maanblind

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Mini2016

maanblind

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-04-05 23:13

Vandaag hoorde ik van de dierenarts dat mijn paard maanblind is.
Wie kan me daar meer over vertellen en weet er iemand info te staan op het internet.

Bedankt

geral

Re: maanblind

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-05 23:23

Maandblindheid komt van ziekte van Weil, veroorzaakt door ratten.
Daardoor gaat het oog steeds ontsteken, van liever lee wordt het oog blind Ach gut
Ik heb twee pony's gehad met dit euvel, heb bij de laatste pony veel onderzoek laten doen, het ging toen alleen zo snel, dat het dier blind was voordat we echt iets konden doen Ach gut
In Munchen zit een dierenartenpraktijk, die als het alleen nog maar een oogontsteking is, kunnen opereren, alleen je hebt geen garantie dat die operatie werkt.
Wat ik wel weet is dat dat de beste kliniek is. Ik ben er zelf geweest en heb met die dr. Jens gesproken. Haha!
Verder kan je in Utrecht informeren, weten er ook veel van, maar onze pony heeft daar 3 dagen gestaan, terwijl ze al wisten dat hij blind was en ze niks meer konden doen Clown Dus daar trap ik niet meer in.

Ik ben inmiddels de link van die kliniek in Munchen kwijtgeraakt, maar met het woord maandblindheid op google heb ik toen een site gevonden van die kliniek Haha!
Dus probeer het zeker, zolang het dier niet blind is, is er een kleine kans dat ze je daar kunnen helpen Haha!

succes ermee Ach gut

Mini2016

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-04-05 23:29

bedankt voor je reactie.

de dierenarts zei ook al zo iets. over een kliniek in duitsland.
Ze komen maandag weer dus ik hoor dan wel wat ze wil gaan doen.
Hij moet waarschijnlijk dan naar utrecht

Vlimmen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-05 13:35

geral schreef:
Maandblindheid komt van ziekte van Weil, veroorzaakt door ratten.

Dit is niet helemaal waar, maanblindheid wordt meestal veroorzaakt door een reactie van het eigen immuunsysteem, men is er nog niet uit wat nou precies de aanleiding vormt voor de ontsteking. Het kan aan een of beide ogen voorkomen en heeft de neiging om steeds weer terug te komen waardoor het oog verder achteruit gaat.

Bij een aanval van maanblindheid kan het dier echt ziek zijn, inclusief koorts en verminderde eetlust. In ieder geval is het oog acuut pijnlijk en moet er zo snel moglijk een dierenarts naar kijken

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-05 13:53

Ik acht mezelf inmiddels een deskundige op het gebied van maanblindheid.

De oorzaak van uveitis ( zo heet het officieel) is niet éénduidig, maar ziekte van Weil heeft er niks mee te maken. Waar het wel mee te maken kan hebben is een bacteriële infectie door leptospiren. Daarnaast zijn nog vier andere factoren die mee kunnen spelen, waaronder problemen met het immuunsysteem.

Hoe dan ook: in Nederland wordt er geen effectieve behandeling gegeven, men doet niet meer dan zalven ( dexamethason) en atropinedruppels of - zalf. Mijn paard heeft 3 weken totaal voor niks in Utrecht gestaan.
Helaas kun je de aandoening daarmee wel even onderdrukken, maar de ziekte komt gegarandeerd terug (100% zeker!!) en de schade die dan telkens aan het binnenoog ( achterste oogkamer) veroorzaakt wordt, leidt uiteindelijk tot het blind worden van het paard. Bovendien: de actute infectie is zéér, zéer pijnlijk voor je paard.

Aan de universiteit in München zit Prof. Gerbrands die, samen met prof. Tóth een operatie uitgedokterd heeft, die wél helpt: vitrectomie.
Mijn paard is recentelijk met zeer positief resultaat geopereerd en de kans dat de uveitis ooit nog terugkomt is gedaald tot 4%. Dat lijkt me de moeite waard nietwaar?

Als je meer wilt weten, stuur me maar een prive mailtje met je telefoonnummer dan bel ik je wel even om je meer te vertellen en op het spoor te zetten van de kliniek.

Marianne

Vlimmen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-05 14:56

Jannepauli schreef:

De oorzaak van uveitis ( zo heet het officieel) is niet éénduidig, maar ziekte van Weil heeft er niks mee te maken. Waar het wel mee te maken kan hebben is een bacteriële infectie door leptospiren. Daarnaast zijn nog vier andere factoren die mee kunnen spelen, waaronder problemen met het immuunsysteem.

Nog even voor de deskundige: Ziekte van Weil= leptospirose

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-05 15:17

Hoe deskundig moet je zijn!!!
Leptospirose (o.a. de Ziekte van Weil) is een verzamelnaam van ziekten, die veroorzaakt worden door leptospiren. Leptospiren zijn beweeglijke bacteriën, die in staat zijn om via wondjes van het slijmvlies van neus of mondholte en zelfs via de huid het lichaam binnendringen.
Eén van die leptospirosen is de Ziekte van Weil

Een beetje gelijk, maar niet helemaal.. Haha!

Kyona

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-05 19:30

Sluit me aan bij de info. van JP hierboven. Helaas heb ik er ook veel ervaring mee opgedaan. Die operatie in Duitsland kan niet bij alle paarden, maar daar kunnen ze een geschiktheidsonderzoek voor doen. Overigens is de kans wel groot dat het uiteindelijk ook naar het andere oog gaat.
Als je meer info. wilt, stuur dan even een pb met je e-mailadres. Ik moet nog ergens een heel bestand hebben met allemaal info. hierover.

