Pony 9 jaar kan niet goed opstaan

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Ir111

Berichten: 11953
Geregistreerd: 06-04-04
Woonplaats: home is where the heart is...

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-20 13:37

Goede1986 schreef:
Ik ga vanmiddag nog een keer vragen voor hoefbevangen , misschien is hij beginnend maar wel raar dat de da dat zaterdag niet gezien heeft.

Kan best zijn dat het al weken/maanden aan de gang is.

Ben benieuwd naar wat de DA zegt vanmiddag! Laat je het ons weten?

anonyme
Berichten: 118
Geregistreerd: 25-06-20

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-09-20 14:17

Sas_Mon schreef:
Heeft ie harde spieren/manenkam? Zonee dan zou ik eerder richting goede chiropractor, na goedkeuren dierenarts uiteraard, of pssm test kijken. Zeker als het al langer duurt. Zoja dan is hoef/spierbevangenheid een goede eerste stap om naar te kijken.

Lees anders dit eens door:
http://www.pssm.eu/nl/symptomen-van-pssm.html


Ik herken er veel van alleen had de da dan geen spierbevangenheid gevoeld?

Anoniem

Re: Pony 9 jaar kan niet goed opstaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-20 14:24

Als ik het zo lees dan kan het best ook wel eens zijn dat je em toch over vraagt. Ik heb geen idee hoeveel en hoe lang je logeert. Verzuurde spieren voel je eigenlijk niet, kun je alleen aflezen van het paard maar als ze pijn niet tonen zul je het niet snel door hebben.

Blijf er wel bij eerst da en dan osteopaat. Voor het zelfde geld komt het wel ergens weg wat de dierenarts moet behandelen.

anonyme
Berichten: 118
Geregistreerd: 25-06-20

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-09-20 14:25

Sas_Mon schreef:
Heeft ie harde spieren/manenkam? Zonee dan zou ik eerder richting goede chiropractor, na goedkeuren dierenarts uiteraard, of pssm test kijken. Zeker als het al langer duurt. Zoja dan is hoef/spierbevangenheid een goede eerste stap om naar te kijken.

Lees anders dit eens door:
http://www.pssm.eu/nl/symptomen-van-pssm.html


Hoe kan ik dat testen via bloed?

anonyme
Berichten: 118
Geregistreerd: 25-06-20

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-09-20 14:31

Marije_1997 schreef:
Als ik het zo lees dan kan het best ook wel eens zijn dat je em toch over vraagt. Ik heb geen idee hoeveel en hoe lang je logeert. Verzuurde spieren voel je eigenlijk niet, kun je alleen aflezen van het paard maar als ze pijn niet tonen zul je het niet snel door hebben.

Blijf er wel bij eerst da en dan osteopaat. Voor het zelfde geld komt het wel ergens weg wat de dierenarts moet behandelen.


3x in de week 45min ongeveer, aan overvragen heb ik ook gedacht maar als ik zie wat andere pony's doen die jonger zijn..

tamary

Berichten: 29184
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Re: Pony 9 jaar kan niet goed opstaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-20 14:41

Longeren is 2x zo zwaar/snel qua werkbelasting als rijden. 45 min. longeren = 1,5 uur rijden. Advies is eigenlijk om max. 30min. te longeren ook omdat rondjes lopen niet is waar een paard op gemaakt is. Die is gebouwd op rechtuit lopen, dat maakt het constante buigen fysiek een stuk zwaarder dan rijden wat zelfs in een bak met alle bochten meer stukken rechtuit heeft.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-20 15:10

Goede1986 schreef:
Marije_1997 schreef:
Als ik het zo lees dan kan het best ook wel eens zijn dat je em toch over vraagt. Ik heb geen idee hoeveel en hoe lang je logeert. Verzuurde spieren voel je eigenlijk niet, kun je alleen aflezen van het paard maar als ze pijn niet tonen zul je het niet snel door hebben.

Blijf er wel bij eerst da en dan osteopaat. Voor het zelfde geld komt het wel ergens weg wat de dierenarts moet behandelen.


3x in de week 45min ongeveer, aan overvragen heb ik ook gedacht maar als ik zie wat andere pony's doen die jonger zijn..


Toen de mijne nog goed was was ie 5 en logeerde ik 2x in de week 20 min. Ik reed 3x in de week 30 min. Je moet niet alleen kijken naar de leeftijd maar ook naar wat ie aan kan. Mijne was schraal in bespiering en kon vrij weinig langer was dus niet verstandig

juval

Berichten: 13209
Geregistreerd: 05-04-03
Woonplaats: Culemborg

Re: Pony 9 jaar kan niet goed opstaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-20 17:57


Anoniem

Re: Pony 9 jaar kan niet goed opstaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-20 18:13

Je hebt hem al een jaar? Mag ik vragen waarom er niet eerder met zijn gewicht iets is gedaan?

