tamary schreef:Slecht bespierd tot het punt dat opstaan moeilijk is, is inderdaad DA tijd. Maar kijk ook goed naar je voer, droogte kost ook veel aan eiwitten in gras en hooi. Zonder die eiwitten (en essentiele aminozuren die ook onder eiwitten vallen) is bespiering opbouwen onmogelijk.
Dus wat gaat er aan voer in en wat is er eventueel problematisch uit het basis rijtje van zand, tandjes, wormen en maagzweer?
Marije_1997 schreef:Atrose is zeker ook mogelijk bij jonge paarden en pony's.
Slechte bespiering en conditie kunnen natuurlijk ook van invloed zijn op het opstaan. Als je zelf al je spierkracht kwijt bent, dan gaat alles ook moeilijker. Zou eerst de da langs laten komen, mocht die niets vinden kun je een fysio of osteopaat laten kijken.
Goede1986 schreef:Marije_1997 schreef:Atrose is zeker ook mogelijk bij jonge paarden en pony's.
Slechte bespiering en conditie kunnen natuurlijk ook van invloed zijn op het opstaan. Als je zelf al je spierkracht kwijt bent, dan gaat alles ook moeilijker. Zou eerst de da langs laten komen, mocht die niets vinden kun je een fysio of osteopaat laten kijken.
Ja inderdaad.
En dik ook nog.
En ik zet hem de laatste tijd veel aan de longeerlijn aan het werk wat een groot beroep doet op zijn spieren, alleen de dierenarts heeft gevoeld maar voelde geen verzuurde spieren
_Penotti schreef:Als hij zich nu zo vet gevreten heeft ook hooi los niet onbeperkt aanbieden.
Maar in netten met kleine mazen zodat hij wel de hele dag kan eten maar zich niet vol kan stouwen.
Die spieren moeten dan toch wel weer voldoende terug zijn nu hij in (te) goede voedingstoestand is om normaal op te kunnen staan.
Is het geen zandkoliek nu hij niet meer in de wei staat?
Sas_Mon schreef:Een veel te dikke pony van het gras maar toch schraal bespierd laten bij mij wel een aantal alarmbellen afgaan. In gras zit nl zat eiwit. Ik zou hem eens goed door de DA laten doorlichten. Heeft ie nog andere symptomen? PSSM of idd heel erg vast tot het punt van spierschade of idd artrose zou ik niet uitsluiten. Helaas is artrose niet per se leeftijdgebonden. Succes met je pony!
Goede1986 schreef:Sas_Mon schreef:Een veel te dikke pony van het gras maar toch schraal bespierd laten bij mij wel een aantal alarmbellen afgaan. In gras zit nl zat eiwit. Ik zou hem eens goed door de DA laten doorlichten. Heeft ie nog andere symptomen? PSSM of idd heel erg vast tot het punt van spierschade of idd artrose zou ik niet uitsluiten. Helaas is artrose niet per se leeftijdgebonden. Succes met je pony!
Slechte balans, niet op de linkerhand willen op de volte, bocht afsnijden, bij tijd en wijlen onregelmatig lopen, moeilijk aanspringen in galop op de volte, wat stijf lopen.
Goede1986 schreef:Sas_Mon schreef:Een veel te dikke pony van het gras maar toch schraal bespierd laten bij mij wel een aantal alarmbellen afgaan. In gras zit nl zat eiwit. Ik zou hem eens goed door de DA laten doorlichten. Heeft ie nog andere symptomen? PSSM of idd heel erg vast tot het punt van spierschade of idd artrose zou ik niet uitsluiten. Helaas is artrose niet per se leeftijdgebonden. Succes met je pony!
Slechte balans, niet op de linkerhand willen op de volte, bocht afsnijden, bij tijd en wijlen onregelmatig lopen, moeilijk aanspringen in galop op de volte, wat stijf lopen.
Gebruikers op dit forum: c_esther, Dennenboom, Duality, Ferera, Fnanne, janna, lotte_dl, LV19952, nnicolex, Noukie123 en 11 bezoekers