Paard zakt door achterhand op de volte

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
silvia58

Berichten: 1835
Geregistreerd: 05-07-10

Re: Paard zakt door achterhand op de volte

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-20 22:16

Ik ben echt heel benieuwd wat er uitkomt.
Fijn als je af en toe een update geeft +:)+
Succes met je paard Y;(

Elisa2

Berichten: 37402
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-20 09:16

_Joliennxx schreef:
Bedankt voor al jullie reacties.
Ik weet nu in iedergeval wel zeker dat ik het echt wil laten onderzoeken. De dierenarts liet me dinsdagmiddag zo twijfelen...
Als de foto's en de echo gemaakt zijn zal ik hier even zetten of en wat er te zien was


Heel verstandig, succes ermee! hopelijk komt er wat behandelbaars uit.

Cinnepin

Berichten: 8940
Geregistreerd: 26-02-15
Woonplaats: Vdaal

Re: Paard zakt door achterhand op de volte

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-20 12:00

veel succes

_Joliennxx
Berichten: 22
Geregistreerd: 16-08-19

Re: Paard zakt door achterhand op de volte

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-08-20 23:40

maandag de 7e staat de afspraak gepland. Ik zal even laten weten of en wat er te zien was!

Nicje87

Berichten: 9850
Geregistreerd: 26-06-06

Re: Paard zakt door achterhand op de volte

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-20 00:42

Wat goed! Ik ben benieuwd! Heb je er toevallig ook een filmpje van?

Bloemmeke

Berichten: 1129
Geregistreerd: 24-09-13

Re: Paard zakt door achterhand op de volte

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-20 01:07

Lastige situatie. Ik zou idd ook willen weten wat er mis is, voordat ik een paard op zou geven. Ik ben ook wel benieuwd naar een filmpje.
Hopelijk komt er iets uit, waar je wat mee kunt!

_Joliennxx
Berichten: 22
Geregistreerd: 16-08-19

Re: Paard zakt door achterhand op de volte

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-08-20 01:41

Ik heb wel een filmpje idd maar ik ben niet zelf degene die erop zit dus ik wil die niet zomaar op internet zetten sorry

dresjoepie

Berichten: 2521
Geregistreerd: 23-11-13

Re: Paard zakt door achterhand op de volte

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-20 10:29


Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-20 00:08

Elisa2 schreef:
Is het paard onderzocht op ataxie? dit is vrij makkelijk vast te stellen. Zijn de rug en hals op de foto geweest bij het goedkeuren?

Ik vind het vreemd dat het alleen in de bocht gebeurd en alleen op de zachte ondergrond als ze belast wordt. Ik denk dan aan wellicht een neurologische blokkade door een zadel/ ruiter wat op de zenuwbanen drukt. Of problemen met de knieen/ kniebanden omdat deze er in een bocht meer onder gezet worden.

In ieder geval zou ik het paard niet direct afschrijven, je kan haar een half jaar rust geven en dan rustig opbouwen aan de longe en kijken of het nog steeds gebeurd ohz daarna.


Daar dacht ik dus ook direct aan.

En moest je in Bodegraven hem niet onder het zadel laten zien? Dat is vaak echt stap 2 na de klinische beeldvorming met het harde en zachte longeren en buigproeven etc...met alle paarden waarmee ik daar kom gaat echt het zadel mee. Mijn ervaring is juist dat zij altijd door gaan tot ze weten wat het is en je daardoor een eerlijke/correctie beslissing kan maken.


Ik vind het maar raar dat het aan de longe niet zo is. Ook niet met bijzet?

Veel succes!

Popstra
Berichten: 13799
Geregistreerd: 21-06-08

Re: Paard zakt door achterhand op de volte

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-20 10:12

Mocht het de kniebanden zijn dan zetten ze vaak hun achter benen niet goed genoeg onder. Die zijn dan slap.
Die kniebanden kun je dan in laten spuiten maar dan moet je er daarna wel aan gaan werken het paard sterk in de achterhand te maken. Dus niet op rust zetten. Worden ze alleen maar slapper van.

_Joliennxx
Berichten: 22
Geregistreerd: 16-08-19

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-09-20 18:24

Hoi allemaal!

