Blackberry28 schreef:
RianneH schreef:Niet alleen de ontworming is van belang, ook het weide/paddock beleid. Staat je paard op gras en wordt dat weiland uitgemest? Is er veel wisseling op stal en daarmee op de weide?
Citaat:Mijn DA is pro-mestonderzoek, ik ben anti. Dus nee die heb ik niet... als je eens zou willen kijken, graag!
RianneH schreef:Daarom staat schoon ook tussen ''Toch is weidebeleid iets om rekening mee te houden, juist omdat ontworming belastend is, voor paard maar ook milieu. Nu ben ik 100% voor preventief ontwormen, maar niet voor onnodig ontwormen. Als er geen vermoeden is van spoelworm (volwassen paard die normaal is ontwormd de laatste jaren en waarvan bekend is dat ze in gezonde conditie resistentie voor deze worm opbouwen) ga je ook niet voor spoelworm ontwormen. Dus als de wormdruk laag is, kan je toe met een ander schema dan wanneer je op een stal staat waar de wormdruk hoog is.
neetoch schreef:Oh ik durf het wel te zeggen hoor;
Ik ontworm gemiddeld 3 x per jaar, bij veranderingen of wormbesmetting 4x.
Na de eerste nachtvorst gaat er de dubbele in. Mijn voorkeur heeft die met ivermectine, omdat ik simpelweg de moxi er niet in krijg bij die van mij (is zo groot en spuugt het rustig uit en door het eten werkt ook niet zo vies smaakt het), maar dat betekend wel dat ze in april/mei fenbendazole moeten krijgen.
In de zomer pyrantel of ivermectine en dan in het najaar nog een keer ivermectine, als het dus 4 x gegeven moet worden.
Patty83 schreef:Nu niet meer van toepassing, maar voorheen ontwormde ik mijn paard volgens onderstaand schema.
Weidegang was van april t/m september/oktober afhankelijk van het weer.
Ik kocht altijd een jaarpakket bij mijn dierenarts.
Februari eraquell
April groene equest (voor start weideseizoen)
Juli eraquell
September eraquell
November equest pramox
linda2008 schreef:Patty83 schreef:Nu niet meer van toepassing, maar voorheen ontwormde ik mijn paard volgens onderstaand schema.
Weidegang was van april t/m september/oktober afhankelijk van het weer.
Ik kocht altijd een jaarpakket bij mijn dierenarts.
Februari eraquell
April groene equest (voor start weideseizoen)
Juli eraquell
September eraquell
November equest pramox
Bedankt voor het delen!! En interessant! Want jij koos dus voor equest in april, is dat met een bepaalde reden? Weet je die toevallig?
linda2008 schreef:Laat ik gewoon zelf eens starten met een voorbeeld:
Maand:
2 - equest pramox (moxidectine en praziquantel)
5 - eraquell (ivermectine)
7 - eraquell (ivermectine)
9 - equest (moxidectine)
12 - eqvalan duo (moxidectine en ivermectine)
Deze heb ik ooit eens van iemand gekregen. Maar persoonlijk vind ik de pramox hier veel te laat en naar mijn gevoel de moxidectine in september te vroeg (ivm horzellarven, heb je daar geen ivermectine voor nodig?)
Mijn gevoel zegt:
Maand:
2 - moxidectine (equest)
5 - ivermectine
7 - ivermectine
9/10 - ivermectine (of combi ivermec/ praziquantel)
11/12 - moxidectine en praziquantel (pramox)
Gebruikers op dit forum: Googlebot, SemrushBot en 22 bezoekers