Pony maakt proppen na gebitsbehandeling

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Koekie73

Berichten: 2673
Geregistreerd: 30-10-16

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-10-20 17:07

Lief! Hij kauwt nog steeds niet op een normale manier en heeft er duidelijk nog moeite mee. Inmiddels krijgt hij wel weer voldoende binnen. Hij heeft alleen ook meer moeite om bijv het korte gras te kauwen dus we halen hem al een paar dagen met 'hamsterwangetjes' van de wei. Dus niet alleen de speekselklieren zijn door het korte gras opgezet maar ook wat vocht bij zijn kauwspieren/klieren. Onschuldig maar het geeft wel aan hoeveel meer moeite het hem kost.

Dochter heeft het rijden weer voorzichtig opgepakt en heel toevallig komt er een bitfitter morgen op stal en ik vind het wel fijn dat ze nu even mee kan kijken.
Verder is het zo'n braverd. Hij is niet zo'n knuffelkont maar sinds dit gebeuren, komt hij de hele tijd knuffels halen :knuffel:[/quote]

Wat enorm sneu toch... wel blij om te lezen dat hij weer voldoende binnen krijgt. Maar echt te erg dat alles zo opgezet is ook. Arm dier.

Ben wel benieuwd wat de bitfitter erover zegt.

En hoe is het met je dochter? Kan zij inmiddels een beetje omgaan met de situatie?[/quote]

De bitfitter kon de eerste kies amper goed voelen omdat er zoveel vanaf is |( |( |(
Dochter is er nog wel van onder de indruk en is heel voorzichtig. Ze is sowieso erg zuinig op hem ;-) maar nu zou ze hem het liefst in bubbeltjesplastic doen geloof ik :o
We hebben een iets stabieler bitje nu waar hij fijn op liep vandaag. Dochter rijdt hem iets minder de komende weken en ze doen lekker wat andere dingen (schriktraining ed. Genoeg leuks te bedenken) Hij reageert goed op het rijden, maar hij is ook best een bikkeltje dus ik denk dat het goed is dat we rustig aan doen de komende tijd. We hebben de oefencrossen die op het programma stonden afgezegd.

Arabesk

Berichten: 28675
Geregistreerd: 19-03-04
Woonplaats: Aan de dijk tussen Hoorn en Enkhuizen

Re: Pony maakt proppen na gebitsbehandeling

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-20 17:19

Er is echt veel af zeg, niet alleen van het kauwoppervlak, maar ook van de zijkant aan de wangkant zeg maar. Die heeft over 100 jaar nog steeds geen haken....

Het erge is, dat dit bij een heel aantal tandartsen standaard is. Lekker kort en glad. -O-

Heb je ook nog foto's van de onderkaak?

Jessix

Berichten: 16449
Geregistreerd: 22-08-06
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-20 17:25

Echt schandalig eigenlijk... dan heb je nog geluk dat hij geen slokdarm verstopping heeft of erger omdat hij niet goed kan kauwen.

Koekie73

Berichten: 2673
Geregistreerd: 30-10-16

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-10-20 18:57

Jessix schreef:
Echt schandalig eigenlijk... dan heb je nog geluk dat hij geen slokdarm verstopping heeft of erger omdat hij niet goed kan kauwen.


Nou ja, daar was ik de eerste dagen dus inderdaad heel bang voor. Gelukkig is hij door de staleigenaren heel goed in de gaten gehouden.

Koekie73

Berichten: 2673
Geregistreerd: 30-10-16

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-10-20 18:59

Arabesk schreef:
Er is echt veel af zeg, niet alleen van het kauwoppervlak, maar ook van de zijkant aan de wangkant zeg maar. Die heeft over 100 jaar nog steeds geen haken....

Het erge is, dat dit bij een heel aantal tandartsen standaard is. Lekker kort en glad. -O-

Heb je ook nog foto's van de onderkaak?


Ja, heb ik wel:

Afbeelding

Ik hoop dat anderen ook wat hebben aan dit topic. Het blijft lastig als
leek, maar het is denk ik wel goed om wat meer op de hoogte te zijn over wat er kan gebeuren. Wat een gerenomeerde kliniek toch blijkbaar normaal vindt. Maar mijn pony toch echt flinke problemen oplevert.

Ik werd vandaag echt weer verdrietig (en boos) toen de bitfitter (b ianca l odeweegs) zei dat ze de 1e kies amper kon voelen.