Hevonen

Berichten: 5618
Geregistreerd: 21-01-04
Woonplaats: up north

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-20 18:28

juval schreef:
een te dikke pony te snel laten afvallen geeft ook risico op hyperlipemie... dat is gevaarlijk!
https://www.paardenarts.nl/kennisbank/hyperlipemie/

sterkte ermee!

Klopt helemaal. Kan dodelijk zijn.

Erg moeilijk te zeggen wat het probleem is. Een filmpje van het rollen en opstaan zou misschien wat duidelijkheid verschaffen. Jouw pony is dik, maar niet zo dik dat opstaan een probleem zou moeten zijn als hij verder gezond is.

Sas_Mon

Berichten: 1637
Geregistreerd: 06-04-07
Woonplaats: Ede

Re: Pony 9 jaar kan niet goed opstaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-20 20:00

Pssm kan je laten testen, hoe je dat doet staat op de website van PSSM. Pssmers kunnen inderdaad goed spierbevangen zijn of in ieder geval zo aanvoelen. 3x per week 45 min longeren is voor een gezonde pony noet veel. Maar dit is blijkbaar geen gezonde pony. Ik zou de link van PSSM goed doorlezen en als je veel herkent zou ik hem laten testen op alle variaties. Dan heb je of antwoord of dat uitgesloten. Verder kan je een bloedtest laten doen bij de DA en laten testen op vitamine en mineralen tekorten, spierwaardes en ontstekingswaardes. Verder in overleg met de DA kreupelheidsonderzoek of foto's maar dan moet je wel weten waar je foto's van wilt hebben... ik zou vooral alles inc vermoedens over pssm aan je DA voorleggen. Succes in ieder geval.

anonyme
Berichten: 118
Geregistreerd: 25-06-20

Re: Pony 9 jaar kan niet goed opstaan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-09-20 09:00

Dierenarts heeft buigproef gedaan, gekeken naar kissing spines kreupelheid, stand van de benen manier van lopen ed. gekeken naar het bekken, daar zijn wat gevoelige drukpunten. Hij zit helemaal vast aan 1 kant, die houd hij stijf, hij is ook nog niet rechtgericht, het lukt hem niet om op de linkerhand te buigen en balans te vinden. Verder heeft hij hem zien rollen en zien 'zitten', hij doet een paar pogingen wat hij omschrijft als 'krabben' hij ziet er te relaxed uit voor een pony die niet 'kan' opstaan volgens de da. Al heb ik het zaterdag heel anders gezien toen was hij erbij aan het flemen en had hij gaskoliek.
Ik vind het allemaal erg lastig.

Ir111

Berichten: 11953
Geregistreerd: 06-04-04
Woonplaats: home is where the heart is...

Re: Pony 9 jaar kan niet goed opstaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-20 09:03

Wat is het advies van de DA?

Fijn wel dat het geen bevangenheid lijkt te zijn/is!

Ik zou onmiddelijk een osteo of fysio laten komen met dit verhaal.

anonyme
Berichten: 118
Geregistreerd: 25-06-20

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-09-20 09:05

Vleddertje1 schreef:
Misschien anders ook eens een osteopaat naar laten kijken als de dierenarts niks kan vinden..goed kans dat pony ergens vast zit en daarom moeilijk overeind komt...zeker als er qua beweging( in rust) niks te zien is


Da adviseerde inderdaad de fysio omdat hij vast zit. Hij rolt ook niet helemaal over bij het rollen.

Sas_Mon

Berichten: 1637
Geregistreerd: 06-04-07
Woonplaats: Ede

Re: Pony 9 jaar kan niet goed opstaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-20 09:06

Gelukkig is ie niet bevangen. Dan zou ik beginnen met een goede ostheo en even afwachten hoe ie daar op reageert en wat die zegt.

Rizette
Berichten: 4372
Geregistreerd: 11-06-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-20 09:09

Goede1986 schreef:
Marije_1997 schreef:
Als ik het zo lees dan kan het best ook wel eens zijn dat je em toch over vraagt. Ik heb geen idee hoeveel en hoe lang je logeert. Verzuurde spieren voel je eigenlijk niet, kun je alleen aflezen van het paard maar als ze pijn niet tonen zul je het niet snel door hebben.

Blijf er wel bij eerst da en dan osteopaat. Voor het zelfde geld komt het wel ergens weg wat de dierenarts moet behandelen.


3x in de week 45min ongeveer, aan overvragen heb ik ook gedacht maar als ik zie wat andere pony's doen die jonger zijn..

Wil je omschrijven hoe je longeert en waar je op let? Gebruik je hulpteugels of zweep enz?

anonyme
Berichten: 118
Geregistreerd: 25-06-20

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-09-20 09:10

Ir111 schreef:
Wat is het advies van de DA?

