EOTHR
Mijn paard van 24 heeft EOTHR sinds 5 jaar. Dat is een (pijnlijke) gebitsaandoening die progressief is. Het gaat dus niet meer over maar wordt alleen maar erger en pijnlijker. Ook zijn kiezen beginnen ‘op’ te raken, dus vlak van profiel en kort. Hij heeft al diastasen (ruimte tussen de kiezen die regelmatig schoongemaakt moeten worden. Anders maakt ie proppen van zn hooi. En hij is al een kies kwijt. Hij krijgt vanwege de EOTHR standaard Fenylbutazon 3 capsules van 1 gram per dag. Bij de laatste controle is geconstateerd dat zijn snijtanden wat los zitten. Nog niet los genoeg om te trekken. Ze (Lingehoeve) willen dit zolang mogelijk (verantwoord) rekken omdat ze de snijtanden nodig hebben om zn kiezen schoon te maken. (vanwege de spreider die op zn snijtanden rust, op tandvlees is dit bijna niet mogelijk/pijnlijk).
PPID
Omdat hij oud is, heb ik hem ook laten testen. Hij zit op de ondergrens. Nog niet genoeg om aan de pillen te gaan. Advies van de Lingehoeve.
Artrose
Omdat hij 24 is, heeft ie ook vast wel artrose, niet met foto’s geconstateerd maar wel het vermoeden. Daar krijgt ie Glucosamine MSM voor. De Fenylbutazon geeft uiteraard ook verlichting.
Van de zomer was hij acuut atactisch
De veearts heeft hem een kuur dexamethason gegeven (3 injecties en daarna 3 zakjes) en daarmee was het over. Tot nu toe is het niet teruggekomen. De oorzaak is een raadsel. Ze zien het vaker, ook bij jonge paarden. De oorzaak is een zwelling tussen de nekwervels waardoor de coördinatie dus uitvalt. Foto’s waren niet perse nodig, zeker omdat het niet teruggekomen is. Maar ik ga daar binnenkort op de Lingehoeve toch foto’s van laten maken omdat ik artrose in de nekwerkvels wil uitsluiten.
Beweging
Ik geef hem nog lichte beweging: 20 minuten longeren of 20 minuten rijden en 1x per week een bosritje. Allemaal op rustig tempo. Hij bepaalt. Hij moet niks.
Algemene indruk van mijn paard
Hij is de laatste maanden, na die aanval, achteruit gegaan. Echt het ‘opeens oud’ fenomeen. Misschien omdat de dagen korter worden en zn vacht weer wat langer. Of omdat hij de laatste tijd minder beweging heeft gehad met de hitte. Maar er is wat veranderd. Dat is mijn gevoel. In de wei gaat ie goed, wordt met rust gelaten en heeft goed contact met de weidegenoten. Hij eet goed. Hij komt niet ongelukkig over en lijkt geen pijn te hebben. Maar hij is wel een stuk langzamer geworden.
Maar waar ik mee worstel, laat ik hem gaan of niet? Wanneer is het genoeg geweest?
Het is sowieso een hele waslijst aan kwalen die deels ook wel horen bij het ouder worden.
Maar, zijn snijtanden moeten er vrijwel zeker op korte termijn allemaal uit. En zn kiezen zijn ook niet geweldig meer. Gezien het feit dat dit dus niet zn enige kwaal is, vraag ik me heel erg af of ik hem dit nog aan moet doen. Natuurlijk kan een paard zonder snijtanden leven. Of is het overleven? Ik zie er ontzettend tegenop om hem dit op zn oude dag nog aan te doen, hem pijn te zien lijden, zien worstelen zonder snijtanden. Heeft het consequenties voor de positie in zn groep? Een paard is geen mens maar hij voelt instinctief ook wel aan dat ie een belangrijk verdegingsmechanisme kwijt is, namelijk zn snijtanden. Hij staat op een wei met kort gras, gaat het grazen met alleen tandvlees nog wel? Enzovoorts.
Ik weet dat alleen ik dit kan beslissen. Ik ga dit ook overleggen met de Lingehoeve. Maar misschien hebben jullie ervaring of advies, tips hoe jullie de beslissing genomen hebben of juist uitgesteld hebben.
Ik ben niet objectief, dat is zeker.
Mijn grote vriend

Bedankt alvast.