Vanochtend zijn we voor de fotos en echos geweest en er was niks bijzonders te zien gelukkig.
We gaan nu tien dagen met metacam rijden. Gewoon voorzichtig stap/draf over de hoefslag. Als ze hetzelfde blijft doen is het waarschijnlijk een kwestie van trainen en komt haar gedrag niet voort uit pijn. Loopt ze er ineens wel super fijn mee, moet er ergens anders wat aan de hand zijn en dan wordt het verder kijken hoe en wat.

Nogmaals heel erg bedankt voor al jullie reacties en adviezen! Ik ben heel blij dat ik de foto's en echo's heb laten maken. Geeft toch een fijn idee om te weten dat daar alles goed zit :)

Gizeppie

Berichten: 2780
Geregistreerd: 23-02-12
Woonplaats: In mijn hangmat

Re: Paard zakt door achterhand op de volte

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-20 22:23

Ik wil toch nog even reageren. Ik herken je verhaal. Mijn paard van 13 jaar zakt ook een aantal keer in de bocht, linksom door zijn achterhand heen (alleen door het linker achterbeen, alsof hij struikelt). Paard is geen groentje meer, maar een paard die redelijk fanatiek gereden wordt. Paard kent de oefeningen van Z-zwaar, gaat geregeld mee naar buiten en ik rijd mee in de springles. As vrijdag wordt mijn paard onderzocht op dit verschijnsel. Aan het zadel kan het niet liggen, die wordt elke zes maanden gecontroleerd, te lange tenen ook niet, want hij gaat ook elke zes weken. Ik vermoed zelf, omdat hij dit nog nooit eerder heeft laten zien dat hij een blokkade heeft in zijn rug, maar honderd procent zeker kan ik het niet zeggen.

Ik ben benieuwd hoe jouw paard gaat reageren.

Elisa2

Berichten: 37402
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-20 08:35

_Joliennxx schreef:
Hoi allemaal!

Vanochtend zijn we voor de fotos en echos geweest en er was niks bijzonders te zien gelukkig.
We gaan nu tien dagen met metacam rijden. Gewoon voorzichtig stap/draf over de hoefslag. Als ze hetzelfde blijft doen is het waarschijnlijk een kwestie van trainen en komt haar gedrag niet voort uit pijn. Loopt ze er ineens wel super fijn mee, moet er ergens anders wat aan de hand zijn en dan wordt het verder kijken hoe en wat.

Nogmaals heel erg bedankt voor al jullie reacties en adviezen! Ik ben heel blij dat ik de foto's en echo's heb laten maken. Geeft toch een fijn idee om te weten dat daar alles goed zit :)


Dat snap ik, fijn nieuws! is er ook nog naar de kniebanden gekeken?

Nicje87

Berichten: 9850
Geregistreerd: 26-06-06

Re: Paard zakt door achterhand op de volte

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-20 09:39

Wat fijn dat er niks bijzonders uit gekomen is. Ik ben benieuwd!

Popstra
Berichten: 13799
Geregistreerd: 21-06-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-20 11:27

Elisa2 schreef:
_Joliennxx schreef:
Hoi allemaal!

Vanochtend zijn we voor de fotos en echos geweest en er was niks bijzonders te zien gelukkig.
We gaan nu tien dagen met metacam rijden. Gewoon voorzichtig stap/draf over de hoefslag. Als ze hetzelfde blijft doen is het waarschijnlijk een kwestie van trainen en komt haar gedrag niet voort uit pijn. Loopt ze er ineens wel super fijn mee, moet er ergens anders wat aan de hand zijn en dan wordt het verder kijken hoe en wat.

Nogmaals heel erg bedankt voor al jullie reacties en adviezen! Ik ben heel blij dat ik de foto's en echo's heb laten maken. Geeft toch een fijn idee om te weten dat daar alles goed zit :)


Dat snap ik, fijn nieuws! is er ook nog naar de kniebanden gekeken?

Vroeg ik mij ook af....

neetoch
Berichten: 1032
Geregistreerd: 16-06-19

Re: Paard zakt door achterhand op de volte

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-20 12:19

Ik ga toch reageren na er even over te hebben nagedacht. De foto's en echo zijn die alleen van rug/achterkant gemaakt?

Want als het toch ataxie blijkt te zijn, gaat pijnstilling daar niets aan laten zien namelijk qua verbeteren in het lopen, omdat het geen pijn doet. En vaak zit de "beknelling" in de hals of in ieder geval verder vooraan.
Misschien iets om toch in je achterhoofd te houden , mocht ataxie nog niet zijn uitgesloten?