Blessure aan het checkligament, behandelen met PRP?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
petravdmeerx

Berichten: 421
Geregistreerd: 30-05-12

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-04-21 15:37

Ik ben blij en heeel dankbaar!!

Vandaag weer laten scannen ten klinisch laten onderzoeken ter controle (voor mijn eigen gemoedsrust). Geen stap onregelmatig én de scan was zelfs nog beter dan de vorige scan. Dus ik ben zoooo blij!!

Tierania_
Berichten: 4508
Geregistreerd: 29-11-05

Re: Blessure aan het checkligament, behandelen met PRP?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-21 16:01

Wat een fijn nieuws!
Dan durf je ook weer net even wat meer straks.

Wij gaan morgen.. ben heel benieuwd.

petravdmeerx

Berichten: 421
Geregistreerd: 30-05-12

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-04-21 16:30

Tierania_ schreef:
Wat een fijn nieuws!
Dan durf je ook weer net even wat meer straks.

Wij gaan morgen.. ben heel benieuwd.

Ja, klopt!

Heel veel succes morgen! Ik zal voor je duimen!

MyWishMax

Berichten: 25316
Geregistreerd: 14-11-05
Woonplaats: Zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-21 10:45

Ik kan me hier ook melden. In december een klein bultje en iets warm dus gestapt en afspraak bij de kliniek gemaakt in nieuwe jaar. Bij onderzoek en echo was er eigenlijk niks te vinden, behalve wat vocht, maar pezen en check ligament waren mooi. Er zat 1 klein streepje maar dat leek een oude blessure. Dus opbouwschema want moesten wel rustig aandoen vanwege vocht, maar leek gelukkig niks ernstigs. We kwamen namelijk al uit 2 pech blessures aan pezen dus echt doodsbang dat er weer iets mis was.

Na een aantal weken was het ineens weer dik en warm, foto doorgestuurd en meteen de week erna weer naar de kliniek. Nu bleek die oude blessure toch een nieuwe beschadiging te zijn. DA had samen met collega's gekeken en allemaal waren ze van mening dat het geen nieuwe blessure was, tot nieuwe scan dus helaas. Geen echt gat, maar wel onrustig. Omdat ons paard normaal echt bizar snel geneest en geen extra behandelingen nodig heeft waren we begonnen met 2 keer shockwave en dus stappen.

Dinsdag was controle echo en er was gewoon helemaal geen verbetering. Was nogal een schok voor ons maar ook voor de da. Nu dus pcr, heb daar helemaal geen ervaring mee, maar da vond het de beste optie. Over 3 weken controle, ook ivm weideseizoen dat eind april begint en nu mag ze absoluut het land nog niet op. Ze staat wel in groepspaddock maar daar doen ze niet gek.

We hebben er nogal de balen in, veel blessureleed al gehad en elke keer van de pech blessures. En nu dan al vroeg erbij maar geen duidelijk beeld, daarna dus toch blessure en nu 0 verbetering... Geen dag kreupel geweest, bij elk klinisch onderzoek gewoon echt helemaal goed. Ik ben echt een zeikerd met verdikkingen, de meeste waren in januari niet gegaan zo weinig was het, maar ik kijk bulten bij pezen niet aan :=

Edit, die andere 2 blessures waren ernstiger maar genas de pees zonder behandelingen veel sneller. We hadden dus de hoop dat het hiernook sneller bij ging. Onze da zei dat deze blessure vaker voorkomt bij paarden vanaf een jaar of 13 oid, dat is die van ons nog niet.

Fly_high

Berichten: 3300
Geregistreerd: 01-09-20

Re: Blessure aan het checkligament, behandelen met PRP?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-21 12:27

Wat vervelend zeg!

Wat kreupelheden betreft, we zitten nu met tweede peesblessure op rij en bij beide is paardelief nauwelijks kreupel geweest, alleen stijf, struikelend en was haar looplust ineens weg. Dus aan de hand van kreupelheid is de ernst van dergelijke blessures niet te peilen helaas.

