Schijnzwanger paard?

Moderators: Coby, Dyonne, Nicole288, C_arola

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Mirjam

Schijnzwanger paard?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 07-09-20 16:07

Eén van mijn paarden (merrie) kon een week geleden neuzen met een ruin, waarop ze hengstig reageerde. Ik heb haar nog nooit hengstig gezien (12 jaar), dat was dus al vreemd. Een paar dagen later kriebelde ik wat onder haar buik in de buurt van de tepels (vindt ze fijn, vraag niet waarom :) ) en mijn hand werd nat. Ze blijkt vocht uit haar tepels te druppelen en haar uiers zijn wat gezwollen. Tevens lijkt ze dikker dan anders (ze is al niet de dunste }>) bijna opgeblazen.

Kan ze schijnzwanger zijn, ze is nl. zeker niet in de buurt geweest van een hengst? Ik heb gelezen dat dit bij sommige merries in het voorjaar voorkomt, maar het is bijna herfst! Ze doet verder normaal, niet anders dan anders zeg maar :D. Heeft iemand ervaring of dit mogelijk is en hoe lang dat kan duren?

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-20 16:14

Dat jij nog geen tekenen van hengstigheid gezien hebt betekent niet dat ze het nog nooit geweest is. Het zou me erg sterk lijken als ze werkelijk nooit hengstig geweest is. Een drachtige merrie wordt bovendien meestal juist niet meer hengstig en slaat een ruin of hengst juist eerder af (uitzonderingen daar gelaten.) dus schijndracht lijkt me sterk. :)

Ik zou me eerder zorgen maken over een eventuele ontsteking rond de uier of voortplantingsorganen.

Odysseus

Re: Schijnzwanger paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-20 16:27

Hoe oud is de merrie? Ik moet denken aan PPID

Mirjam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 08-09-20 13:51

Focussed schreef:
Hoe oud is de merrie? Ik moet denken aan PPID

Ze is 12 jaar, waarom denk je aan PPID? Is er een relatie tussen schijnzwanger en PPID?

Zelf heb ik nog niet aan PPID gedacht, ze is nog nooit hoefbevangen geweest en komt heel mooi door haar vacht. Wel heeft ze altijd honger en wordt ze van gras snel dik, dus ik verwacht eigenlijk dat ze een stofwisselingsprobleem heeft. Maar of dat gerelateerd kan worden aan schijnzwanger, weet ik niet.

Mirjam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 08-09-20 13:53

Ayasha schreef:
Dat jij nog geen tekenen van hengstigheid gezien hebt betekent niet dat ze het nog nooit geweest is. Het zou me erg sterk lijken als ze werkelijk nooit hengstig geweest is. Een drachtige merrie wordt bovendien meestal juist niet meer hengstig en slaat een ruin of hengst juist eerder af (uitzonderingen daar gelaten.) dus schijndracht lijkt me sterk. :)

Ik zou me eerder zorgen maken over een eventuele ontsteking rond de uier of voortplantingsorganen.

Dank voor je reactie, ik denk ook dat ze wel hengstig is geweest hoor :), ik heb alleen nog nooit gezien of gemerkt. Ze werd schijnzwanger na de hengstigheid, vandaar dat ik die twee aan elkaar gerelateerd heb. Ze heeft geen koorts en komt niet ziek over (terwijl ze een echt mietje is), een ontsteking lijkt me eigenlijk onwaarschijnlijk. Mocht ze ziek worden of tonen, dan komt er zeker een DA bij!

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-20 13:55

Lijkt me straf dat ze daar zo snel op zou reageren want dan zou het pas sinds een paar weken zijn?
Mijn hond wordt pas 10 tot 12 weken na de loopsheid schijnzwanger. Kan me niet voorstellen dat het bij een paard zoveel sneller zou tonen. Volgens mij is het verloop ongeveer hetzelfde als met een daadwerkelijke dracht en dus ook de symptomen. Dus dat moet een aantal maanden duren bij een paard. Geen ervaringen met drachtige merries maar logischerwijs moet het lichaam zich voorbereiden en dat duurt eventjes.

Als het paard waar je van af valt een goed paard is,
dan is die val de moeite waard.

ins_vanbree

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-20 14:01

Heeft mijn merrie vorig jaar ook gehad, heeft ze nog goed last van gehad, had ook koorts en later ontstoken uiers...

Mirjam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 09-09-20 08:59

ins_vanbree schreef:
Heeft mijn merrie vorig jaar ook gehad, heeft ze nog goed last van gehad, had ook koorts en later ontstoken uiers...

O jee, alles weer goed met je merrie?

Bij mijn merrie is het 'melk geven' inmiddels over, dat heeft ze zo'n twee weken gedaan. De uiers zijn nog wel wat gezwollen, maar al weer minder dan vorige week. Nu maar hopen dat het hierbij blijft...

Mirjam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 09-09-20 09:03

Tigra_ schreef:
Lijkt me straf dat ze daar zo snel op zou reageren want dan zou het pas sinds een paar weken zijn?
Mijn hond wordt pas 10 tot 12 weken na de loopsheid schijnzwanger. Kan me niet voorstellen dat het bij een paard zoveel sneller zou tonen. Volgens mij is het verloop ongeveer hetzelfde als met een daadwerkelijke dracht en dus ook de symptomen. Dus dat moet een aantal maanden duren bij een paard. Geen ervaringen met drachtige merries maar logischerwijs moet het lichaam zich voorbereiden en dat duurt eventjes.

Dank voor je reactie, dan zou ze schijnzwanger zijn nav een hengstigheid deze zomer, die ik niet opgemerkt heb. Het zou kunnen, ik heb geen idee of een hond en een paard hierin vergelijkbaar zijn :). Het ergste lijkt gelukkig al weer voorbij, nu maar hopen dat er niets achterweg komt.

ins_vanbree

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-20 09:39

Mirjam schreef:
ins_vanbree schreef:

O jee, alles weer goed met je merrie?

Bij mijn merrie is het 'melk geven' inmiddels over, dat heeft ze zo'n twee weken gedaan. De uiers zijn nog wel wat gezwollen, maar al weer minder dan vorige week. Nu maar hopen dat het hierbij blijft...

ja na een antibiotica kuurtje was ze er snel weer bovenop :j

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie