ondanks dat het hetzelfde zou moeten zijn.

Nyaleti

Berichten: 6177
Geregistreerd: 05-04-10

Re: Cushing, hoe voor het paard het zo optimaal maken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-20 20:38

Ik zou gewoon eens beginnen met de Prascent en daarna je eigen mening vormen. Bijvoorbeeld 1/4 en dat voor 2 maanden geven, het duurt lang voor het effect heeft.
Harde manenkam kan een teken zijn van vergrote kans op HB toch? Je hebt hem laten testen voor een reden, er 'niks' aan doen zie ik zelf niet als een optie.
Staat hij op het gras? Kan hij daar vanaf? Kun je zelf veel aanpassen aan het voer? Dan heb je al meer mogelijkheden om hem zo te laten ipv te beginnen met de Prascent.
Weinig suikers en weinig zetmeel is belangrijk.

henshem
Berichten: 1130
Geregistreerd: 20-09-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-20 20:40

Een van mijn paarden heeft jaren op prascend gestaan. In het begin heel lage dosering maar die moest ik wel een paar keer verhogen. Hij had geen last van bijwerkingen. Uiteindelijk 29 er mee geworden met goede kwaliteit van leven.

LotusBloem79
Berichten: 2
Geregistreerd: 25-09-20

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-20 00:05

paardje87 schreef:
Hoi allemaal,
Graag zou ik wat advies willen inwinnen.
Ik heb nu 16 jaar mijn haflinger Sep in mijn bezit. Sep is momenteel 22 jaar oud en ik heb vandaag te horen gekregen dat hij cushing/PPID heeft. Zijn waardes vallen mee, 92,4 dus ik ben er gelukkig ruim op tijd bij! Volgende week ga beginnen met de medicatie van een half pilletje per dag.

Nu is het zo dat hij wel enorm dik in zijn vacht zit en met de aankomende warme periodes maak ik me daar toch zorgen om. Van sommige kanten hoor ik, scheren en dun zomerdekentje op (hij staat namelijk in de zomermaanden ook in de avond op het land als het weer het toelaat), en van sommige hoor ik dat ik de vacht moet laten voor wat het is.

Ik vroeg mij af hoe iedereen dat aanpakt met een paard die cushing/PPID heeft. Ook vroeg ik mij af hoe ik het zo optimaal mogelijk voor hem kan maken naast de medicijnen die hij zal krijgen.
Naast de dikke vacht en de zogenaamde ‘hangbuik’ heeft hij echter geen symptomen.
Ik waardeer elk advies



Ik was benieuwd hoe het nu met je paard gaat.
Mijn paard heeft ook PPID. Sinds ik op aanraden van Mariska van Het stralende paard (ze heeft ook een website), voer van St. Hippolyt ben gaan voeren naast de 3 consulten bij Mariska, is mijn paard zoveel verbeterd. Op dit moment geef ik zelfs geen medicijnen. Het voer is graanvrij, melassevrij, suikerarm en koolhydraatarm. Mijn merrie is veel levendiger, haar vacht is mooi kort en glanst weer. Haar ogen zijn helder en schoon. Ze heeft geen jeuk meer. Ze hoeft ook niet meer zoveel te plassen (merk dat haar stal veel droger en schoner is). De hoefsmid kon de laatste keer merken dat haar hoeven sterker en harder zijn geworden.