Blessure aan het checkligament, behandelen met PRP?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Laura_
Berichten: 5383
Geregistreerd: 01-04-06

Re: Blessure aan het checkligament, behandelen met PRP?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-21 12:19

Ik heb ook echt geen haast met opbouwen als het zover is. Ik heb inmiddels al zoveel "pech" met haar gehad. Dat ik al Booij ben als ik een stapritje kan gaan maken. Elk "rondje" draf voelt voor mij al als een feestje. Maargoed, eerst maar eens zien of we daar al aan toe zijn.

Fly_high

Berichten: 3311
Geregistreerd: 01-09-20

Re: Blessure aan het checkligament, behandelen met PRP?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-21 13:51

Bedankt allemaal voor onwijs lieve reacties! ik probeer heel hard om het schuldgevoel los te laten maar dat blijkt erg lastig. Ik ben tot nu toe echt heel netjes het advies van DA blijven volgen en het opbouwen heb ik onder begeleiding van goede instructices opgepakt dus deze verergering komt heel onverwacht op mij af.

Ik heb er vandaag weer naar gekeken, samen met ervaren paardenmensen erbij, en de zwelling lijkt toch niet helemaal iets wat afkomstig zou zijn van een gescheurde pees, het is namelijk volledig egaal van de kogel tot aan de voorknie (?) net een extreem geval stalbeen zeg maar. Bij gebrek aan echoogen probeer daar zo min mogelijk aan te zitten, alleen koelen, stappen en paardelief met rust laten tot maandag. Ik weet eigenlijk niet wat erger zou zijn, als het wel weer check ligament is of als er nog een nieuwe blessure daarbovenop komt :+

oji

Berichten: 4255
Geregistreerd: 29-07-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-21 16:30

Laura_ schreef:
Ik heb ook echt geen haast met opbouwen als het zover is. Ik heb inmiddels al zoveel "pech" met haar gehad. Dat ik al Booij ben als ik een stapritje kan gaan maken. Elk "rondje" draf voelt voor mij al als een feestje. Maar goed, eerst maar eens zien of we daar al aan toe zijn.

Het lastige is vooral, dat het vinden van het juiste evenwicht tussen rust en beweging zo cruciaal is. Met rust dicht je het gat. Ga je belasten voordat het gat dicht is richt je schade aan. Maar als het gat dicht is, heb je hebt beweging en belasting nodig om het nieuwe weefsel de juiste structuur te laten krijgen en sterk te laten worden en elastisch genoeg te krijgen. Maar dat mag ook weer niet te snel want dan wordt het ook niet sterk. Dus te lang wachten met opbouwen is ook weer niet goed want dan kan het nog steeds fout gaan, maar te snel opbouwen is ook niet goed. Daarom is volgens mij het enige wat je kan doen is goed naar je DA luisteren en hoe het been reageert op elke verandering. Bij reactie, DA raadplegen over de vervolgstappen.

Mijn DA zei toen dat de fase van het dichten van het gat heel erg afhankelijk is van de ernst van de blessure, maar zodra het gat dicht is, dat ze eigenlijk voor elke peesblessure hetzelfde opbouwschema hanteert. Maar het opbouwschema van mijn DA is dus wel heel voorzichtig. Ik las hier bv wel eens opbouw schema's van starten met 5' draven en dan de volgende week 5' erbij. Ik moest bv beginnen met 2 minuten en elke week 2 erbij. Ik mocht gaan galopperen bij 20 minuten draven, en pas bij het starten met galopperen mocht ik ook voltes in draf gaan rijden. Galop begon ook met 2' en elke week 2'erbij. Met 10' galop mocht mijn paard pas op de paddock en mocht ik beginnen met de aquatrainer. Met 20'galop mocht ik beginnen met zijgangen en kleinere wendingen en dat was ook het moment dat ze pas in de wei mocht.
Als ik dan normaal reed zoals ik daarvoor reed, dan mocht ik gaan beginnen met een sprongetje opbouwen, maar dat heb ik dus nog wel een half jaar uitgesteld just to be sure.

Maar ik weet dat er DA's zijn die het behoorlijk sneller opbouwen. Ik voelde mij wel goed bij dit schema.

Tierania_
Berichten: 4509
Geregistreerd: 29-11-05

Re: Blessure aan het checkligament, behandelen met PRP?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-21 21:11

Mijn paard heeft al die tijd gewoon in de wei en paddock gestaan en ook dagelijks gek gedaan maar toch was het gat binnen 6 weken al bijna opgevuld.

Ik mocht ook pas galopperen bij 20 min draven en ook pas na galop weer voltes. Hier wel elke 2 weken 5 minuten erbij.

Je moet gewoon heel goed naar je paard en het been blijven kijken.

Destiny22
Berichten: 1002
Geregistreerd: 13-11-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-21 19:30

Even een vraagje, was de plek bij jullie paard ook wisselent qua dikte? Bij die van mij is het sinds het buiten warmer is weer iets dikker, maar niet warm. Na het draven is dit ook het geval. Zit nu op 7 min draven. Na op het harde stappen is het weer praktisch dun. Hij is er ook niet gevoelig op. Het is zo lastig, omdat je er niet elk moment in kan kijken.

Christadk

Berichten: 3491
Geregistreerd: 03-07-04

Re: Blessure aan het checkligament, behandelen met PRP?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-21 21:03

Ja bij die van mij is het ook afhankelijk van het weer. Afgelopen dagen (week) was het wat dikker, vandaag weer "normaal" omdat de temperatuur weer wat lager ligt. Echter was het bij hem na het rijden wel gewoon weer normaal en ook niet warm. Maar ook zijn achterbenen waren wat voller dan normaal, ook na rijden was dat weg.

Destiny22
Berichten: 1002
Geregistreerd: 13-11-04

Re: Blessure aan het checkligament, behandelen met PRP?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-21 21:21

Die van mij had het idd ook aan alle 4 de benen. Vandaag die weer dun, maar bij zijn blessure nog wel iets dikker. Veel verschil met voor of na het rijden is er eigenlijk niet. Heel apart. Zo in zo maar even veearts contacten, maar dacht is dit bij jullie ook het geval.
1-2 is hij genezen verklaard en 20-2 zijn we pas begonnen met draven ivm de sneeuw. Daarvoor was het al wat dikker tegelijk met het warmere weer.

Destiny22
Berichten: 1002
Geregistreerd: 13-11-04

Re: Blessure aan het checkligament, behandelen met PRP?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-21 10:44

Gisteren is de veearts geweest en hij heeft weer een nieuwe blessure aan het checkligament. Bizar dat, dat mogelijk is. Het is wel minimaal, maar toch weer 6 weken stappen en dan opnieuw scannen. Echt zo balen en onbegrijpelijk!

Links bovenste pijl is oude blessures onderste pijl en foto rechts is nieuwe.

Afbeelding

Christadk

Berichten: 3491
Geregistreerd: 03-07-04

Re: Blessure aan het checkligament, behandelen met PRP?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-21 13:27

Jeetje dat is balen zeg!! Goed dat je toch hebt laten scannen. Hopelijk gaat het snel weer de goede kant op.

Laura_
Berichten: 5383
Geregistreerd: 01-04-06

Re: Blessure aan het checkligament, behandelen met PRP?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-21 13:40

Jeetje, dat is balen zeg!

fannetje

Berichten: 3551
Geregistreerd: 07-08-05
Woonplaats: ede

Re: Blessure aan het checkligament, behandelen met PRP?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-21 09:32

Dat is idd balen zeg!
Die van mij loopt nu ook niet top, al vindt hij zelf dat hij er niet zo'n last van heeft, kan nog prima spelen met zijn vriendjes. Maar osteo komt maandag, even de boel weer rechtzetten. Zo jammer zo'n paard wat niet zo zuinig is met zichzelf -O- Maar ja, ik heb de hoop dat dat gaat veranderen al opgegeven, hij is nu 21 en altijd zo geweest, dus de dag dat dat veranderd kan ik hem wegbrengen denk.

Destiny22
Berichten: 1002
Geregistreerd: 13-11-04

Re: Blessure aan het checkligament, behandelen met PRP?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-21 10:36

Het is idd balen en vraag mij ook echt af hoe het heeft kunnen gebeuren. Hij is nog niet zo lang geleden nagekeken door een osteopaat die ook veearts is en hij compenseert niet. Aan zijn hoeven is ook niks veranderd. Zit mij suf te piekeren maar kan niks meer bedenken dan stomme pech! Pezen zien er verder ook goed en stevig uit, dus geen zwakke pezen.

Van jou paard ook balen Fannetje. Zelf voelen ze er natuurlijk erg weinig van!

_Elke

Berichten: 1740
Geregistreerd: 03-01-14

Re: Blessure aan het checkligament, behandelen met PRP?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-21 15:29

Ai wat balen Destiny en Fannetje.. Inderdaad echt onbegrijpelijk hoe ze het voor elkaar krijgen.

Ik ben vorige week bij mijn paard geweest. Dat was even schrikken..
Buiten dat hij eruit ziet als een opa met zijn lange haren had hij ook 4 dikke benen en liep op eieren :(
Kan zijn dat het net komt omdat er nieuw pak kuil neergezet was natuurlijk maar schrok wel. Ook had hij fittie gehad dus een wond dat gelukkig al dicht was op zijn schouder.
Het peesblessure been was ook dik en warm. Hij staat er 2 maanden nu maar toch hoop je dat je dit niet ziet.
Maar we houden hoop.. Nog 10 maand te gaan

fannetje

Berichten: 3551
Geregistreerd: 07-08-05
Woonplaats: ede

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-21 15:35

Oef dat is dan idd wel schrikken Elke, dat hop je toch niet te zien als je bij je paard op bezoek gaat.

Even ter aanvulling, bij die van mij gaat zijn pees prima in het herstel, maar waarschijnlijk met de gladheid te hard gespeeld of weggegleden, dus dit is zijn achterbeen/hand (weer). Is iets wat hij wel vaker heeft, omdat hij dus zo lomp is met zichzelf. Maar hij denkt dan ook dat hij nog steeds 4 is of zo, als je hem ziet spelen.

Tierania_
Berichten: 4509
Geregistreerd: 29-11-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-21 20:12

Jeetje wat balen meiden. Je hoopt inderdaad verbetering te zien.

Wij hebben afgelopen vrijdag onze eerste cross training weer gehad en wauw wat ging ze goed. Alsof ze er nooit tussenuit is geweest. Zo blij mee.

Been is nog steeds mooi dun gelukkig :j

Josien_

Berichten: 9024
Geregistreerd: 12-08-04
Woonplaats: Geldrop

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-21 21:44

Hier is het been soms iets warm, maar vooral sinds ik weer met tendi protec ben begonnen dat het weer iets dunner is.
Helaas weet ik uit ervaring dat dit altijd tijdelijk is haha.

Pff inderdaad balen meiden!!

Oh Tierania wat heerlijk! <3
Ik heb met mezelf afgesproken dat als het in april nog steeds goed gaat dat ik dan voorzichtig met wat sprongetjes begin.

Destiny22
Berichten: 1002
Geregistreerd: 13-11-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-21 23:05

_Elke schreef:
Ai wat balen Destiny en Fannetje.. Inderdaad echt onbegrijpelijk hoe ze het voor elkaar krijgen.

Ik ben vorige week bij mijn paard geweest. Dat was even schrikken..
Buiten dat hij eruit ziet als een opa met zijn lange haren had hij ook 4 dikke benen en liep op eieren :(
Kan zijn dat het net komt omdat er nieuw pak kuil neergezet was natuurlijk maar schrok wel. Ook had hij fittie gehad dus een wond dat gelukkig al dicht was op zijn schouder.
Het peesblessure been was ook dik en warm. Hij staat er 2 maanden nu maar toch hoop je dat je dit niet ziet.
Maar we houden hoop.. Nog 10 maand te gaan


Dat is idd heftig om te zien! Die van een vriendin van mij staat daar nu ook sinds een aantal weken! Hopelijk gaat hij er beter uitzien nu het goede weer eraan komt! En zal zijn pees toch herstellen. Heb je hem van ijzers afgehaald dat hij nu op eieren loopt?

oji

Berichten: 4255
Geregistreerd: 29-07-09

Re: Blessure aan het checkligament, behandelen met PRP?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-21 11:16

Heftig _Elke. Lijkt me zeker schrikken en het lijkt me ook heel moeilijk om het gewoon een jaar los te laten en zien of het uit zichzelf herstelt. Loopt ie in een grote kudde?

Ik had mijn paard in het jaar dat ze in de revalidatie was ook niet geschoren, terwijl ik normaal 2 keer per winter scheer. Was inderdaad shocking hoe veel ouder ze lijken als het van die niet getrainde en niet getoiletteerde haarballen zijn.

Fly_high

Berichten: 3311
Geregistreerd: 01-09-20

Re: Blessure aan het checkligament, behandelen met PRP?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-21 17:04

Vandaag opnieuw gescand, mijn merrie blijkt een acute tussenpees blessure te hebben aan hetzelfde been. Ik kan simpelweg geen woorden vinden voor hoe ik me voel.

Het staat volledig los van de checkligament blessure en lijkt door trauma te komen (overbelasting is ook nogal vergezocht bij een paard dat nauwelijks belast wordt).

Het is allesbehalve rooskleurig, gezien het totale beeld (lang verhaal, maar hetzelfde paard is nog afgelopen week naar de kliniek geweest met vermoeden van ataxie na een ongeluk) heeft onze DA het er ook over gehad om wellicht afscheid te overwegen :(

Ik weet echt niet meer wat de wijsheid is.

oji

Berichten: 4255
Geregistreerd: 29-07-09

Re: Blessure aan het checkligament, behandelen met PRP?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-21 17:13

Ach jee wat een ellende Fly_high. Kan deze acute tussenpeesblessure niet het gevolg zijn van hetzelfde ongeluk waarvoor je vorige week naar de kliniek bent geweest.

Ik snap dat je het even niet meer weet, maar als je paard niet al te veel pijn heeft hoef je ook niet op stel en sprong te beslissen en kun je er goed over na denken hoe nu verder.

Laura_
Berichten: 5383
Geregistreerd: 01-04-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-21 17:16

Ooh jeetje, wat een pech verhalen komen er ineens allemaal voorbij na al die succesverhalen!

Fly high, heb je het idee dat ze pijn heeft. Misschien een zomer op het land zetten en kijken wat het doet? Ik zou dat ten alle tijden als last option in ieder geval proberen.

HarmanyL

Berichten: 2663
Geregistreerd: 08-06-06
Woonplaats: Geldrop

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-21 17:23

Fly_high schreef:
Vandaag opnieuw gescand, mijn merrie blijkt een acute tussenpees blessure te hebben aan hetzelfde been. Ik kan simpelweg geen woorden vinden voor hoe ik me voel.

Het staat volledig los van de checkligament blessure en lijkt door trauma te komen (overbelasting is ook nogal vergezocht bij een paard dat nauwelijks belast wordt).

Het is allesbehalve rooskleurig, gezien het totale beeld (lang verhaal, maar hetzelfde paard is nog afgelopen week naar de kliniek geweest met vermoeden van ataxie na een ongeluk) heeft onze DA het er ook over gehad om wellicht afscheid te overwegen :(

Ik weet echt niet meer wat de wijsheid is.


Mm bij mij oo stal had iemand exact hetzelfde gehad. Eerst checkligament en bij de controle daarvan tussenpeesblessure geconstateerd. Dierenarts had 1 groot vraagteken, had dat nog nooit meegemaakt. De ene pees is voor het optillen van het been en de andere voor het neerzetten zeg maar. Zij heeft shockwave gedaan en been is nu weer helemaal ok. Is al vanaf november aan t opbouwen en afgelopen week nog 1x gescand voor de zekerheid en ondertussen zelfs al een sprongetje gemaakt.
Maar niet nog de verder ellende als jij erin hebt.. sterkte!

fannetje

Berichten: 3551
Geregistreerd: 07-08-05
Woonplaats: ede

Re: Blessure aan het checkligament, behandelen met PRP?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-21 20:57

Wat een ellende fly high, hopelijk kom je er uit, wat je wil/ kunt.

Mijn paard heeft vandaag de osteopaat op bezoek gehad. Hij zat goed vast en had de boel goed scheef gezet. Nu weer recht en los, even rustig aan en hopelijk weer vlot opbouwen.

Fly_high

Berichten: 3311
Geregistreerd: 01-09-20

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-21 21:01

oji schreef:
Ach jee wat een ellende Fly_high. Kan deze acute tussenpeesblessure niet het gevolg zijn van hetzelfde ongeluk waarvoor je vorige week naar de kliniek bent geweest.

Ik snap dat je het even niet meer weet, maar als je paard niet al te veel pijn heeft hoef je ook niet op stel en sprong te beslissen en kun je er goed over na denken hoe nu verder.


Dat kan niet echt - we zijn dag na dat ongeluk naar de kliniek geweest en hetzelfde been was nog in prima staat - maar we hebben het sowieso over een paard dat zich bijna wekelijks verongelukt op de meest bizarre manieren en altijd uit d'r pannetje gaat in de paddock. Ook op stal kan die zich flink misdragen.

Paardelief is best vrolijk en heeft gezonde eet- en looplust, ik ben dus niet van plan om haar nu al af te schrijven. Hoe het dan ook afloopt wou ik haar tenminste van aankomend weideseizoen laten genieten.

Niettemin blijft het een feit dat dit paard vanwege overgevoeligheid absoluut niet op zijn plek is bij een standaard pensionstal, vandaar de vele blessures. DA heeft dat ook aangekaart maar ja, mijn paard in een eigen achtertuin houden is onwijs lastig bij gebrek aan achtertuin :( vandaar dat ik momenteel langer termijn vooruitzicht mis.

Ik ga voorlopig braaf mijn DA zijn advies volgen denk ik en 6 weken onder het zadel stappen en daarna weer laten scannen. Maar of ik me daarna aan het gecontroleerde beweging traject zal houden of toch het paard 24/7 in de wei zetten en op het beste hopen durf ik nog niet te zeggen.

petravdmeerx

Berichten: 421
Geregistreerd: 30-05-12

Re: Blessure aan het checkligament, behandelen met PRP?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-03-21 14:01

Wat balen FlyHigh....

Ik heb 1 april een check-up bij de kliniek. Het gaat nog steeds heel goed! Maar toch even checken (beter voorkomen dan genezen)...