We gaan over +/- twee weken weer scannen maar ik heb er een slecht onderbuikgevoel bij :( Hoe dan ook heb ik al 24/7 weidegang voor haar geregeld en we zien het wel.

MyWishMax

Berichten: 25316
Geregistreerd: 14-11-05
Woonplaats: Zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-21 12:35

Dat weet ik ;) alleen is er nooit een onregelmatige pas, stijf of ook maar iets afwijkende geweest. Zelfs niet bij de da met knijpen en buigproeven. Alleen zwelling dus. Het isbde 1e keer ook gescand als geruststelling ipv verdenking van echte blessure. En de blessure is ook maar licht, alleen moet het wel helen. Is meer frustratie dat je er zo vroeg bij bent en zo'n zeikerd bent (want de meeste waren weer gaan rijden in december of januari) en dan toch weer tegenvaller. Of gewoon gelijk hebben, maar dat heb ik liever niet.

Dit is 3e blessure achter elkaar, oppervlakkige burger linksvoor, opgebouwd en paar maanden alles mogenndoen, toen tussenpres rechtsachter. Weer opgebouwd en 2 wedstrijden gestart zelfs en nu weer check ligament linksvoor. En echt pech blessures, geen overbelasting of iets anders, maar de 1e heeft ze gesloopt door ergens tegenaan te schoppen, de 2e door lelijk verstappen en dit kan natuurlijk door van alles komen. Wel elke keer in de winter :+

Ik zal duimen voor jullie!

Josien_

Berichten: 9008
Geregistreerd: 12-08-04
Woonplaats: Geldrop

Re: Blessure aan het checkligament, behandelen met PRP?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-21 13:52

Jeetje wat vervelend zeg MyWishMax! Hopelijk geeft dit wel goede resultaten.

Mijn pony was wel stokkreupel in het begin, vandaar dat eerst ook aan een zweer werd gedacht. Want zo liep ze. Was ook alleen in de kootholte wat warm en dik, dat kroop langzaam naar boven en toen werd ze minder kreupel. Op scan ook geen duidelijk beeld te zien, maar uiteindelijk kwam wel de diagnose peeschedeontsteking en kleine scheur in de diepe buiger.
Inmiddels in haar been dikker dan in het begin door oa. de operatie waarschijnlijk, maar verder weer helemaal heel en loopt ze weer zuiver. Het gaat bij iedereen zo anders. Geen peil op te trekken.

Christadk

Berichten: 3491
Geregistreerd: 03-07-04

Re: Blessure aan het checkligament, behandelen met PRP?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-21 14:47

Petra wat fijn dat de scan zo goed was!

Mywishmax wat vervelend. Zeker als je er al een aantal blessures op hebt zitten.. Hopelijk komt er met behandeling wel snel verandering.

Ik twijfel enorm of mijn paard wel goed gaat. Met de hogere temperaturen loopt zijn blessure been echt wel op qua vocht (oke ook zijn achterbenen). Ik maak me daar toch wel een beetje zorgen over ondanks dat het na beweging weer normaal is. Ik ben benieuwd hoe zijn been straks aan voelt nu het weer wat kouder is. Anders ga ik toch maar weer laten scannen. Verder merk ik niks aan hem, hij loopt als een zonnetje.

petravdmeerx

Berichten: 421
Geregistreerd: 30-05-12

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-04-21 14:53

Christadk schreef:
Petra wat fijn dat de scan zo goed was!

Mywishmax wat vervelend. Zeker als je er al een aantal blessures op hebt zitten.. Hopelijk komt er met behandeling wel snel verandering.

Ik twijfel enorm of mijn paard wel goed gaat. Met de hogere temperaturen loopt zijn blessure been echt wel op qua vocht (oke ook zijn achterbenen). Ik maak me daar toch wel een beetje zorgen over ondanks dat het na beweging weer normaal is. Ik ben benieuwd hoe zijn been straks aan voelt nu het weer wat kouder is. Anders ga ik toch maar weer laten scannen. Verder merk ik niks aan hem, hij loopt als een zonnetje.

Is denk ik wel een goed teken dat het na beweging af zakt!

Christadk

Berichten: 3491
Geregistreerd: 03-07-04

Re: Blessure aan het checkligament, behandelen met PRP?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-21 15:45

Ja dat denk ik ook Petra. Been was nu weer normaal, dus heeft toch met de temperatuur te maken. Achterbenen zijn ook mooi slank, hij heeft snel last van stalbenen.

MyWishMax

Berichten: 25316
Geregistreerd: 14-11-05
Woonplaats: Zuid Holland

Re: Blessure aan het checkligament, behandelen met PRP?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-21 15:52

Dan hopelijk idd de temperatuur! Vooral als achterbenen ook mee doen.

Hier net verband eraf gehaald, ik maak elke week foto's om te kijken hoe het met de bult gaat, maar die is nu wel minder. Zegt ook weer niks maar goed :')

Het is ook zo lastig want niet elk been wordt weer zoals voor de blessures. Zoals bij jou Josien. De andere blessures zijn hier helemaal verdwenen, zowel de bult als op de echo, zelfs geen littekenweefsel op scan. Maar hadnook dikker kunnen blijven terwijl het goed was.

Lastig allemaal hoor. Idd geen peil op te trekken.

Tierania_
Berichten: 4508
Geregistreerd: 29-11-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-21 16:52

Wij hebben vanmorgen gescand. Eerst even klinisch gekeurd maar dat zag er allemaal prima uit. Ook de scan was goed en niets te zien dus ik ben helemaal happy!

Maar ik was € 220 kwijt :')
Hier was de scan 125 ex (Wolvega)
Laatst bijgewerkt door Tierania_ op 02-04-21 16:53, in het totaal 1 keer bewerkt

petravdmeerx

Berichten: 421
Geregistreerd: 30-05-12

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-04-21 16:53

Tierania_ schreef:
Wij hebben vanmorgen gescand. Eerst even klinisch gekeurd maar dat zag er allemaal prima uit. Ook de scan was goed en niets te zien dus ik ben helemaal happy!

Ah fijn!!!

Christadk

Berichten: 3491
Geregistreerd: 03-07-04

Re: Blessure aan het checkligament, behandelen met PRP?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-21 17:40

Tierania wat fijn zeg!!

Laura_
Berichten: 5382
Geregistreerd: 01-04-06

Re: Blessure aan het checkligament, behandelen met PRP?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-21 17:42

Wat fijn zeg! Gelukkig! Kan je weer met een gerust hart dr verder oppakken!

Pareltjes
Berichten: 2215
Geregistreerd: 21-07-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-21 22:07

Hier na 6 maanden weer helemaal goed. Paard van 25 totaal rupture check ligament. Rust en ingespoten. Raced sinds 3 weken weer rond. Blij toe....

Destiny22
Berichten: 1002
Geregistreerd: 13-11-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-21 19:57

Christadk schreef:
Ja dat denk ik ook Petra. Been was nu weer normaal, dus heeft toch met de temperatuur te maken. Achterbenen zijn ook mooi slank, hij heeft snel last van stalbenen.



Mijn paard heeft precies hetzelfde met warm weer loopt het wat op. Die van mij heeft ook wat opgelopen benen met warm weer en mijn DA zei dat het ook komt omdat er een bloedvat over heen loopt...?

Nou zat er 5 weken geleden natuurlijk bij die van mij wel een nieuwe blessure maar het been js nu weer zoals ervoor. Maar wisselt nog wel met warmte. Volgende week maandag weer scannen. Ben benieuwd.

