Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
geral schreef:Maandblindheid komt van ziekte van Weil, veroorzaakt door ratten.
Jannepauli schreef:Ik acht mezelf inmiddels een deskundige op het gebied van maanblindheid.
De oorzaak van uveitis ( zo heet het officieel) is niet éénduidig, maar ziekte van Weil heeft er niks mee te maken. Waar het wel mee te maken kan hebben is een bacteriële infectie door leptospiren. Daarnaast zijn nog vier andere factoren die mee kunnen spelen, waaronder problemen met het immuunsysteem.
Citaat:Een hele informatieve site erover
Jannepauli schreef:Ik acht mezelf inmiddels een deskundige op het gebied van maanblindheid.
De oorzaak van uveitis ( zo heet het officieel) is niet éénduidig, maar ziekte van Weil heeft er niks mee te maken. Waar het wel mee te maken kan hebben is een bacteriële infectie door leptospiren. Daarnaast zijn nog vier andere factoren die mee kunnen spelen, waaronder problemen met het immuunsysteem.
Hoe dan ook: in Nederland wordt er geen effectieve behandeling gegeven, men doet niet meer dan zalven ( dexamethason) en atropinedruppels of - zalf. Mijn paard heeft 3 weken totaal voor niks in Utrecht gestaan.
Helaas kun je de aandoening daarmee wel even onderdrukken, maar de ziekte komt gegarandeerd terug (100% zeker!!) en de schade die dan telkens aan het binnenoog ( achterste oogkamer) veroorzaakt wordt, leidt uiteindelijk tot het blind worden van het paard. Bovendien: de actute infectie is zéér, zéer pijnlijk voor je paard.
Aan de universiteit in München zit Prof. Gerbrands die, samen met prof. Tóth een operatie uitgedokterd heeft, die wél helpt: vitrectomie.
Mijn paard is recentelijk met zeer positief resultaat geopereerd en de kans dat de uveitis ooit nog terugkomt is gedaald tot 4%. Dat lijkt me de moeite waard nietwaar?
Als je meer wilt weten, stuur me maar een prive mailtje met je telefoonnummer dan bel ik je wel even om je meer te vertellen en op het spoor te zetten van de kliniek.
Marianne