Mn paard heeft gek gedaan

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
HorseTimeXL
Berichten: 6632
Geregistreerd: 18-08-10
Woonplaats: Somewhere..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-08-20 09:56

Ja had het gister geprobeerd, dan wel met een klein spuitje, dus was wel even onderweg :') maar werkt bijna fijner dan gewoon een tuinslang. En je kan kracht zetten en heel gericht spuiten. En aangezien er nog wel een open randje zit.
Ik heb dermiel van de DA gekregen om er over te smeren en heb nu ook een spray besteld om het er eerst op te sprayen. En voor de zekerheid Traumeel druppels voor binnen uit. Dus heb er in ieder geval alles aan gedaan :')

SinneJ

Berichten: 3077
Geregistreerd: 02-04-15
Woonplaats: België

Re: Mn paard heeft gek gedaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-20 09:59

Ik zou zelf even niets extra geven aangezien paarden ook op kruiden soms onverwacht heftig reageren. Als hij voldoende voedingsstoffen krijgt, zal hij zeker genezen en het kalm blijven is voorlopig belangrijker dan de eventuele heilzame werking die kruiden kunnen geven (welke meestal ook niet zo heel erg groot is, dus het risico niet waard volgens mij).

Schadows17

Berichten: 309
Geregistreerd: 19-12-18
Woonplaats: Het mooie zuiden

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-20 10:00

Mooi :) Ik zal voor je duimen dat het snel geneest :)

Anoniem

Re: Mn paard heeft gek gedaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-20 10:06

Even inhakend op het stukje kliniek, die van mij stond daar totaal niet ristig. Nu hebben wij thuis een klein stukje bestraat en hele kleine revalidatie paddocks dus is dat direct een betere oplossing.

Hij kon daar geen andere paarden zien ivm geen snuffeltralies en werd heeeel onrustig dat hij ze we” hoorde en niet zag. Hij kreeg uiteindelijk een andere stal, met drie planken eruit als snuffelluikje. Dat hielp wel. Maar de eerste dagen was hij echt volledig over de zeik.... Hij staat al 11 jaar omringd door andere paarden die hij altijd kan zien dus hij was echt niet happy toen en denderde vol zijn box uit. En brak zijn stal af. Het is niet altijd de juiste oplossing, ligt echt aan wat voor boxen ze hebben en wat voor paard je hebt!


TS sterkte met de revalidatie !

HorseTimeXL
Berichten: 6632
Geregistreerd: 18-08-10
Woonplaats: Somewhere..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-08-20 10:12

Ik zal hier per dag wel even een foto plaatsen hoe de wond zich geneest! @Jorienn, dat heeft mijn paard dus ook. Mijn paard heeft het al in zijn vertrouwde omgeving als hij achter zich hoeven van een paard aan hoort komen en hij ziet het paard nog niet. Dan raakt hij er direct gespannen van. Hij zou dan naar paardenkliniek Wapenveld gaan.

Gisteren kwam de dierenarts en toen was hij ook gewoon niet te houden na 5 dagen volledige boxrust. Hij kwam overeind en even rustig in de bak stappen was er ook niet bepaald bij. Nu stond hij gisteren in een kleine paddock en na 1 keer keihard gerend te hebben (geef hem geen ongelijk) heeft hij er de hele dag zoooo rustig gestaan. Dat ik denk dan liever dit met een eventuele mogelijkheid dat er toch een ontstenkinkje komt dan een dood ongelukkig paard dat zo veel rondjes stapt in stal en schraapt en weet ik veel wat.

Twijfel alleen of ik hem inderdaad 3x per dag afspoel of 2x per dag. Bijvoorbeeld van de stal naar buiten en van buiten 's avonds weer naar binnen. Of nog een keer tussen door.

Anoniem

Re: Mn paard heeft gek gedaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-20 10:47

Die van mij is gekeurd in Wapenveld, maar ik heb om eerlijk te zijn geen idee over de boxen daar hahaha. Maar ik snap heel goed je keuze. Die van mij mocht ivm zweren ook geen stress, dus zou dan ook gewoon in een kleine paddock gaan. Het moet wel fair blijven voor beide!

HorseTimeXL
Berichten: 6632
Geregistreerd: 18-08-10
Woonplaats: Somewhere..

Re: Mn paard heeft gek gedaan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-08-20 11:12

Ja is ook zo en meneer gaat om aandacht vragen door onder andere te gaan schrapen ook nog eens met zn verkeerde been op stal :') dat maakt het ook niet ideaal. Vooral als hij mensen hoort, maar niet ziet en wel aandacht wil haha

HorseTimeXL
Berichten: 6632
Geregistreerd: 18-08-10
Woonplaats: Somewhere..