Fijn wel dat het geen bevangenheid lijkt te zijn/is!

Ik zou onmiddelijk een osteo of fysio laten komen met dit verhaal.


Oja en hij heeft gekeken naar ataxie, ook niets.
De dierenarts adviseert fysio en extra vitamine E. Hij zei dat ik door moest blijven gaan met trainen zoals ik deed.

anonyme
Berichten: 118
Geregistreerd: 25-06-20

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-09-20 09:15

Marije_1997 schreef:
Als ik het zo lees dan kan het best ook wel eens zijn dat je em toch over vraagt. Ik heb geen idee hoeveel en hoe lang je logeert. Verzuurde spieren voel je eigenlijk niet, kun je alleen aflezen van het paard maar als ze pijn niet tonen zul je het niet snel door hebben.

Blijf er wel bij eerst da en dan osteopaat. Voor het zelfde geld komt het wel ergens weg wat de dierenarts moet behandelen.


3x in de week 45min ongeveer, aan overvragen heb ik ook gedacht maar als ik zie wat andere pony's doen die jonger zijn..[/quote]
Wil je omschrijven hoe je longeert en waar je op let? Gebruik je hulpteugels of zweep enz?[/quote]

De linkerhand gaat moeilijk met longeren, hij draait steeds om dat is ook zijn moeilijke kant, daar gaan veel dingen mis ik longeer met zweep, dubbele longe, soms met longeersingel, longeerband en losse driehoeksteugel.

Ir111

Berichten: 11953
Geregistreerd: 06-04-04
Woonplaats: home is where the heart is...

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-20 09:18

Ik kan me voorstellen dat bewegen goed is voor je pony omdat ie zo dik is.

Ik zou zelf asap een osteo/fysio laten komen zodat je pony ook gemakkelijker kan bewegen. Daar niet mee wachten maar echt direct doen.

Als hij linksom niet kan buigen en balans vinden is longeren natuurlijk helemaal niet fijn voor hem. Je vraag dat iets dat hij fysiek gewoon niet kan uitvoeren. Weet niet hoeveel ervaring je hebt met rechtrichten aan de longe en ohz? Daar zou ik hulp bij zoeken. Dan lesnemen nadat je de osteo/fysio op bezoek hebt gehad.

anonyme
Berichten: 118
Geregistreerd: 25-06-20

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-09-20 09:30

Ir111 schreef:
Ik kan me voorstellen dat bewegen goed is voor je pony omdat ie zo dik is.

Ik zou zelf asap een osteo/fysio laten komen zodat je pony ook gemakkelijker kan bewegen. Daar niet mee wachten maar echt direct doen.

Als hij linksom niet kan buigen en balans vinden is longeren natuurlijk helemaal niet fijn voor hem. Je vraag dat iets dat hij fysiek gewoon niet kan uitvoeren. Weet niet hoeveel ervaring je hebt met rechtrichten aan de longe en ohz? Daar zou ik hulp bij zoeken. Dan lesnemen nadat je de osteo/fysio op bezoek hebt gehad.


Fijn advies en ben het helemaal met je eens, dat zal het zijn.

Rechrichten aan de longe heb ik geen ervaring mee dus dat gaat me niet lukken zelf.

Hier zie je dat hij niet gelijk opstaat.

anonyme
Berichten: 118
Geregistreerd: 25-06-20

Re: Pony 9 jaar kan niet goed opstaan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-09-20 09:42


Ir111

Berichten: 11953
Geregistreerd: 06-04-04
Woonplaats: home is where the heart is...

Re: Pony 9 jaar kan niet goed opstaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-20 09:44

Dat schuiven ziet eruit alsof hij z'n kont/staart aan het krabben is. Doet een van onze paarden ook wel eens als hij jeuk heeft, ziet er precies zo uit!

Brainless

Berichten: 29738
Geregistreerd: 19-07-03
Woonplaats: Munnekeburen

Re: Pony 9 jaar kan niet goed opstaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-20 09:48

Hij heeft jeuk.. doet mijn kleintje ook als zijn staart jeukt.

kiki1976

Berichten: 16855
Geregistreerd: 17-04-10
Woonplaats: Kop van Noord Holland

Re: Pony 9 jaar kan niet goed opstaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-20 09:52

Dat lijkt idd op schuren van de buik, staart etc.

Chapeau2002

Berichten: 897
Geregistreerd: 18-03-15
Woonplaats: Heemskerk

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-20 09:52

Ik denk ook dat hij dit doet omdat hij jeuk heeft. IJslander met zomereczeem, die ik in het verleden op stal had staan, deed precies hetzelfde bij jeuk..
Ideale manier om je kont te schuren blijkbaar :Y) .