Een tijdje geleden (2 maand geleden) is de Dierenarts gekomen voor zijn geslachtsdeel te komen wassen, ik laat het een dierenarts doen omdat hij niet graag heeft dat er iemand aankomt.

Dit was de eerste keer dat ik dit heb laten doen sinds ik hem heb gekocht in 3 jaar tijd.
Er zat niet zo heel veel vuil in maar we hebben wel gezien dat hij daar melanomen heeft...
1 was een beetje groter dan een knikker en rondom zaten er nog 6-8 kleintjes...
(Ik heb er foto's van maar weet niet of ik deze hier kan plaatsen aangezien het blijkbaar strafbaar is als je dit op het internet plaatst

De dierenarts zei dat ik me niet echt zorgen hoefde te maken, ze zei zolang dat het niet snel groeit is het niet erg.
Maar hoe kun je nu weten of het echt slecht aardig is en of het paard kanker heeft? Ik kan het niet in de gaten houden omdat ik hem daar niet mag aanraken

Mijn paard is vaak wel moeilijk op gewicht te krijgen... niet dat hij graat mager is maar je ziet af en toe zijn ribben toch.
Hij wordt momenteel niet te veel aan het werk gezet omdat ik niet zo heel veel tijd had om te rijden, af en toe longeerde ik hem wel en deed ik wat vrijheidsdressuur. Nu heeft hij ook enkele weken terug mogelijk een hoefzweer gehad (deze konden we niet direct vinden dus we hebben 2 weken gewacht en ineens liep hij niet meer mank. Dus veel bespiering heeft hij ook niet meer

Soms voelt hij heel warm aan terwijl hij niet gewerkt heeft en het vrij fris is buiten, hij zweette niet als hij zo heel warm aanvoelt. ik heb zn koorts nog niet gemeten omdat hij blijkbaar durft stampen als je dit wil meten (volgens z'n vorige eigenaars)
Hij staat wel 24/7 op de wei met veel gras en ik geef hem nog hooi bij. hij krijgt ook nog 2 keer per dag slobber om hem wat te laten bij komen. ( dit heb ik besproken met de dierenarts)
Mijn ruin is 16 jaar oud en is een schimmel voor moest dit belangrijk zijn.
even kort wat mijn vragen zijn:
- wat zijn jullie ervaringen met melanomen?
- hoe kun je weten of ze slecht aardig zijn? (symptomen)
- Is het laten verwijderen van een melanoom een goed idee? (ik heb gehoord dat ze toch terug groeien)
- Kunnen paarden lang leven met melanomen?
Hopelijk kan iemand me helpen, sorry dat het vrij onduidelijk is misschien