Fijn voor iedereen die goed nieuws heeft gehad!! Geeft toch hoop! ☺️

Laura_
Berichten: 5382
Geregistreerd: 01-04-06

Re: Blessure aan het checkligament, behandelen met PRP?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-21 18:13

Wij hebben ook goed nieuws gehad vandaag! Ze loopt goed (wel heeel scheef) en dr pees is goed genoeg hersteld. Dus we mogen haar rustig aan gaan opbouwen!

Destiny22
Berichten: 1002
Geregistreerd: 13-11-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-21 08:11

Hier slecht nieuws. Maandag is de veearts geweest. Over de buitenkant was hij zeer tevreden. Been is vrij dun en bij palpatie reageerde hij totaal niet. Toen scannen en nu blijkt het kleine gaatje van 6 weken geleden een groot gat te zijn, ;( Zowel wij als de veearts staan compleet voor een raadsel. Hij heeft wel eens gek gedaan in de paddock maar niet extreem en in die 6 weken heeft het been van de buitenkant totaal geen reactie gegeven. Hij is ook niet kreupel. Het is niet warm en niet dikker geweest en controleer elke dag. Toen de plek 6 weken geleden een klein gaatje was was het been wel dikker en warm maar dat was al vrij snel weer weg. We staan echt compleet voor een raadsel. In die 6 weken hebben we het stappen op het harde afgewisseld met stappen in de bak onder de man. We hebben een mooie egale vlakke eb en vloed bodem. Ook na het stappen totaal geen reactie.
Bizar dit en niet te bevatten. Veearts gaf aan dat we het in kunnen spuiten met PRP, maar of dat nog een ideaal moment is weet niemand omdat we niet weten hoelang het er nu inmiddels zit. Andere kliniek geeft aan zolang er een gat zit heeft het inspuiten nut.
En anders niks doen en 4 maanden op de wei laten lopen en dan weer scannen. Maar of het nog goed komt weet hij niet..... -O-
Nou staan ze nu nog in de paddock en zullen ze ergens in mei het land op gaan. Het gras moet eerst groeien. Nou heeft mijn paard ook nog eens IR dus is minimaal 20 min stappen wel belangrijk voor zijn lijf. Anders heeft hij nog kans op HB ook. In de paddock staat hij voornamelijk stil (gelukkig) en te eten. Aangezien de plek nog actief lijkt wist de veearts niet met zekerheid te zeggen of stappen kwaad zou kunnen, maar volgens mij is gematigd stappen juist wel goed ivm de doorbloeding in het been.

Bij het inspuiten is ook de keus daarna gewoon naar buiten of je aan het opbouw schema houden, maar dat betekent boxrust en dan wordt hij gek als de rest naar buiten gaat, dus dat is eigenlijk ook geen optie, dan staat hij buiten een stuk rustiger.

Had dit totaal niet verwacht, zoals het verloop was en het been eruit ziet dacht ik wel weer op te kunnen gaan bouwen, maar nu weet ik het even echt niet meer. Het is echt onbegrijpelijk.

Tierania_
Berichten: 4508
Geregistreerd: 29-11-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-21 08:41

Jeetje ik snap dat je heel erg baalt.. mede ook omdat je niet weet hoe dit nou kan :(

Ik zou het paard 4 maanden op de wei zetten en daarna weer verder kijken. Je paard op stal laten terwijl iedereen naar buiten gaat is ook niet eerlijk.
Mijn paard heeft ook gewoon 3 maanden buiten gelopen overdag, wel 's nachts op stal.

Wij hebben afgelopen vrijdag onze eerste oefencross weer gereden in Maarsbergen. Het ging geweldig :D

Josien_

Berichten: 9008
Geregistreerd: 12-08-04
Woonplaats: Geldrop

Re: Blessure aan het checkligament, behandelen met PRP?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-21 08:47

Ahh wat balen Destiny :( !

Hier ook blij! Afgelopen week de eerste sprongetjes gemaakt en de eerste springles staat weer oo de planning :) .

