zoals de titel al doet vermoeden, heeft mijn paard helaas anaplasmose.
Ze is in de eerste helft van juli echt extreem veel afgevallen, ze was echt nog juist wat botten met vel over.
Ze stond toen twee weken op vakantie op een grasweide, waardoor het mij pas later opviel.
Ik heb haar dan onmiddelijk teruggehaald, mestonderzoek en bloedonderzoek gedaan.
mestonderzoek was all clear.
Bloedonderzoek echter gaf verhoogde leverwaarden aan, een klein aantal antistoffen tegen de ziekte van lyme en een grote hoeveelheid antistoffen tegen anaplasma phagocytophilum, diagnose dus anaplasmose.
Buiten het sterk vermageren had ze al een tijdje last van jeuk (sinds begin/midden juni), dit is wel flink verergerd nog. En daarnaast was ze ook wat lustelozer, maar niet echt opvallend veel. Het is pas in retrospect dat ik dat opmerk.
Wat hebben we sindsdien gedaan? Haar voer flink onder de loep genomen, ze krijgt nu bietenpulp + graanvrije all-in-soup (merk weet ik niet, staat niet op de zak, ingrediëntenlijst wel) + sinds 2,5 week 30gr kruidenmengeling (Brandnetel, Kleefkruid, Paardenbloem en Goudsbloem) + 10 druppels bachbloesem.
Er is beslist om geen antibiotica te geven, aangezien ze op het moment van diagnose graatmager was en in geen conditie om een antibioticakuur te kunnen verwerken.
We smeren bijna dagelijks uiercreme op de droge korsten van de schuurplekken en 1x per week was ik met anti-jeukshampoo of isobetadineshampoo.
De schuurplekken gaan nog met ups en downs, de ene keer ligt alles weer op en de volgende twee keer zijn de plekken weer wat aan het genezen. De hele staartwortel en manenkam zitten echter wel onder de schilfers en korsten.
Vandaag ontdekte ik ook korsten in de kootholtes van de acherbenen. Die staan verder niet dik en ze loopt ook niet stijf.
Mijn vraag is nu dus of hier nog mensen zijn die ervaring hebben met de ziekte. Wat waren bij jullie paarden de symptomen? Zijn degene die ik hierboven beschrijf herkenbaar? Hoe lang duurde het voor jullie paard volledig hersteld was? Hebben jullie nog zaken gegeven ter ondersteuning?
Nog even verder ter info, paard in kwestie is een 5jarige PRE merrie die nu een dikke 2jaar in NL/BE is. Ze is nu 1,5j van mij en vorige jaar heb ik niets van problemen gehad met jeuk of irritaties of vermageren.
foto's in spoiler
2 weken geleden

Vorig weekend

Schuurplekken vorig weekend (zien er nu weer beter uit)