Re: Mn paard heeft gek gedaan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-08-20 15:34

Vanmiddag even geweest. De wond zag er nog steeds goed uit. Het flapje lijkt wel wat los te zitten omdat je de rand goed ziet. Maar de wond is rustig en hij staat nu op een weitje heel erg rustig. Dus nu schoongemaakt en fysiologisch zout in gespoten en een goede klodder honingzalf. Vanavond weer kijken. Hieronder is een foto van de wond na de behandeling dus je kan het niet heel goed zien.Afbeelding

Anoniem

Re: Mn paard heeft gek gedaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-20 21:14

Wat fijn dat hij rustig staat!! Ik hoop dat hij zo rustig blijft staan.

Misschien dom hoor, maar is zo’n compressiesok niets?

HorseTimeXL
Berichten: 6632
Geregistreerd: 18-08-10
Woonplaats: Somewhere..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-08-20 08:37

Goeie. Gisteravond helaas minder goed nieuws :(. Ik haalde hem uit de wei en niks aan de hand. Zag hem lekker scharrelen en hij kwam vrolijk naar me toe gelopen. Toen even naar de poetsplek zn been uitspoelen en vervolgens honingzalf en wilde hem naar stal brengen want ze zouden bijna naar binnen gaan en toen vanaf de eerste stap, stok maar dan ook echt stok kreupel voor.

Het gekke was dat zn benen niet warm aan voelde. De wond was nog steeds rustig. Het was een heeeel klein beetje dik, maar niet de moeite waard. Je moest echt goed kijken. In de bak was het veel minder. Dus toch op stal gezet.

DA gebeld (het was na 17 uur en weekend) en die gaf aan dat het niet snel een ontsteking kon zijn want dan zou je een dik been verwachten. Hij dacht dat het mogelijk kwam doordat het gaat genezen en dat het mogelijk trekt.

Maar ik ben benieuwd straks. Lijkt me niet dat hij dan zo kreupel hoort te lopen. Op het zachte was het minder trouwens. Stalgenoot zag gister ook niks toen ze in de middag haar paard ging halen en toen hij een paar passen mee liep.. maar het was echt pas direct na het spoelen.

Chapeau2002

Berichten: 897
Geregistreerd: 18-03-15
Woonplaats: Heemskerk

Re: Mn paard heeft gek gedaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-20 23:30

Dat is zeker waardeloos, daar schrik je wel van. Hoe liep hij nu?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-20 23:59

Vreemd, na het koelen. Dat zou je toch niet helemaal verwachten. Hoe was hij verder vandaag? Al beter/niet meer kreupel?

HorseTimeXL
Berichten: 6632
Geregistreerd: 18-08-10
Woonplaats: Somewhere..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-08-20 12:25

Hij loopt nog steeds flink kreupel. Snap er niks van. Toen ik hem vrijdag uit de wei haalde was er nog niks en toen we hem hadden behandeld echt stok kreupel.

Gister zag ik een hele lichte verbetering maar alsnog flink kreupel. Na het behandelen van de wond lijkt dat erger. Het been is niet dik en de wond ziet er redelijk rustig uit. Het voelt ook niet warmer dan de rest.

In het afgezette stukje wei waar ik hem wel gewoon in doe want daar staat hij rustig daar zie je niks. Ook als hij naar mij toe komt lopen. Maar zodra hij op het harde loopt opeens kreupel.

Zie wel weer een iets lichte verbetering. Maar het is echt kreupel kreupel. Zeg maar iemand zonder verstand ziet dat die kreupel is.

Ga morgen weer bellen met mijn DA. Het is nu weekend dus wordt ik doorgeschakeld naar de kliniek Veluwe. Die DA geeft aan als het om een ontsteking zou gaan dan zou je verwachten dat het en veel warmer is en dat het been dik is. Het voelt wel wat warm maar dan moet je heeel goed voelen. Hij is ook nog alert en wil graag zn stal uit. Maar dat hij van het een op andere moment zo extreem kreupel is snap ik echt niet..

Dacht heel misschien een hoefzweer alleen voelt zn hoef niet warm.

Hij liep van het 1 op andere moment zo kreupel:
https://youtu.be/dRyzU2_ZD44

Deze heb ik even van youtube gehaald. Iets minder erg maar wel vergelijkbaar. De DA dacbt dat het kwam doordat het aan het genezen is en trekt maar ja dan denk ik dan heb je dat toch niet zo extreem. En ook omdat ik hem nog heel normaal uit de wei haalde.

Anoniem

Re: Mn paard heeft gek gedaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-20 15:01

Wat balen zeg.. dat laatste geloof ik ook niet helemaal nee, zo kreupel van het genezen van een wond? Lijkt me niet logisch...