Koekie73

Berichten: 2673
Geregistreerd: 30-10-16

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-01-21 16:22

Voor de liefhebbers maar weer een update-je en voor mezelf wel een handig naslagwerk om terug te lezen, merk ik.
Pony doet het goed. In maart komt de tandarts, die de second opinion heeft gedaan, weer controle doen. Daar ben ik erg benieuwd naar.
Pony lijkt normaal te eten. Hij krijgt nog wel 1x per week geweekt grasbrok met speedbeet bij met ekyguard omdat hij door de pijnstilling ook weer maagzweren had gekregen. Hij blijft zo mooi op gewicht.

Dochter is weer lekker aan het rijden met hem en dat gaat super. Hij is met regelmaat weer lekker zijn eigenwijze zelf, maar vaker de lieve meewerkende knappe clown <3
Ze zijn helemaal klaar om hun 1e B proef te starten en hun 1e B parcours te springen dus kom maar op als het weer mag.

Deze week wilde ik hem een appeltje geven..... die kon hij dus echt niet door krijgen. Dus appeltje doormidden. Na een tijdje mee in zijn mond gespeeld te hebben kwam dat ook weer naar buiten. Hij kan het dus echt nog niet doorbijten. Dat vond ik toch nog wel wat confronterend.
Logisch wel als je bedenkt hoe glad het gevijld is maar toch confronterend. Benieuwd wat de tandarts er van cont in maart.

Ik zag dat 1 van de paardenartsen van de bewuste kliniek een challenge op insta doet met het doorbijten van een winterpeen door paarden.... (dat kan pony dus niet.... door de behandeling van 1 van hun artsen) Ik ben maar even op mijn handen gaan zitten :+ :+ :+

Saaams

Berichten: 13271
Geregistreerd: 20-01-10

Re: Pony maakt proppen na gebitsbehandeling

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-21 16:24

Maar is er dan niet toch onderliggend meer aan de hand? EORTH?

Babootje

Berichten: 26334
Geregistreerd: 25-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-21 16:25

Koekie73 schreef:
Ik zag dat 1 van de paardenartsen van de bewuste kliniek een challenge op insta doet met het doorbijten van een winterpeen door paarden.... (dat kan pony dus niet.... door de behandeling van 1 van hun artsen) Ik ben maar even op mijn handen gaan zitten :+ :+ :+


Nou dat was wel confronterend. Heb je ooit nog excuses gekregen?

Koekie73

Berichten: 2673
Geregistreerd: 30-10-16

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-01-21 16:58

Saaams schreef:
Maar is er dan niet toch onderliggend meer aan de hand? EORTH?


Nee hoor, hij is daarna uitgebreid onderzocht. Zijn gebit is gewoon zo glad als een ijsbaan gevijld. Echt alles. Dat heeft veel tijd nodig. Er moeten nu weer een soort 'dammetjes' aangroeien waardoor hij weer 'grip' kwijt, zeg maar. Kleine, wat minder harde wortels krijgt hij bijvoorbeeld wel al door.

Koekie73

Berichten: 2673
Geregistreerd: 30-10-16

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-01-21 17:02

Babootje schreef:
Koekie73 schreef:
Ik zag dat 1 van de paardenartsen van de bewuste kliniek een challenge op insta doet met het doorbijten van een winterpeen door paarden.... (dat kan pony dus niet.... door de behandeling van 1 van hun artsen) Ik ben maar even op mijn handen gaan zitten :+ :+ :+


Nou dat was wel confronterend. Heb je ooit nog excuses gekregen?


Ik heb een email gekregen waarin hij schreef dat hij het vervelend vond dat ik ontevreden was. Dat ik daarom dan de rekening niet hoefde te betalen. Dat was het. Hij ontkende de rest dus excuses waren er ook niet nee.
Hij vindt het gebit zo 'mooi' glad heel normaal en dat hij 'even' wat minder goed kon eten en 'wat pijn' had hoorde erbij.
Ik heb het daarbij gelaten. Totaal geen zin in een wellesnietes, deze reactie was al zo voorspelbaar. Aan de gebitten van mijn dieren komen ze niet meer.

myk_en_shant

Berichten: 3269
Geregistreerd: 15-12-10
Woonplaats: Steenwijkerwold

Re: Pony maakt proppen na gebitsbehandeling

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-21 17:15

Oef arm peertie, die tandarts heeft echt slecht werk afgeleverd en dat voor een gerenommeerde kliniek. Helaas genoeg verhalen gehoord van mijn paardentandarts over dit soort praktijken.

Fijn dat ie toch ondertussen weer beter kan eten.