MyWishMax

Berichten: 25316
Geregistreerd: 14-11-05
Woonplaats: Zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-21 08:48

Die van mij was ook groter terwijl er niks gebeurd was na de controle ervoor. Ingespoten, maar hoefde geen boxrust. Alleen mocht ze nog niet op het land omdat ze dan wel gaat rennen, staat gewoon in de groep in de paddock. Wij moeten volgende week donderdag terug voor controle, dus hopen dat het genoeg opgeknapt is, weideseizoen begint ergens komende maand en ik kan haar echt niet binnen houden dan. Dan sloopt ze zichzelf zeker weten.

Mijn Da gaf aan dat hij inspuiten beter vond voor deze blessure nu dan gewoon meer rust, omdat dat dus nog niet geholpen had. En dat voor een paard dat nooit een behandeling gehad heeft bij de andere blessures, juist alleen rust en gecontroleerde beweging en normaal juist heel snel geneest.
Ook niet dikker geworden of warmer ofzo, geen reactie, helemaal goed lopen, maar wel groter geworden. Wat ik begreep is dat deze blessure eigenlijk geen pijn doet, alleen de zwelling in het begin doet zeer vaak. Hier trouwens helemaal niet, nooit een dag onregelmatig geweest.

Lastig, sterkte ermee :(:)

Laura_
Berichten: 5382
Geregistreerd: 01-04-06

Re: Blessure aan het checkligament, behandelen met PRP?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-21 09:53

Strekte! Wat een klote nieuws. Maar dat zegt maar weer eens dat je over de buitenkant niks kan zeggen over de binnekant. Bij mij zat de blessure er ook al een tijd, aangezien ze 1 april al kreupel liep en ik pas halverwege juni naar de dierenarts ben gegaan. Ze is toen wel ingespoten en de dierenarts zei.ook dat het goed gelukt was. Ook heeft ze toen schockwave gehad om de genezing opnieuw te triggeren. Wat het uiteindelijk voor het herstel heeft gedaan, durf ik niet te zeggen, omdat na 6 weken minimale verbetering was te zien en ik daarop heb besloten haar alsnog de winter rust te geven.

Je zou het kunnen overwegen? Misschien in combinatie met schockwave? Weet niet of dat een optie is bij het checkligament hoor.

Wij zijn weer aan het opbouwen. Staprondjes buiten met max 3x 1 minuut draf. Gisteren voor het eerst 2x 1 minuut gedeaafd haha. Been is na het rijden wel warm, maar sochtends mooi op temperatuur. Zat er gisteren voor de 3e keer op en lag er al naast. Ze is in principe zo braaf dat ik haar met de barebackpad opbouw buiten (wel met ander paard erbij, anders is ze niet zo braaf), maar ze schrok en ik zat met mn lange teugeltje.

Destiny22
Berichten: 1002
Geregistreerd: 13-11-04

Re: Blessure aan het checkligament, behandelen met PRP?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-21 13:43

Dank jullie wel voor jullie reacties

Ene kant denk ik 4 maanden idd op de wei aan de andere kant denk ik toch aan PRP of laseren. Misschien dat ik anders later spijt krijg er niks aan gedaan te hebben? Alleen voor laseren moet hij eigenlijk intern 2 weken en als hij ergens slecht op reageert is verhuizen (lees: eerste dagen niet eten en heel gestresst en druk). Weet niet of ik hem dat aan wil doen en of dat het herstel beïnvloedt. Er zit wel iemand vlakbij stal die de HPLT high power laser heeft maar weet niet of dat hetzelfde resultaat geeft?

Verder gebruik ik nog wel dagelijks de minimums van Magnacare.

@laura de buitenkant zegt idd echt helemaal niks helaas.

@mywishmax met wat is jou paard ingespoten PRP? Want dat heeft toch in principe alleen in de eerste 2 weken nut?

Laura_
Berichten: 5382
Geregistreerd: 01-04-06

Re: Blessure aan het checkligament, behandelen met PRP?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-21 13:59

Bij mij is er dus nog na 2,5 mnd prp ingespoten.