Heel vreemd ook zo plotseling. Ik ben heel benieuwd wat je eigen veearts morgen zegt.

ellepel

Berichten: 47353
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-20 15:22

dat kreupel klopt niet hoor, zou inderdaad even goed laten kijken of er niet meer aan de hand is.

Suzanne F.

Berichten: 49260
Geregistreerd: 03-03-01

Re: Mn paard heeft gek gedaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-20 15:23

Volgens mij kan hij nooit zo kreupel zijn van die wond. Dat moet een andere oorzaak hebben.

BigOne
Berichten: 38312
Geregistreerd: 03-08-09

Re: Mn paard heeft gek gedaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-20 15:30

Wanneer die wond dat zou veroorzaken dan is er alleen de mogelijkheid dat er iets in zit . En dat nu gaat spoken .

HorseTimeXL
Berichten: 6632
Geregistreerd: 18-08-10
Woonplaats: Somewhere..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-08-20 15:51

Ja dan denk ik ook. Ben ook benieuwd. Als ik hem zie grazen in de wei denk je niet dat hij iets heeft maar zodra hij op het harde komt meteen de eerste stap. En lijkt me ook ergens weer niet dat er iets kapot is van de situatie toen die de wond kreeg anders verwacht je haast dat hij al die tijd al kreupel zou lopen. Maar enkel de eerste dag heeft hij voor de zekerheid metacam gehad. Daarna had hij nergens last van.. maak vanavond als mn moeder mee is even een filmpje en een foto van de wond voor de DA.

BigOne
Berichten: 38312
Geregistreerd: 03-08-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-20 15:57

Bij twijfel gewoon een foto laten maken, herinner me een topic van even geleden, ook klein wondje en een hoop gedoe, daar kwam alsnog een stuk hout uit . Dus soms is bij dit soort verwondingen, waarvan je niet weet hoe het gekomen is een foto geen slecht idee.

HorseTimeXL
Berichten: 6632
Geregistreerd: 18-08-10
Woonplaats: Somewhere..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-08-20 16:18

bigone schreef:
Bij twijfel gewoon een foto laten maken, herinner me een topic van even geleden, ook klein wondje en een hoop gedoe, daar kwam alsnog een stuk hout uit . Dus soms is bij dit soort verwondingen, waarvan je niet weet hoe het gekomen is een foto geen slecht idee.


Ja ga ik ook zeker overleggen. Want het kan niet van het schoonmaken alleen. Al vertoond hij het dan wel erger. Dacht of misschien een zweer in de hoef.

BigOne
Berichten: 38312
Geregistreerd: 03-08-09

Re: Mn paard heeft gek gedaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-20 16:21

Kan natuurlijk een toevallige samenloop zijn maar zou geen risico nemen.

HorseTimeXL
Berichten: 6632
Geregistreerd: 18-08-10
Woonplaats: Somewhere..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-08-20 16:25

bigone schreef:
Kan natuurlijk een toevallige samenloop zijn maar zou geen risico nemen.


Nee zeker niet. De wond ziet er wel nog fijn uit gelukkig. Zit ook steeds te denken, wat triggerde het schoonmaken waardoor hij kats kreupel liep.

BigOne
Berichten: 38312
Geregistreerd: 03-08-09

Re: Mn paard heeft gek gedaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-20 16:30

Dat lijkt me echt niet door het schoonmaken te komen.

HorseTimeXL
Berichten: 6632
Geregistreerd: 18-08-10
Woonplaats: Somewhere..

Re: Mn paard heeft gek gedaan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-08-20 21:38

Ik ben voorzichtig positief na vanavond. En begin toch te vermoeden dat het mogelijk met de zalf of het spoelen te maken heeft. Dus ben benieuwd naar wat de DA morgen zegt.

Vanavond haalde ik hem nagenoeg zuiver uit de wei. Je moest wel een klein beetje kijken wilde je wat zien maar zo groot verschil. Nu ging ik hem behandelen met water en honingzalf en wederom erna was hij opeens super kreupel. Wel weer minder dan gister. Maar weer een erge reactie.. was wel enorm opgelucht met hoe die liep uit de wei.

De wond is een beetje hetzelfde. Niet dikker/warmer. Stuur wel voor de zekerheid morgen de DA een foto en vraag wel even een controle moment aan. Maar vond het wel heel apart weer.

Tieneke

Berichten: 21685
Geregistreerd: 26-09-05
Woonplaats: Hasselt, België

Re: Mn paard heeft gek gedaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-20 22:10

Ben je niet te enthousiast met het spoelen? Op een gegeven moment heeft zo'n wonde ook rust nodig en kan te veel doen ook meer kwaad dan goed doen. Wil je niet aanvallen he voor de duidelijkheid, maar iets in die verzorging lijkt de trigger te zijn.