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-05 11:16

Er wordt inderdaad niet meteen of altijd naar het operatie-mes gegrepen - in sommige gevallen is de schade al te groot, of zijn er andere redenen die een operatie in de weg staan of onmogelijk maken. Helaas moet in enkele gevallen zelfs het hele oog verwijderd worden om een paard verder lijden te besparen ( een telkens terugkerende uveitis is zéér pijnlijk en daarnaast heel erg belastend voor het immuunsysteem).

Ik ben met mijn paard in Hochmoor geweest waar één van de 'uitvinders' van de vitrectomie werkzaam is, Prof.Dr. Tóth ( Hongaarse arts). Het eerste wat ze daar doen is een oogscan maken ( dit doen ze in NL ook niet) en op basis daarvan wordt een verdere behandeling geadviseerd.

Bij mijn paard zijn de resultaten geweldig - ( en ze was een 'zwaar' geval) met uveitis aan beide ogen.

Knavia

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-05 20:07

In Amerika doen ze vaak de lens weghalen, omdat ze denken dat de immuunreactie vooral op weefsel in de lens gericht is. De resultaten daar zijn zeker niet zo goed als die hierboven voor Duitsland worden beschreven.
Bovendien zijn de meeste paarden met episodes van maanblindheid prima te behandelen op de ouderwetse manier (dus druppelen en eventueel een paar spuiten). Wat wel balen is, is dat er vaak nadien toch een zekere littekenvorming in de ogen ontstaat, dat kunnen de meer oplettende dierenartsen tijdens een verkoopkeuring ontdekken, en zo'n paard daalt dus nogal in prijs voor de handel.
Zit je dus dagenlang om de 4 uur de ogen te druppelen, kost het je behalve de dierenarts ook nog flink wat euro's aan de waarde van je knol.

Mini2016

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-04-05 13:30

Iedereen bedankt voor de reactie's ben er een stuk wijzer door geworden

ancksunamun

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-05 15:33

Een hele informatieve site erover;

http://www.igs.net/~vkirkwoodhp/eru.htm

Staat alles wat je moet weten als eigenaar van een paard met maanblindheid. Mijn (toekomstige) paard is blind aan een oog, door een uit de hand gelopen ontsteking, em hij heeft nu nergens last van, ook niet van zijn 'goede' oog, maar het zou maanblindheid kunnen zijn.

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-05 21:42

Citaat:
Een hele informatieve site erover

Dat is zeker een informatieve en interessante site!

Nu dat ik zelf het verschijnsel maanblindheid met met mijn paard heb doorgemaakt, is het me vooral zo opgevallen hoe weinig DA's tot en met de Faculteit in Utrecht toe, werkelijk concrete en adequate hulp kunnen geven. Zoals ook op de door jouw aangedragen site vermeld wordt, wordt er vaak een verkeerde diagnose gesteld en de behandeling in Nederland beperkt zich bijna uitsluitend tot zalven, atropine en corticosteroiden. Dat geeft allemaal verlichting op de korte termijn, zeker, maar het beroerde is dat je er op de lange termijn niks mee opschiet. De aandoening komt in bijna alle gevallen terug.

In mijn geval heeft men in Utrecht zelfs geen antibiotica willen geven - wat voor mij de reden is geweest om daar op te stappen en mijn heil in Duitsland te gaan zoeken. Het paard was daar binnen een week van de infectie af én klaar voor de operatie. Het resultaat is tot nu toe bijzonder goed, het paard heeft aan beide ogen het zicht weer geheel terug en ook al kan ik op dit moment nog niet de lange termijn overzien, ik ben er van overtuigd dat het probleem nu onder controle is.

De resultaten in Amerika van de uveitis-behandeling zijn minder goed dan in Duitsland. Informatie over de 'duitse' behandeling vind je op:
www.tierklinik-hochmoor.de - er is een nederlandse pagina op die site.

Desiree

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-16 20:30

Jannepauli schreef:

Hoe dan ook: in Nederland wordt er geen effectieve behandeling gegeven, men doet niet meer dan zalven ( dexamethason) en atropinedruppels of - zalf. Mijn paard heeft 3 weken totaal voor niks in Utrecht gestaan.
Helaas kun je de aandoening daarmee wel even onderdrukken, maar de ziekte komt gegarandeerd terug (100% zeker!!) en de schade die dan telkens aan het binnenoog ( achterste oogkamer) veroorzaakt wordt, leidt uiteindelijk tot het blind worden van het paard. Bovendien: de actute infectie is zéér, zéer pijnlijk voor je paard.

Aan de universiteit in München zit Prof. Gerbrands die, samen met prof. Tóth een operatie uitgedokterd heeft, die wél helpt: vitrectomie.
Mijn paard is recentelijk met zeer positief resultaat geopereerd en de kans dat de uveitis ooit nog terugkomt is gedaald tot 4%. Dat lijkt me de moeite waard nietwaar?

Als je meer wilt weten, stuur me maar een prive mailtje met je telefoonnummer dan bel ik je wel even om je meer te vertellen en op het spoor te zetten van de kliniek.

Marianne

Ik ken nu een geval van maanblindheid en heb hier op het topic gezocht naar dit onderwerp. Ik stuitte op deze reactie. Heb je enige idee wat de behandeling kost?
Helaas is bij het betreffende paard niet zo adequaat ingegrepen en het is al bijna blind aan het oog. Hoewel het paard niet meer van mij is, zoek ik naar mogelijkheden.

Ygold

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-20 08:02

Daar ben ik ook wel heel benieuwd naar, ondertussen wel een aantal jaren verder...